Фармацевти — одні з найбільших рекламодавців в Україні. Високі прибутки та відсутність жорстких законодавчих обмежень дозволяють фармкомпаніям в рази збільшувати рекламні бюджети. Крім того, вони одні з небагатьох, хто не ігнорує рекламний ринок в інтернеті.

Фармкомпанії декілька років підряд розміщують найбільше реклами на телебаченні

У 2015-му вони витратили на телерекламу 7,2 млрд грн, а в 2016-му — вже 10,6 млрд грн. Телебачення є головним засобом просування для фармацевтичної галузі — на нього припадає майже половина всіх витрачених рекламних бюджетів. Однак фармацевти активно освоюють й інтернет — на просування в мережі витратили 27% загального бюджету на рекламу. І тільки 11% було витрачено на пресу та вуличні банери.

В більшості випадків реклама фарм-товарів ефективна

Готовність витрачати на ТВ-рекламу такі істотні суми пояснюється її ефективністю: чим краще споживачі знають ваш товар, тим більше ймовірність, що вони придбають саме його. Це правило чудово працює з препаратами від кашлю, а також з противірусними та жарознижувальними. Однак це правило не працює з вітамінами.

Рекламні кампанії лікарських засобів запускають найактивніше в сезон хвороб — восени та взимку  

Саме в ці пори року люди масово хворіють на ГРВІ. Як правило, хто першим запустить рекламу кампанію, той матиме найбільші продажі.

Без налагодженої дистрибуції та просування в аптеках і лікарнях реклама не працює

Реклама лише доповнює стратегію продажів, а не цілком забезпечує її. Особливу увагу треба приділяти дистрибуції: товар завжди має бути присутній в точках продажу, де його також треба просувати локально, незалежно від наявності чи відсутності реклами. Необхідно слідкувати та за ціною: оскільки прибутки населення падають, вона стає ключовим фактором. Тому збільшуються продажі тих препаратів, реклама яких найменше підвищує їхню ціну.

Можливість самолікування — суттєвий фактор агресивного фармацевтичного маркетингу

Реклама так сильно впливає на продажі через те, що в Україні більшість людей займається самолікуванням і купує препарати не за рекомендацією лікаря, а за порадою аптечного провізора, знайомого або просто побачивши їх по телевізору. Коли ліки можна вільно придбати в аптеці, їхні продажі та прибуток фармкомпаній напряму залежать від споживача. Це примушує їх активно просувати свій препарат серед населення, щоб споживачі обирали саме його серед десятків інших.

В країнах Європи ситуація інша: більшість ліків можна придбати лише за рецептом. Якщо люди не можуть піти в аптеку і купити препарат виключно на власний розсуд, рекламувати його просто немає сенсу. Тому ринок реклами ліків, тобто боротьби за увагу споживача, там набагато менший, адже це не суттєво збільшує продажі.

В Україні реклама фармпрепаратів дозволяє істотно збільшити продажі товару, однак вона є лише одною складовою в системі ефективного збуту і має бути доповнена злагодженою дистрибуцією та просуванням через торговельних представників в аптеках та лікарнях.

Инфографика медицины