Вже давно футурологи говорять про те, що через декілька десятиліть у світі сформується ціла каста людей, які не зможуть знайти роботу через незатребуваність їхніх вмінь. Конкуренція з роботами штовхає людство на створення нових вимог до працівників.

  1. Надання сенсу

Визначення: здатність розкривати глибинний сенс або значення процесів.

Розумні машини беруть на себе все більшу частину рутинної роботи і виробництва, поступово витісняючи відповідні робочі місця. На зміну їм прийде робота, що вимагає навичок, недоступних машинам. Це навички мислення вищого рівня, які не піддаються систематизації. Так би мовити, навички осмислення, створення унікальних ідей, що допомагають приймати рішення.

Коли суперкомп’ютер IBM Deep Blue переміг в шахах гросмейстера Гаррі Каспарова, багато хто вважав, що машина дійсно може думати. Але Deep Blue виграв тільки завдяки своїй здатності оцінювати мільйони можливих ходів у секунду, а не тому що міг використовувати ідентичний людському інтелект.

Комп’ютер може перемогти людину в грі у шахи, але якщо ви запитаєте його, чи хоче він взяти участь в турнірі, він не зрозуміє, чи йдеться про середньовічні лицарські бої, покер або онлайн-гру.

Саме тому поділ праці між машиною і людиною в наступні десять років буде вимагати від людей розвитку критичного мислення, свідомості й креативності.

2. Соціальний інтелект

Визначення: здатність взаємодіяти з іншими людьми з урахуванням безлічі індивідуальних і соціальних факторів, відчувати і формувати відносини для створення необхідних соціальних зв’язків.

Поки що “асортимент” емоцій, почуттів і соціальних навичок у роботів вкрай обмежений. Існують прототипи “емоційних” роботів, але змусити машину розуміти реальні почуття так само (якщо не більш) складно, як і відтворити усвідомлене мислення. На відміну від машин, люди можуть швидко оцінити емоції оточуючих і їхній настрій, орієнтуючись на жести, тон голосу, міміку і багато інших чинників. Це одна з ключових навичок професіоналів вміння співпрацювати і вибудовувати довірчі відносини. Сьогодні це важливо як ніколи, адже нам доводиться спілкуватись з великими групами людей у різноманітних умовах. Наш емоційний і соціальний інтелект розвивалися протягом тисячоліть, і це незамінний елемент успішної роботи, який недоступний роботам.

3. Фантазія і адаптивний підхід

Визначення: вміння думати і придумувати, знаходити рішення за межами відомих фактів і правил.

Американські дослідження показують, що через автоматизацію процесів і офшоринг кількість робочих місць для рядових співробітників в офісах скорочується. І навпаки, зростає попит на висококваліфікованих фахівців-управлінців і технарів, а також на низькооплачуваних працівників, які працюють в сферах громадського харчування та особистого догляду. Це пов’язано з тим, що в першому випадку потрібні здібності вирішувати абстрактні завдання, а в другому застосовується ручна праця. Загальною для обох категорій є вимога “ситуативної адаптивності” здатності реагувати на раптові й унікальні обставини, що виникають в поточний час. Вирішення настільки різних завдань, як опрацювання бази юридичної аргументації або створення нової страви з певного набору інгредієнтів неможливе без свіжого бачення і вміння пристосуватись до обставин.

4. Міжкультурна компетентність

Визначення: здатність працювати в різних культурних умовах.

Одна з головних вимог нашого часу вміння працювати в будь-якому оточенні. Для цього потрібні не тільки лінгвістичні навички, але і здатність адаптуватись до мінливих обставин, розуміти і реагувати на нові ситуації в новій обстановці. Міжкультурна компетентність стане важливим навиком для всіх працівників, а не тільки для тих, кому доводиться працювати в різних географічних локаціях. Компанії все частіше бачать в

різнорідності колективу двигун інновацій. Поєднання людей різного віку, з різними навичками, знаннями, стилями роботи і мислення створює дійсно розумний креативний колектив. Прогрес залежить як від загальних відмінностей, так і від індивідуальних показників інтелекту, тому багато підприємств візьмуть курс на формування якомога більш різноманітної команди співробітників. Ті, хто хоче досягти успіху в нових умовах, повинні вміти знаходити точки дотику з іншими людьми, щоб будувати ефективні робочі стосунки.

5. Обчислювальне мислення

Визначення: здатність переводити великі обсяги даних в абстрактні поняття і розуміти засновані на даних пояснення.

Кількість даних, які ми можемо використовувати, стрімко збільшується, а разом з цим зростає і необхідність в навику обчислювального мислення: програмування, технології та моделювання реальності стають невід’ємною частиною нашого життя. До того ж все ще потрібно вміти діяти в ситуаціях, коли дані не представлені й немає конкретного алгоритму розв’язання задачі.

6. Новомедійна грамотність

Визначення: здатність критично оцінювати і створювати контент з використанням нових медіаформ та застосовувати його для результативного спілкування.

Нове покоління працівників має добре розумітися на відео, презентаціях та інших видах візуальної інформації, вміти використовувати інструменти редагування і розуміти мову відео: знати, що таке кадр, глибина різкості, фільтри тощо.

7. Трансдисциплінарність

Визначення: грамотність і здатність розбиратись в декількох дисциплінах.

Багато сьогоднішніх значних світових проблем занадто складні, щоб вирішуватись за допомогою однієї спеціалізованої дисципліни (наприклад, глобальне потепління чи перенаселення). Ці багатогранні питання вимагають трансдисциплінарних рішень.

Якщо в XX столітті наголос робився на конкретній спеціалізації, то XXI століття змінює правила тепер в моді широкий кругозір. Цьому сприяє поява нових галузей науки, таких як нанотехнології, в яких поєднуються молекулярна біологія, біохімія, білкова хімія та інші спеціальності.

Ідеальному працівникові наступного десятиліття знадобляться не тільки глибокі знання як мінімум в одній сфері, а й здатність спілкуватися мовою інших спеціальностей. Для цього потрібно мати здорову цікавість і готовність продовжувати навчання після закінчення школи та інституту. За своє довге життя нам, можливо, доведеться кілька разів змінити напрям роботи, і без трансдисциплінарності буде важко.

8. Дизайн-мислення

Визначення: здатність подумки уявляти завдання і робочі процеси для досягнення бажаних результатів, знаходити новий підхід до вирішення задач.

Креативний підхід до завдань це не просто шаблонні слова з тексту вакансії, а важливий фактор успіху у майбутньому. Старі перевірені рішення світу вже не підходять, оскільки вони не вирішують проблеми, що постійно виникають, яких ніколи раніше не було. Якщо не змінити свій спосіб мислення, не вийти за межі стандартів, то рух вперед не відбудеться.

В основі дизайн-мислення лежить проста ідея: потрібно робити такий продукт, який буде відповідати вимогам саме користувача, а не абстрактному баченню керівництва.

9. Управління когнітивним навантаженням

Визначення: здатність розрізняти і фільтрувати інформацію за ступенем

важливості й розуміти, як максимально посилити розумові процеси за допомогою різних інструментів і методів.

Світ перевантажує наш мозок величезним потоком інформації, що надходить у різних форматах з багатьох джерел. Такий масовий приплив відомостей можна перетворити на перевагу тільки в тому випадку, якщо навчитися ефективно їх фільтрувати і зосереджуватись тільки на важливому. Кожній людині необхідно розробити свій власний метод вирішення проблеми перевантаження. З можливих варіантів: ранжування, тегування, додавання до контенту інших метаданих, які допомагають підвищити якість та актуальність інформації й знизити рівень “шуму”. Необхідно максимально використовувати сучасні інструменти, призначені для фільтрації інформації.

10. Віртуальне співробітництво

Визначення: вміння продуктивно працювати, брати участь і демонструвати присутність в якості члена віртуальної команди.

Технології зв’язку полегшують роботу, допомагають ділитись ідеями і залишатись продуктивними, незважаючи на відстань. Але віртуальне робоче середовище також вимагає нового набору вмінь.

Лідер віртуальної команди повинен знати, як залучити і мотивувати розрізнений колектив. Це завдання добре вирішили онлайн-ігри: для спільної роботи необхідно мати можливість миттєво отримувати зворотний зв’язок, ставити чіткі цілі й серії завдань. Також учасники такої групи повинні вміти створювати для себе найбільш сприятливі умови, що підвищують продуктивність і почуття комфорту.

Робота майбутнього в Україні

Всі ці навички вже зараз актуальні для США і розвинених країн, але українці ще мають час на освоєння. До нас технології приходять з деякою затримкою, автоматизація поки що не так поширена, все ще актуальні вакансії, пов’язані з рутинною і простою працею. За прогнозами фахівців, вони будуть поза зоною ризику ще років 1020, але потім все одно поступово зникнуть відповідно до світових тенденцій. Отже, краще почати готуватися вже сьогодні!

via

Business photo created by creativeart – www.freepik.com