Покоління міленіалів, їхніх батьків та покоління Z дуже відрізняються: молодь не сприймає рекламу, не дивиться телевізор, довіряє людям, а не компаніям. Міленіалам важливо отримати не стільки речі, скільки враження, а ось покоління Z, яке їх наслідує, сконцентроване на поєднанні власної вигоди та соціальної відповідальності. Ставлячись однаково до всіх, ви ризикуєте втратити не тільки клієнтів, а й робітників. 

Завдяки швидкому розвитку технологій та медицини клієнти деяких компаній можуть бути представниками чотирьох дуже різних поколінь.

Найстарше покоління так званих “бебі-бумерів” — це ті, на кого розраховані класичні підходи взаємодії та маркетингу: холодні дзвінки, реклама по телевізору та в газетах, купони в магазинах тощо. Але це вкрай погано працює для клієнтів молодших поколінь. Наразі більшу частину платоспроможних людей планети складають міленіали, а зовсім скоро до них приєднається покоління Z. 

Кожна помилка у взаємодії з молодим поколінням може дорого коштувати компанії.  Подивимось, в чому особливості та чим відрізняється взаємодія з міленіалами та поколінням Z.

Міленіали — покоління свободи та яскравих емоцій

В нашій країні покоління Y, вони ж міленіали, зростало за часів розпаду СРСР і застало кардинальну зміну моделі розвитку держави. Одного цього достатньо, щоб сформувати унікальний погляд на світ. Додайте те, що вони бачили надзвичайно швидкий технологічний процес та перехід суспільства до цифрового середовища, і вам стане зрозуміло, що до цих людей потрібен особливий підхід.

Переживши стільки змін, міленіали не вірять у планування та не ставлять довгострокові цілі. Їм важливо, що вони можуть отримати тут і зараз, вони цінують новий досвід, емоції, свободу та комфорт.

Міленіали як клієнти: досвід від продукту важливіший, ніж він сам

Ось декілька особливостей, які потрібно врахувати, якщо ваша цільова аудиторія — покоління Y.

  1. Вони не довіряють рекламі. Банери та “продажні” розсилки їх дратують. Звичайно, якщо вони проб’ються крізь фільтри та блокування реклами. Якщо все ж якась реклама зацікавить міленіалів, вони відразу ж перевірять інформацію в Інтернеті.
  2. Міленіали цінують сервіс і те, як із ними комунікують під час продажу. І взагалі дуже звертають увагу на клієнтський досвід — все, що трапляється з ними при взаємодії з компанією на шляху до покупки товару чи замовлення послуги.
  3. Міленіали не переносять брехню й моментально її ідентифікують. Контент, який ви їм пропонуєте, має бути перевіреним та чесним.
  4. Надають перевагу соцмережам перед корпоративними сайтами. Щоб розповісти міленіалам про свій продукт, доведеться піти у Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter і Telegram.
  5. Користуються різними девайсами: ноутбуками, смартфонами, планшетами. Тож ваш сайт, контент або онлайн-продукт мають бути доступні на всіх пристроях. Якщо сайт досі не адаптований до мобільної версії, шукайте програмістів, які в цьому допоможуть. Заодно можете замовити додаток для iWatch — це стане непоганою довгостроковою інвестицією.
  6. Міленіалам подобаються бренди, які мають якусь більшу мету, ніж просто отримати прибуток. “Ігреки” втомилися від корпоративної жадібності. Їм подобається, коли компанії беруть участь у суспільному житті та підтримують локальні ініціативи.

Співробітники з покоління Y: гнучкий графік, робота зі змістом та чіткі задачі

Міленіали більш охоче спілкуються з колегами та керівниками через месенджери та e-mail, ніж особисто або телефоном.

Оскільки це покоління любить свободу, йому важливо мати гнучкий графік. Для таких людей, на відміну від попереднього покоління, робота — скоріше тимчасовий проєкт, ніж щось постійне. 

Щоб отримати від міленіалів хороші результати, потрібно ставити чіткі задачі та обговорювати всі деталі. Представники цього покоління не розмежовують приватне життя та роботу. Для них робота — це і є життя, тому колеги стають скоріше друзями, ніж конкурентами.

Кар’єрні цілі міленіалів полягають не в тому, щоб зайняти високу посаду або заробити всі гроші світу, а в тому, щоб знайти професію, яка буде значущою для суспільства та подобатиметься їм самим. Тому для них важливо, щоб в компанії була класна корпоративна культура, місія та цінності, які будуть збігатися з особистими.

Покоління Z — за стабільність та практичність

Молодь покоління Z більш прагматична, ніж старші міленіали. “Зедки” надають перевагу стабільності та намагаються уникати ризиків, пов’язаних із фінансами та роботою.

На відміну від Y-покоління вони мріють не про подорожі, а про власну справу: близько 70% “зедок” хочуть стати підприємцями. 

Ще одна відмінність — вони є найбільш толерантними серед усіх попередніх поколінь. 

Покоління Z як клієнти цінують якість та оригінальність

В першу чергу вони звертають увагу на якість та користь від товарів. Якщо для міленіалів найважливіше їхнє позитивне враження від компанії, то покоління Z ставиться до цього, як до того, що має бути “за замовчуванням”. 8 із 10 “зедок” підуть від бренду, якщо знайдуть щось кращої якості. Бренд та його історія відходять для них на другий план.

В той час, як міленіали обирають те ж, що й більшість, покоління Z віддає перевагу нестандартним речам і спонтанним покупкам.

Схожість із міленіалами в тому, що на них теж не діє реклама. Молодь цінує думку улюблених блогерів та довіряє їхнім порадам. Тому краще пропонувати товари та послуги через інфлюенсерів

При створенні будь-якого контенту варто враховувати, що у покоління Z разова концентрація уваги менша, ніж у міленіалів: 8 проти 12 секунд. Тому доведеться діяти дуже швидко, щоб зацікавити “зедок”. Перша взаємодія з цією аудиторією має бути короткою та влучною, інакше ви її втратите.

Але при цьому Z більше вірять контенту та не перевіряють його, як міленіали. Та це не значить, що “зедкам” легко продавати — вони й без перевірок зрозуміють, де фейк.

Інтернет та соціальні мережі — це їхня сутність. Звичайний контент на них вже не матиме впливу. З цим поколінням потрібно активно взаємодіяти: цікавитися їхньою думкою та відповідати на коментарі. Вони звикли, що інформацію можна отримати дуже швидко, тому чекають миттєвої відповіді.

“Зедок” можна знайти в Instagram, YouTube, Snapchat та TikTok. Але поступово вони мігрують і в класичні соцмережі.

Покоління Z тільки починає виходити на ринок праці і бажає змінити світ на краще

Так само, як міленіалам, їм важливо мати гнучкий графік. Та водночас це значить, що вони готові працювати в будь-який час, якщо знадобиться.

“Зедки” хочуть змінити світ на краще, тому їм дуже важливо, щоб їхня праця мала масштаб. Їм подобається робота, пов’язана з соціальними проєктами, ООН, екологією, штучним інтелектом. 

Як не дивно, покоління Z віддає перевагу не месенджерам, а живому спілкуванню чи відеозв’язку. 

Проблема представників цього покоління в тому, що їм важко концентруватися на чомусь одному. Тому керівник має допомогти та навчити такого співробітника розставляти пріоритети і доводити розпочате до кінця.

“Зедок” не можна лякати, для них важлива саме позитивна мотивація. Тобто не страх втратити роботу, а, наприклад, можливість пропонувати та впроваджувати власні ідеї.

Також варто пам’ятати, що покоління Z зростає на новинах про згубні зміни клімату, тому матиме більше довіри до компаній, які ведуть бізнес екологічно.

Вже час готуватися до покоління, яке прийде за Z

Поколінню Z слідує покоління Альфа — це ті, хто народився з 2011 по 2025 роки. Їх особливості вже потрібно починати відстежувати, щоб бути готовими, коли “альфа” доросте до вашої цільової аудиторії.

За прогнозами, це буде найосвіченіше та найбагатше покоління за всі часи. Вже з дитинства вони розмірковують про такі питання, як рівність людей, зміни клімату, раціональне споживання та сталий розвиток. Найімовірніше вони відмовляться від вищої освіти, а сім’ї будуть створювати ближче до 30 років.

Розподіляючи свою аудиторію за поколіннями, важливо розуміти: навіть в одній країні в різних регіонах одне й те саме покоління може мати різні потреби та особливості поведінки. Звичайно, через глобалізацію є багато спільних рис, але важливо вивчити саме ваших клієнтів.