Привабливість Карибського регіону — не таємниця.
Незважаючи на глобальні потрясіння, Карибський регіон зберіг курс у 2024 році — підтверджуючи своє становище провідного напрямку для подорожей та інвестицій і готуючи ґрунт для подальшого, хоч і помірного, зростання у 2025 році.
Щорічне опитування Baker Tilly Caribbean Hospitality Financing Survey, яке цього року проходить уже в 20-й раз, свідчить про збереження високого рівня довіри до регіону. Хоча довіра банків трохи знизилася після рекордного 2023 року, вона залишається на рівні десятирічного середнього значення. Тим часом довіра небанківських установ навіть трохи зросла.
Одним із ключових напрямків залишається нерухомість. Бум не демонструє ознак уповільнення — 86% банків вважають, що він триватиме принаймні ще 12 місяців або навіть значно довше.
Бум у сфері нерухомості — не новина, але нинішній підйом є винятково сильним і сталим. Це свідчить про глибші й триваліші зміни в постковідному туристичному ландшафті — такі, що змінюють не лише профіль туристів, які приїжджають до регіону, а й способи фінансування нових проєктів, аби відповідати зміненому попиту.
Проте чи все дійсно гладко у карибському туризмі?
Обережний оптимізм
«2024 рік аж ніяк не був спокійним з геополітичної точки зору», — каже Ґері Броу, керуючий директор Baker Tilly (Теркс і Кайкос).
«Від конфліктів у Європі та на Близькому Сході до хвилі виборів з високими ставками по всьому світу — рівень невизначеності був високим.
«Втім, більшість учасників нашого опитування вважають, що ці події майже не вплинули на туризм у Карибському регіоні. Насправді регіон досі сприймається як безпечне та стабільне місце для відпочинку».
Більшість банків у регіоні залишаються позитивно налаштованими.
«Багато хто повідомляє про активніший проєктний портфель порівняно з минулим роком, зростання обсягу угод і покращення показників у туристичному бізнесі», — каже пан Броу.
Готовність фінансувати туристичні проєкти залишається стійкою, умови кредитування практично не змінилися. Є підстави для оптимізму — хоча є й виклики.
Один із них — страхування.
Складно знайти належне покриття за прийнятною ціною — іноді це взагалі неможливо. Це ускладнює фінансування і викликає занепокоєння у забудовників і кредиторів.
Проблемне страхування
«Торік проблема страхування була на першому місці — і ситуація майже не змінилася», — пояснює пан Броу.
«Ми вказували не лише на зростання вартості страхування, а й на труднощі з отриманням самого покриття. Через обмежену місткість страхового ринку для регіону, а також побоювання, пов’язані з ураганами та змінами клімату, страховики залишаються обережними.
«Без страхового покриття забудовники не можуть отримати фінансування, а банки змушені або змінювати свої підходи, або відмовлятися від привабливих проєктів».
Чи є покращення цього року? На жаль, ні — і особливо не з погодою.
Сезон ураганів 2024 року був довгим і потужним, починаючись у червні з урагану Беріл — найранішого урагану категорії 4 і 5 в Атлантиці за всю історію.
У жовтні було зафіксовано три урагани одночасно — вперше після вересня. Ураган Мілтон, що найшвидше посилився в історії, завдав збитків Флориді. Загальні витрати склали понад 180 млрд доларів США.
«Торік третина банків вважала відсутність страхування серйозною проблемою. Цього року таких — лише 14%, але 86% усе одно вважають страхування важливим фактором при кредитуванні», — каже пан Броу.
«Серед небанківських установ 85% відзначають труднощі з доступом до страхування, а понад половина — вважають це серйозною проблемою».
Наслідки очевидні.
42% банків відмовилися від угод через страхові обмеження. 29% послабили свої звичайні вимоги. Решта 29% працює у звичному режимі.
Поширення наслідків
Менш ніж за три тижні після завершення нашого опитування уряд США оголосив нову хвилю тарифів на широкий перелік імпортованих товарів.
«Було б наївно не визнати, що відповіді могли б бути іншими, якби ми ставили запитання після 2 квітня», — зазначає пан Броу.
«На момент підготовки звіту, Goldman Sachs оцінював імовірність рецесії на рівні 45%, а JP Morgan — на 60%.
«Зростання вартості імпорту — особливо будматеріалів та товарів споживання — може ускладнити розвиток туризму та збільшити вартість ведення бізнесу в регіоні.
«А в індустрії, яка залежить від доступності та вигідності, навіть непрямі економічні потрясіння можуть вплинути на кількість туристів, довіру інвесторів та строки реалізації проєктів.
«Якими будуть реальні наслідки — побачимо.
«Однак наш звіт демонструє, що, попри невизначеність, карибська туристична галузь входить у новий період зі стійкими фундаментальними позиціями та обережним оптимізмом».
Щоб переглянути повний звіт, натисніть, будь ласка, на зображення.