Брейнштормінг — один з методів вирішення проблем за допомогою генерації ідей групою людей. Колективна творчість вимагає особливих підходів для того, щоб процес був креативним і корисним, а не перетворився на базар або змагання офісних “відмінників”. 

Ідеї — таке саме паливо для економіки знань, як вугілля для індустріальної економіки. Особливо корисним цей ресурс стає коли бізнес стикається з нестандартною або небезпечною ситуацією. В такому разі важливо подивитися на події під різними кутами, спромогтися знайти різноманітні рішення проблеми і водночас не гаючи на це багато часу. Одним з способів зробити все одночасно є мозковий штурм або брейнштормінг. Цей метод широко відомий з 1953 року, але для того щоб використовувати його ефективно потрібно дотримуватися п’яти простих правил.    

1. Не критикуй 

Не варто давати оцінку ідеям в процесі мозкового штурму. Адже потрібно згенерувати як можна більше можливих варіантів, а судити про їх якість необхідно вже після того, як брейнштормінг закінчиться. Оцінка пропозиції в процесі буде збивати учасників, викликати непорозуміння, провокувати скандали, напружену атмосферу, недовіру між учасниками і призведе до втрати стимулів креативити.   

2. Фіксуй все

В процесі можуть народитися не тільки такі ідеї, що одразу всім сподобаються. Думки, пропозиції, навіть, емоції можуть стати справжнім джерелом інформації для пошуку рішень. Тож варто фіксувати і аналізувати все те, що відбувається під час мозкового штурму. 

Крім того, якісь ідеї ви візьмете до роботи, а якісь можуть полежати до інших часів, бути корисними в іншому проєкті. І щоб їх не втратити, треба записувати. 

3. Дай час

Люди різні. Хтось вміє швидко входити в процес, розвивати думку, доносити інформацію чітко і послідовно. Інші можуть потребувати більше часу, додаткових даних або обговорення. Варто, по перше, отримати зворотній зв’язок від усіх учасників мозкового штурму, по друге запропонувати людям поділитися ідеями які виникли вже після брейншторму.  

4. Розсунь межі

В попередньому пункті ми наголошували на необхідності “розтягувати” межі брейнштормінгу в часі. Додамо, що успішний мозковий штурм не може мати чіткої структури, адже креативність і формальні підходи — не кращі сусіди в процесі генерації ідей. Брейншторм якраз для того і існує, аби знайти вихід з глухого кута чи зробити клієнту незвичайну пропозицію — тому не варто обмежуватись тим, до чого всі звикли. 

Плюс пам’ятаєш правило “не критикуй”? Воно стосується і найбільш сміливих ідей. 

5. Тримай фокус

Відсутність жорстких меж вкупі зі жвавою дискусією не повинна призводити до анархії. Адже процес генерації ідей може вийти з-під контролю і перейти в обговорення творчості Олександра Дюма або нового смартфону. Тому важливо завжди тримати фокус команди на головній темі мозкового штурму. Це може робити модератор, задача якого — слідкувати за таймінгом та щоб учасники не відступали від теми. 

Ці п’ять правил ніби очевидні, але важливо розуміти, що всі вони мають працювати одночасно. Нехтування одним призведе до зниження ефективності брейнштормінгу. 

 

Окремим питанням є організація групи, яка буде генерувати ідеї. Тут важливим є забезпечити різноманітність учасників (гендерну, професійну, посадову тощо)  і комфортні умови учасникам. Мозковий штурм поєднує колективну роботу і індивідуальну творчість, і знайти баланс між цими складовими, який запустить креативний процес  — одна з найбільш ґрунтовних задач організатора брейнштормінгу.