Власники компаній часто виймають гроші з бізнесу. І після цього як пощастить (чи навпаки) – можна далі працювати без проблем, а можна одного дня побачити, що грошей не вистачає ні на що. І зрозуміти, що Крузак, поїздка на Мальдіви чи ремонт в хаті були зайвими. Чи принаймні не варто було брати гроші на них з бізнесу.

Гроші в бізнесі можна розділити на три стани

Ті гроші, на які компанія безпосередньо працює – це обігові кошти. З них закуповують техніку, платять зарплату, виплачують кредити… Словом, роблять всі ті витрати, завдяки яким компанія може працювати.

Гроші, які залишаються після сплати всіх обов’язкових платежів – прибуток. Теоретично власник бізнесу може забрати їх собі (кажуть “направити на дивіденди”), але попередньо треба подумати, чи можна це робити. Бо прибуток також можна витратити на створення різноманітних фондів (заначок) або направити на обігові кошти, якщо є така потреба.

І ще один важливий стан грошей – це дивіденди. От саме їх власник точно може взяти собі. Дивіденди – це те, що власник заробив, заради чого він і створює бізнес. Але поки гроші бізнесу перетворяться на гроші власника, має пройти час, власник має переконатись, що їх в принципі безпечно забирати з компанії.

Ці гроші не можна плутати

Як віднайти гроші на Крузак? Перше – дивимось на прибуток

Перше, на що треба подивитися — розмір чистого прибутку підприємства. Це гроші, якими бізнесмен може розпорядитися без шкоди для компанії. Але доведеться обирати між розвитком фірми і власним споживанням. Або новий станок, додаткові обігові кошти, резерви на випадок кризи або Крузак, екзотичний відпочиок тощо. Якщо чистого прибутку вистачає на все — перевіряємо стан обігових коштів. Сировини, матеріалів, товарів має бути достатньо для нормального функціонування фірми. Якщо все добре, переходимо до наступного кроку.

Друге – вивчаємо обігові кошти

Прибуток є індикатором, але не гарантом того, що ресурсів у компанії вистачає. Грошова виплата акціонеру може суттєво вплинути на ліквідність підприємства. Наприклад, сьогодні бізнесмен забирає гроші на Крузак, а завтра фірмі треба гасити кредит. Банк не буде брати авто, товари, матеріали або станки — йому потрібні гроші. Тож звіт про рух грошових коштів надасть інформацію про ліквідність, а план надходжень і витрат — про те, чи не викличе велика виплата касового розриву. Аналіз бюджету так само допоможе з’ясувати, на яку суму від компанії може сподіватися підприємець.

Третє – намагаємось зрозуміти, чи безпечно виймати гроші

Останній крок — аналіз впливу виплати власнику за допомогою фінмоделі компанії. Коливання ключових фінансових показників покаже, чи варто вилучати з фірми певну суму, можливо, її варто зменшити або відмовитися від дивідендів взагалі. Таку виплату можна розгядати, як податок, який накладає на компанію власник.

В підсумку шлях до Крузака схематично виглядає так:

– отримати прибуток

– визначити, що його вистачає і на потреби фірми, і на споживання власника, чи відповідають обігові кошти потребам підприємства

– перевірити наявність грошових коштів і прогноз їх руху

– подивитись чи є в бюджеті вільний ресурс відповідного розміру

– підтвердити безпечність вилучення грошей в фінмоделі

 

Всі документи, звіти, показники й інструменти мають бути актуальними. Відсутність планування, бюджетування, фінмоделі — додаткові чинники ризику при роботі з великими сумами. В разі, якщо виникають сумніви, краще зменшити виплати — можлива помилка буде коштувати менше.