Майже кожен аспект бізнесу може піддатись цифровій трансформації. Цей короткий словник найбільш важливих термінів, які пов’язані з цифровою трансформацією, допоможе краще її зрозуміти та обрати правильний напрямок.
Цифрова трансформація — перетворення неефективної компанії, компанії, яка відстає від конкурентів, не відповідає вимогам ринку, не може задовольнити потреби клієнтів на компанію, яка працює по-сучасному та може бути конкурентною, здатна лідирувати. Це перетворення відбувається в багатьох напрямках: і зміна бізнес-моделі, і переосмислення підходів до роботи з клієнтами, і корпоративної культури… Трансформовувати можна різні аспекти. Здійснюється цифрова трансформація за допомогою цифрових технологій. Варто розуміти, що це не результат і не мета, а процес, тому не можна ставити питання про те, коли трансформація закінчиться.
Комодитизація — перетворення дорого та штучного продукту на дешевий та масовий товар. Це один з етапів розвитку ринку, який проходили безліч товарів. Колись телефони були дорогими, а мати їх було престижно. Тепер він перетворився на звичайний гаджет, яких у людини може бути кілька. На етапі комодитизації продукт отримує більш-менш стандартний набір характеристик і відбувається конкуренція не за рахунок фішок та унікальних можливостей, а за рахунок ціни.
Цифровізація — перетворення чогось аналогового та офлайнового на щось цифрове, наприклад, обліку робочого часу чи процесу роботи з постачальниками. Це ще не цифрова трансформація, а лише один з її можливих аспектів.
Великі дані — масиви даних справді величезного об’єму та різноманітності, що можуть бути структуровані, проаналізовані та використані для бізнесу. Ці дані можуть мати різні джерела, і необов’язково, щоб їх збирала саме ваша компанія. Наприклад, величезну кількість даних про поведінку абонентів мають мобільні оператори, і вони надають корпоративним клієнтам відповідні послуги: скажімо, допомагають компаніям краще зрозуміти портрет клієнта або оптимізувати мережу торгових точок з урахуванням людських потоків.
Джерело: Інфографічне дослідження цифрової трансформації України
Штучний інтелект — властивість цифрових систем виконувати задачі, які, як традиційно вважалось, може виконати тільки людський розум. Штучний інтелект грає проти нас в шахи, аналізує банківські операції, допомагає керувати автомобілем, розраховує найкращі стратегії лікування хвороб та вирішує, які пости на Фейсбуці найкраще підходять саме вам (хоч ви часто не погоджуєтесь з його думкою, ми розуміємо…) Те, чи стане штучний інтелект колись настільки досконалим, що усвідомить сам себе та несправедливість істот з плоті та крові — не тема цієї статті, але точно можна сказати, що сервіси, які використовують штучний інтелект, доступні навіть для невеликих бізнесів.
Джерело: Інфографічне дослідження цифрової трансформації України
Хмарні сервіси надають доступ до інфраструктури, платформ або програмних продуктів по запиту через інтернет. Тобто з хмарними сервісами можна не встановлювати програми на робочі комп’ютери — вони будуть розміщені на сервері компанії-провайдера, яка просто надає до них доступ. Можна не купувати дорогі сервери, які потрібно обслуговувати та зберігати при спеціальних умовах — можна завантажити дані в хмару. Тобто з хмарними сервісами цифрова трансформація підприємства більше не вимагає розгортання власних серверів, мереж, інсталяції відповідного програмного забезпечення, армії адмінів і програмістів. Достатньо звернутися до провайдера хмарних послуг — і можна починати працювати.
Джерело: Інфографічне дослідження цифрової трансформації України
Дія Сіті — спроба нашої держави стимулювати IT-галузь через впровадження сприятливого правового режиму. Цифрові технології руйнують фізичні і регуляторні кордони для IT-продуктів і спеціалістів. Адже талановитий програміст може працювати за американську заробітну плату на компанію із США не виїжджаючи з Івано-Франківська. Зробити, щоб він не тільки витрачав гроші в Україні, а ще й використовував свій талант на користь України — нетривіальна задача, і як метод стимулювання IT уряд пропонує податковий режим Дія Сіті. Чи досягне він мети, особливо зважаючи на те, що раніше індустрія і так розвивалась швидкими темпами без допомоги держави — побачимо.
Індустрія 4.0 — четверта промислова революція, в результаті якої відбувається глибока і всеосяжна цифрова трансформація аж до зникнення кордону між фізичним, цифровим і біологічним світами.
Hard skills — професійні навички, які можна зрозумілим чином виміряти, яким можна навчитись. Допомагають вирішувати конкретну проблему. Розуміти, що вона існує, знати підходи і процедури, що ведуть до її вирішення, вміти їх застосовувати. Скажімо, до hard skills можна віднести знання мов, уміння працювати з профільним програмним забезпеченням, вміння аналізувати фінансові звіти.
Soft skills — більш універсальні навички, які не можна прямо виміряти і наявність яких допомагає і в роботі, і в житті. Скажімо, рівень емпатії, вміння розв’язувати конфлікти, стресостійкість, комунікабельність, багатозадачність.
Омніканальність — це бізнес-стратегія, основною ідеєю якої є безперервне якісне обслуговування клієнта як при контакті з компанією, так і між такими контактами. Наприклад, постачальник електроенергії: сповіщає клієнта про відключення, аварії тощо; при зверненні швидко вирішує проблему, а весь інший час працює над тим, щоби споживач отримував електроенергію в необхідному обсязі.
Клієнтський досвід — весь набір взаємодії клієнта з компанією та його вражень від цієї взаємодії. Він впливає на те, чи клієнт і далі буде залишатись в цьому статусі чи обере конкурента, чи буде рекомендувати ваш бізнес, чи навпаки. Клієнтський досвід має працювати на зростання лояльності клієнта.
Джерело: odoscope
Корпоративна культура — сукупність моделей поведінки і цінностей, які поділяють робітники компанії. Може стимулювати компанію до зростання або пригнічувати його. Часто корпоративну культуру зводять до єдиної для всіх співробітників форми одягу, корпоративних пікніків та привітання співробітників з днем народження. Але насправді це лише окремі і не такі значущі елементи корпоративної культури. Набагато більше значення має те, чи влаштовані процеси всередині компанії так, щоб стимулювати ініціативність, креативність, відповідальність; як в компанії відбувається розбір помилок та робота над їх виправленням і недопущенням (і чи відбувається взагалі?); як менеджери ставляться до рядових співробітників… Словом, щоб зрозуміти, що можна віднести до корпоративної культури та якою вона є саме у вашій компанії, потрібно зрозуміти, яка атмосфера панує в компанії і як вона впливає на бізнес-результат?
Геймифікація — використання елементів гри поза ігровим контекстом. Змагання, призи, цікаві активності — все це допомагає отримувати нових клієнтів, утримувати наявних або стимулювати персонал досягати необхідних результатів. Приклад може й грубий, але зрозумілий: спробуйте зібрати у працівників якісь анкетні дані — це може зайняти тиждень і викликати купу незадоволення; пообіцяйте першим десяти людям, які надішлють анкету, 1000 гривень, і за годину вся інформація буде у вас.
Цифрові навички — вміння, пов’язані з цифровими технологіями. З погляду бізнесу це розуміння основ кібербезпеки, цифрова гігієна, розуміння того, як правильно поводити себе в соцмережах, вміння користуватись професійним програмним забезпеченням та загальнобізнесовими програмами (типу таск-трекерів), розуміння того, які технології здатні допомогти з виконанням поставлених задач… Це не вичерпний перелік.
Фінтех — галузь, яка складається з компаній, які надають фінансові послуги за допомогою цифрових технологій і конкурують з традиційними банківськими установами і посередниками. Сучасні рішення дозволяють зробити транзакції поза банками надійними, при цьому в таких компаній немає потреби утримувати громіздку інфраструтуру і велику кількість співробітників. Що робить фінтех компанії гнучкими, а їх послуги дешевими.
Операційна ефективність — це показник, що відображає відношення між витраченими і отриманими ресурсами від бізнес-операції. Цифрові технології дозволяють персоніфікувати продукт, зробити доступ до нього безперервним, тож операційну ефективність може відслідковувати на новому рівні, так само як удосконалювати бізнес-процеси.
IT-інфраструктура — сукупність апаратного і програмного забезпечення, що використовуються для функціонування компанії. Складається з традиційної і хмарної.
Кібербезпека — діяльність, пов’язана з захистом даних, IT-інфраструктури від атак, що здійснюються через цифрові канали.
Промислова автоматизація — використання цифрових технологій, роботів, автоматів на виробництві задля заміщення людини або допомоги їй. Може супроводжуватись збільшенням ефективності, зменшенням витрат, покращенням умов праці тощо.