2 квітня 2025 року Дональд Трамп оголосив про масштабне запровадження нових торговельних тарифів, зокрема — 10% базового тарифу на всі імпорти до США. Як аргументи — необхідність захисту американської промисловості та перегляд торгових відносин.

Реакція світу була миттєвою:

Китай пообіцяв «боротися до кінця»;
ЄС розглядає контрзаходи;
• Ринки пережили найгірше падіння з часів COVID-19.
Однак через кілька днів Трамп оголосив про 90-денну паузу для частини тарифів, що спричинило рекордне зростання бірж. S&P 500 показав найбільше денне зростання з 2008 року, а Nasdaq — з 2001-го.

Що означає 90-денна пауза?

• Встановлюється єдиний 10% тариф (крім Китаю) з деякими винятками;
• Індивідуальні тарифи залишаються для Канади, Мексики, окремих галузей;
• Підвищення тарифів вище 10% відкладається до липня 2025 року.
🔹 Для країн, як-от Вʼєтнам (30% ВВП — експорт до США), це рятівний перепочинок. Без цього тариф міг би досягти 46%.
🔹 Австралія та Південна Корея, які мали угоди про вільну торгівлю, втратили нульові мита — тепер усе переглядається.

Удар по ЄС та Китаю

ЄС: 25% тариф на автомобілі, сталь і алюміній. Комісія ЄС утрималась від контрзаходів, але ескалація можлива.
Китай: після «Дня визволення» США встановили додаткові 125% мит на китайський імпорт — загалом 145%. Обидві сторони зазнають втрат.

Наслідки для глобальної економіки

• Упав попит на експорт, компанії переглядають постачання, переносять виробництво;
• Втрачається довіра до глобальних торгових правил;
JPMorgan у своїх прогнозах підвищив ризик глобальної рецесії до 60%;
Walmart та Delta Airlines попереджають про невизначеність і втрати.

Навіть попри 90-денну паузу, економісти вважають, що запроваджені мита є структурною зміною у торговельній політиці США — і що вони можуть серйозно вплинути на глобальне економічне зростання. На тлі загострення торговельної війни між США та Китаєм ставки ще вищі.

Китай попередив, що буде мститися будь-якій країні, яка укладатиме торговельні угоди, що підривають його інтереси, погрожуючи втягнути дедалі більше держав у геополітичний та економічний конфлікт.

Чи є простір для переговорів?

Лише цього тижня США погодилися знизити імпортні мита на обмежену кількість британських автомобілів та дозволити ввезення окремих видів сталі й алюмінію без тарифів — у межах нової торговельної угоди з Великою Британією.

Хоча повноцінну угоду між США та Великою Британією ще тільки належить узгодити впродовж наступних місяців, початкові умови свідчать про те, що США використовують переговори, щоб забезпечити кращий доступ своїх товарів до зовнішніх ринків та спростити умови імпорту для своїх партнерів.
Деяка гнучкість щодо тарифів на автомобілі та сталь усе ж можлива, але поступки, ймовірно, залежатимуть від того, що США отримають натомість.
Проте чітко заявлено: 10% мито залишається непорушним — його скасування не розглядатиметься у жодних торговельних домовленостях.