У більшості випадків функція менеджера відділу кадрів у компанії полягає в призначенні та проведенні співбесід, підрахунку відпрацьованих годин, оформленні відпусток і подібних речах. Однак поступово в усьому світі роль HR змінюється, і тепер вона також полягає у взаємодії з технологіями, вирішенні юридичних питань і допомозі в управлінні компанією.
Робота генерального директора або топ-менеджера в першу чергу пов’язана з управлінням людьми, і для того, щоб виконувати її добре, керівник має розуміти, як впливає на роботу організації в цілому кожен відділ, в тому числі й відділ кадрів.
Як HR допомагає управляти компанією
Для управління компанією, за винятком спеціалізованих, потрібні ще знання психології та соціології.
Психологія — наука про розум і поведінку; психічні або поведінкові характеристики людини або групи.
Соціологія — наука про суспільство, соціальні інститути та соціальні відносини; зокрема систематичне вивчення розвитку, структури, взаємодії та колективної поведінки організованих груп людей.
До всього іншого крім розуміння тонкощів людських душ потрібно ще й розбиратись у КЗпП. В результаті утворюється невичерпний фронт робіт, що вимагає як мінімум окремого менеджера — дипломованого HR.
Управління персоналом — це важлива галузь бізнесу, яка потребує професійного спостереження штатного HR або залученого на аутсорсинг.
Незалежно від розмірів компанії та чисельності персоналу (чи то 20 осіб або 2 000), HR має допомагати вищому керівництву, наприклад, надавати щотижневі звіти з персоналу фінансовому або навіть генеральному директорові. Спеціаліст з управління персоналом зобов’язаний в будь-який момент бути готовим надати ключову інформацію по кожному співробітнику, ідеально знати трудове законодавство і всі зміни, що його стосуються. Чим більша компанія і кількість співробітників, тим це важливіше. Крім цього, у великих організаціях HR займається питаннями корпоративної культури, тімбілдінгом і стежить за атмосферою в колективі.
Управління наймом і звільненням співробітників
Коли справи в компанії йдуть добре, вона росте, шириться, з’являються нові посади. У важкі часи все відбувається навпаки: доводиться проводити скорочення. Для того щоб пережити спад, люди повинні вірити керівнику і бачити в ньому лідера: тут важливо не переборщити з обіцянками майбутніх благ, але й не відбити у співробітників бажання працювати на результат. У такі моменти грамотний HR буде на вагу золота.
Якщо ж компанія перебуває в стані стабільності, то метою буде зберегти робочий колектив, щоб не було плинності кадрів. За статистикою, в США фінансові втрати через плинність кадрів в середньому становлять 65 000 доларів США на одного працівника. В Україні, за статистикою 2018 року, плинність становила близько 20%. Гарних спеціалістів мало, тому потрібно шукати способи їх утримати, інакше вони підуть на пошуки кращих пропозицій.
Втрачаючи співробітника, ви змушені витрачати час і гроші на пошук і навчання нової людини, що може бути дуже затратно. Залежно від того, яку посаду обіймав колишній працівник, іноді доводиться повністю змінювати спосіб роботи і переформовувати відділи. Компанії з високою плинністю зазнають величезних збитків, тому якщо така проблема виникає, її потрібно оперативно вирішувати.
Для компаній, що зростають, HR не менш важливий. Щоб вести бізнес ефективно, потрібно розробити політику компанії відносно персоналу, пропонувати конкурентні переваги для кращих здобувачів та мати пул потенційних робітників, щоб залучити їх відразу ж, як з’явиться необхідність. Для того щоб працівники дотримувались політики компанії та трудового законодавства, необхідно проводити регулярні тренінги та роз’яснення, відстежувати моменти неясності й порушень.
Без HR з цим не впоратися.