Часто від банкрутства компанію можуть врятувати прості заходи. Настільки прості, що власник-початківець може навіть і не здогадуватись, що невелика увага до фінансового планування з його боку здатна гарантувати життя бізнесу. Про такі прості заходи, які дають змогу уникнути касового розриву, тобто нестачі грошей, коли вони так потрібні, розкажемо в інфографіці.
Касовий розрив – нестача грошей на рахунку, коли вони потрібні
Вчора сплатили за партію сировини, адже постачальник надав велику знижку, сьогодні — нічим сплатити податок. Це ілюстрація помилки планування грошових потоків. Неспроможність сплатити гроші може виникнути в разі надзвичайної ситуації, наприклад, великий покупець несподівано не зміг заплатити гроші або вашій компанії довелось зробити непередбачувану покупку. В обох ситуаціях компанії став би в пригоді грошовий резерв — власний або залучений. Але його необхідно створювати заздалегідь. Тож той, хто не потурбувався про це завчасно, має більший ризик зіткнутися з касовим розривом.
Його можна і потрібно прогнозувати
Звіт про рух грошових коштів, бюджет, план продажів — ці документи дають можливість складати прогноз надходжень і виплат. Водночас не всі підприємства мають змогу працювати з 100% передоплатою або оплатою по факту, тож важливим є підтримувати рівень заборгованості контрагентів на прийнятному рівні, контролювати строк виконання зобов’язань, уникати ситуацій, коли кредиторська заборгованість є здебільшого короткостроковою, а дебіторська — довгостроковою. Платежі слід розділяти по пріоритету, Прострочка дебіторської заборгованості й накопичення неліквідних залишків = надійні союзники касового розриву. З ними слід боротися постійно, а не тільки тоді, коли вникає загроза, що грошей не вистачить для виконання поточних зобов’язань.
В разі, якщо прогноз показує, що касовий розрив загрожує компанії, слід вдатися до превентивних заходів. Це може бути використання внутрішніх резервів — наприклад, реалізація високоліквідних активів або зовнішніх — гроші кредитної лінії, овердрафт тощо. Якщо проблема вимірюється відносно невеликою сумою, можна відкласти платжі з низьким пріорітетом. Цього не вистачає? Слід звернутися до постачальників з проханям про відстрочку або попросити покупців, щоб сплатили заздалегідь. Водночас, це чіткий сигнал для контрагентів — у компанії проблеми, що може завдати підприємству суттєвої шкоди.
Касовий розрив — небезпечний ворог для компаній, менеджмент яких нехтує плануванням і прогнозуванням грошових потоків. А ще для тих, де не опікуються створенням резервів або не готові до використання банківських продуктів, що дозволяють швидко залучити фінансування. Для інших касовий розрив буде меншою загрозою.
Дивіться всю інфографіку цілком
Відчуваєте, що компанії часто невистачає грошей? Можливо, проблема у тому, як ви ведете платіжний календар чи працюєте з контрагентами? Поговоріть з фахівцями Baker Tilly, ми виявимо вразливі місця бізнесу і допоможемо налагодити справи.