Роздрібна торгівля в інтернеті перебуває у найкращій кондиції. Гравці ринку приміряють креативні прийоми, залучають партнерів та розвивають нові сервіси. Усе це допомогло досягти найбільш помітних результатів за останні роки – український ринок e-commerce мав найвищий темп росту в Центрально-Східній Європі в минулому році і не збирається зупинятись.

Ємність ринку українського e-commerce за підсумками минулого року склала $4 млрд. Зростання рік до року – 41%, а за останні 5 років ринок збільшився втричі. Такі данні наводяться у спільному дослідженні Baker Tilly, Soul Partners та AEQUO Law Firm за підтримки Програми USAID “Конкурентоспроможна економіка України”.

Електроніка займає найбільшу частку в структурі продажів е-торгівлі. Хоча її доля суттєво скоротилась за останні роки за рахунок таких категорій, як: одяг, меблі, іграшки та косметика. Ліки та продукти харчування – нові категорії на ринку електронної комерції в Україні з найбільшим потенціалом до зростання.

Україна має найнижчий рівень витрат однієї людини на e-commerce в рік $104, що пояснюється низьким рівнем доходу на душу населення та низькою купівельною спроможністю. Сьогодні доля e-commerce в ВВП в Україні становить 2,6%. Найвищий рівень e-ВВП у Чехії – 3,7%, а найнижчий у Латвії – 1,1%.

Найбільшими маркетплейсами в Україні стали Prom, Rozetka, Allo, Bigl та Epicentr. Серед онлайн-магазинів у ТОП-5 входять: Comfy, Makeup, Apteka 911, Foxtrot та Citrus.

За останні 5 років ключові гравці на ринку Rozetka, Allo, Epicentr та Kasta трансформувалися із спеціалізованих онлайн-магазинів в універсальні маркетплейси і очікується, що даний тренд продовжиться. Суттєво зростає частка електронної торгівлі через соціальні мережі.

Більшість маркетплейсів в Україні використовують прямий спосіб доставки товарів від продавця до покупця без використання складу. Це дозволяє зменшити витрати на зберігання та транспортування, а також скоротити термін доставки.

“Вибір ефективного способу роботи із кінцевими споживачами, включаючи оптимальну модель доставки, в залежності від специфіки бізнесу, та дієві маркетингові рішення для керування комунікацією із клієнтами, призводять до підвищення якості надання послуг, контролю за витратами на доставку та підвищує залучення нових клієнтів”, – каже Андрій Каліушенко, партнер та керівник практики консультаційних послуг Baker Tilly.

Перспективи щодо розвитку ринку залишаються на високому рівні. У найближчі 5 років його обсяги збільшаться до $8 млрд. Щонайменше ринок зростатиме по 15% щорічно.

Цьому сприятиме декілька факторів. По-перше, започаткування онлайн-бізнесу і його розвиток, за оцінками фахівців, потребує меншої кількості фінансових ресурсів, що спонукатиме у подальшому до збільшення кількості нових підприємців та розширюватиме можливості для масштабування бізнесу. По-друге, дуже активно розвиваються експортні продажі, що допомагає українським виробникам збільшувати свої доходи, що також створює потенціал для розвитку бізнесу. По-третє, збільшення відправлених посилок надаватиме додатковий стимул для роботи логістичних операторів та стимулюватиме розвиток платіжних систем та технологічних сервісів.