Кабінет міністрів України, постановою від 24 квітня 2019 р. № 391 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. N 117»[1] затвердив зміни до системи блокування податкових накладних. Так змін зазнали, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – Порядок зупинення) та Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі – Порядок розгляду скарг), затверджених постановою Кабінету міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117.

Фактично зміни стосуються трьох аспектів функціонування системи блокування:

  1. первинного аналізу податкових накладних/розрахунку коригування (далі – ПН/РК);
  2. порядку прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК у ЄРПН;
  3. процедури оскарження рішень про відмову в реєстрації ПН/РК у ЄРПН.

Суть першої частини змін полягає у доповнені (розширені) кількох критеріїв «не зупинення» податкових накладних новими факторами для аналізу на «першому рубіжі»  такого аналізу ПН/РК.

Нагадаємо, що Порядок зупинення, зокрема, визначає ознаки, у разі відповідності яким, реєстрація податкових накладних не зупиняється. Загалом таких ознак три. Змін зазнали друга та третя.

За новими правилами другий критерій аналізу доповнений умовою щодо суми сплаченого ПДВ (крім імпортного ПДВ), а саме, у попередньому місяці,  така сума має складати більше 20 тис. гривень.

Третій критерій доповнений вимогою щодо одночасного дотримання таких умов:

  • загального податкового навантаження (D > 0,05, Р<Рм×1,4);
  • загальна сума ПДВ (крім імпортного), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено ПН/РК, становить більше 400 тис. гривень.

Друга частина змін стосується компетенції комісії регіонального або центрального рівня відносно прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК.

За новими умовами, якщо платник податків, з урахуванням поданої на реєстрацію ПН/РК, має обсяг постачання зазначений у ПН/РК менше 30 млн. гривень та на дату зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН не відповідає критеріям ризиковості платника податку, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК, приймається комісією регіонального рівня.

У разі якщо обсяг постачання більше 30 млн. гривень та/або на дату прийняття рішення про зупинення реєстрації ПН/РК платник податків відповідає критеріям ризиковості платника податків, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК, приймається комісією регіонального рівня та направляється до комісії центрального рівня.

Як і раніше подальша доля рішення комісії регіонального рівня залежить від волі комісії центрального рівня. Остання може прийняти своє рішення, яке може і не співпадати з рішенням комісії регіонального рівня.

Третій  блок змін стосується процедури оскарження рішення про відмову в реєстрації ПН/РК. А саме, рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку, тоді як рішення комісії центрального рівня про відмову в реєстрації тепер може бути оскаржено лише у судовому порядку.

 

Висновки.

Враховуючи «фіскальну» сутність запроваджених змін, зокрема, в частині вартісних критеріїв аналізу ПН/РК, на наше переконання,  варто очікувати на нову хвилю блокувань ПН/РК, і в першу чергу це може зачепити нових платників ПДВ.

В частині змін щодо права на адміністративне оскарження рішення комісії центрального рівня,  на наше переконання, суттєво не вплине на ефективність захисту права платників ПДВ. Фактично це підтверджується і практикою розгляду скарг та позовів.

[1] Постанова від 24.04.2019 р. №391 набрала чинності з 11.05.2019 року.