Серйозна підготовка до майбутнього – не найсильніша особливість нашого бізнесу. Що вже говорити про підготовку у складних умовах абсолютної невідомості – в той час, коли прогнози різняться і ніхто не може передбачити, як і коли будуть розвиватися події.

Можливо все перераховане – відмінний привід озброїтись такими інструментами як сценарний аналіз та фінансове моделювання. Якщо у кіносвіті сценарій – це «план фільму, яким він колись стане», то у бізнесі – це «спосіб для аналізу складного середовища, в якому є багато значущих, до того ж впливаючих один на одного, тенденцій та подій».

Сценарії у кіно розповідають захоплюючі історії з певною кількістю учасників у певному місці дії, які розвиваються, дотримуючись певних сюжетних ліній. У бізнесі все не менш, а іноді і більш цікаво.

Аналіз та планування

Почнемо з аналізу зовнішнього середовища та визначення основних точок його взаємодії з вашою організацією (постачальники, контрагенти, клієнти, позичальники, конкуренти, законодавство), які і стануть ключовими змінними, тобто головними героями, використовуваними далі у різних сценаріях.

Далі плануємо не менше трьох варіантів можливої поведінки або зміни для кожної змінної  і приступаємо до найбільш творчої частини – комбінації ключових героїв та формування сценаріїв. Ця діяльність є прекрасним способом для менеджменту прокачати в групі своє вміння проводити системний аналіз, комплексне бачення проблем, а також групувати варіанти поведінки або зміни, використовуючи логічні принципи. Все це допоможе нам створити кілька напрямків розвитку подій.

Мінімум який повинен вийти в результаті цієї творчості – це найбільш і найменш сприятливі для компанії сценарії. Однак, якщо натхнення дозволило отримати ще кілька варіантів, постарайтесь, щоб їх не було більше чотирьох. Спробуйте ввести етап перевірки – де після паузи у роботі проводиться додаткова перевірка на логічність та послідовність, а також на правдоподібність визначених у сценарії розвитку подій.

Отже, сценарії повністю готові, але у бізнесі основним є цифри, за них і отримують головні нагороди. Тому саме час визначити, як саме позначиться кожен варіант розвитку подій на результаті. Саме модель дозволить «оцифрувати» кожну передбачувану зміну та побачити як вона вплине на діяльність компанії. Обумовлені для бізнес-моделі вхідні дані (ціни, обсяги, курси валют, які будуть основними для розрахунку) стануть ключовою умовою для підвищення гнучкості бізнесу, а також для швидкого розрахунку впливу змін на результати.

Моделюючи майбутнє, ми реалізуємо принцип «попереджений – значить озброєний», дозволяючи собі заздалегідь продумати контрзаходи або попереджувальні дії до того, як ситуація різко погіршиться, таким чином мінімізуючи, а можливо, і уникаючи деяких негативних наслідків.

Від ідеї до реалізації

Маючи в руках розроблені сценарії і їх «оцифровку» приступаємо до найцікавішого етапу – зйомок фільму. У нашому випадку це розробка і реалізація комплексу заходів, які організація здійснить, ґрунтуючись на отриманих вхідних даних. Однак, якщо кінорежисер реалізує всього лише один сценарій, то бізнесмени опиняються у ситуації, де можливих сценаріїв декілька і вибирати доведеться в залежності від зовнішніх факторів про які на початку не знає ніхто.

Залежно від ситуації і стилю управління/особливостей компанії ми можемо:

  • підготуватися до найбільш ймовірному сценарію або вибрати комплекс заходів, реалізація яких сприятливо позначиться на компанії при будь-якому розвитку подій;
  • мінімізувати втрати і намагатись отримати мінімальний виграш при будь-якому розвитку ситуації, головна мета – збереження позицій;
  • забезпечити гнучкість постійно проводячи моніторинг зміни ситуації і змінюючи план дій відповідно до змін, що відбулися;
  • проактивна позиція – де компанія приймає рішення використовувати усі свої ресурси для збільшення ймовірності реалізації найбільш сприятливого для неї сценарію.

Гнучкість та мотивація визначальні

Немає необхідності вибирати тільки один підхід, можливо правильним варіантом буде поєднання декількох одночасно. Визначивши і почавши реалізовувати комплекс універсальних заходів, можна одночасно поставити собі завдання – залишатися гнучкими за допомогою регулярного моніторингу ключових факторів, а також зайняти проактивну позицію та спробувати вплинути на деякі складові вашого сценарію.

Якою буде якість саме вашого фільму, вирішувати не тільки ринку або макроекономіці, а й вам. Головне на моменті реалізації не упустити організаційну, координаційну та мотиваційну складові, необхідні для виконання наміченого плану дій та комплексу заходів. Не забудьте переконатися, що для кожного завдання обраний виконавець, дії всіх виконавців скоординовані і не нагадують казку «лебідь, рак та щука» і всі досить мотивовані для досягнення максимального результату.