Що означають матеріальні активи — зрозуміло, бо вони мають фізичну форму.  Але не всі активи компанії є фізичними предметами, такими як майно чи обладнання. Розповідаємо, що таке нематеріальні активи, як їх придбати та врахувати у своєму балансі.

Нематеріальні активи — це різні ресурси, якими володіє бізнес і які не можна переміщати як обладнання або використовувати як майно. Такими ресурсами можуть бути ґудвіл (ділова репутація), патенти, торгові марки, авторські права, ліцензії на діяльність та права користування землею тощо. Вони мають велику цінність для бізнесу, хоча це не фізичні предмети, яких можна торкнутися. Вам як власникові бізнесу потрібно буде визначити їх, управляти ними та амортизувати.

Нематеріальні активи не можуть використовуватися так само як меблі або комп’ютери

Нематеріальні активи можуть бути створені або набуті шляхом купівлі, обміну чи отримання державних грантів та дозволів. 

Гроші не вважаються матеріальним або нематеріальним ресурсом. Це фінансовий актив.

Приклади нематеріальних активів

Активи без фізичної сутності створюються щодня. Будь-який ресурс, який контролюється компанією як частина закупівлі або самостійного створення та продукує певну економічну вигоду, становить актив. Хоча нематеріальна природа може зробити їх вартість дещо суб’єктивною, ці активи часто стосуються законності бізнесу та контролю виробництва.

Ось кілька прикладів нематеріальних ресурсів:

Ґудвіл: цей нематеріальний актив має велике значення, коли один бізнес поглинає чи купує інший. Це різниця між витратами на купівлю бізнесу і вартістю його активів. Наприклад, компанія може заплатити 8 млн доларів за компанію вартістю 7 млн доларів, що надає придбаній компанії ґудвіл в 1 млн доларів на основі її ділової репутації та інших чинників, які сприяють збільшенню вартості.

Авторське право: надання авторських прав компанії-покупцеві дозволяє продовжувати створення та продаж послуг або продуктів придбаної компанії.

Патенти: патент надає виробничій або дослідницькій компанії контроль за використанням та продажем системи виробництва певної конструкції або патентної продукції. Компанія може мати патент на єдиний спосіб виробництва конкретного товару на ринку. Закупівельна компанія вимагатиме право власності на патент і матиме право продовжувати наглядати за виробництвом запатентованої конструкції.

Інтелектуальна власність — пісні, дизайн, торгові марки та винаходи — також є нематеріальним активом, як і ліцензії на програмне забезпечення, кінофільми, клієнтські бази та франшизи.

Нематеріальні активи можуть бути надзвичайно цінними, а в деяких випадках мають більшу вартість, ніж усі матеріальні активи. У таких компаній, як Facebook або Twitter, здатність охопити мільярди користувачів набагато цінніша за вартість їхніх матеріальних активів.

Грошові кошти не є ні нематеріальним, ані матеріальним активом. Це вважається фінансовим активом, який має грошову вартість. До фінансових активів належать грошові потоки, облігації та банківські депозити.

Амортизація нематеріальних активів

Амортизація нематеріальних активів — це витрачання їхньої вартості протягом передбачуваного терміну служби. Подібно до матеріальних, нематеріальні активи мають строк корисного використання або амортизацію. Деякі елементи, такі як ґудвіл, мають невизначений термін корисного використання, тоді як у патентів строк корисного використання лише 20 років. Час корисного використання, що залишився, впливає на загальну оцінку нематеріальних активів, подібно до віку обладнання компанії.

Деякі нематеріальні активи мають визначений строк життя, також відомий як економічне життя. Щоб його визначити, потрібно загальну вартість або вартість активу поділити на тривалість строку корисного використання, що залишилася. Це ліцензії на програмне забезпечення, патенти та списки клієнтів. Інші активи мають невизначений термін життя, який залежить від того, як довго протримається бренд компанії. Ці активи включають торгову марку та ґудвіл — елементи, що залежать від репутації та зростання компанії.

Бухгалтери зазвичай амортизують нематеріальні активи за допомогою прямолінійного методу. Наприклад, отримання патенту може коштувати компанії 50 000 доларів. Термін дії патенту становить 20 років, але компанія планує використовувати патент лише протягом 10 років, а потім створювати новий продукт. Тоді компанія повинна амортизувати патент протягом 10 років, заклавши на щорічну амортизацію 5 000 доларів.

Коли ви амортизуєте нематеріальні активи, то оцінюєте, якою буде вартість активу протягом його очікуваного економічного життя.

Набуття нематеріальних активів

Підприємства отримують нематеріальні активи різними методами. Типовою практикою є отримання всіх активів під час придбання або злиття компанії. Ось деякі інші можливі методи.

Окреме придбання: активи можна придбати в іншої компанії, як і звичайні послуги. 

Державні гранти: за деяких обставин є можливість отримати нематеріальні активи безкоштовно за допомогою державного гранту. Наприклад, уряд може передати або розподілити нематеріальні активи, такі як ліцензії на діяльність або права користування землею.

Обмін активами: компанія може перейти у власність іншої шляхом придбання її активів в обмін на готівку або акції компанії-покупця.

Самостійне створення: не всі активи потрібно купувати; їх можна створити всередині компанії для використання або майбутнього продажу. У цьому випадку компанії створюють нематеріальний ресурс коштом власних ресурсів.

Вартість нематеріальних активів залежить як від вартості їх створення, так і від довгострокової вартості активу. Ще важливо, як ці активи набуваються та обмінюються, а також як вони впливають на ринок.

Використання балансу для відстеження активів

Баланс — це фінансовий звіт, який допомагає вам контролювати активи і дає огляд фінансового стану компанії. Він показує ваші активи (те, чим ви володієте), зобов’язання (що заборгували) та власний капітал (чисту вартість) на поточний момент часу.

Компаніям регулярно рекомендується зображати нематеріальні активи на балансі за собівартістю, а не за передбачуваною вартістю, але вони зазвичай перераховуються у цій фінансовій звітності лише у тому випадку, якщо можуть бути амортизовані або мають конкретну вартість.

Коли компанія присвоює вартість нематеріальним активам, таким як джингли, це оманливо змінює вартість організації у сприйнятті оточення, що може збільшити вартість її акцій. Однак коли компанія проходить аудит і така неправильна інформація заноситься до звіту про прибутки та збитки або баланс, це створює потенційно проблематичну ситуацію для інвесторів та акціонерів.

Наприклад, нематеріальні активи, такі як торгова марка Coca-Cola, безцінні, але не можуть мати реального значення для фінансової звітності.

Читайте інші статті про основи бізнесу в нашому блозі: