Україна на карантині, а в країні фінансова криза. Найближчі два-три місяці будуть складними. Головне завдання позбутися паніки. Часто люди припускаються помилок, приймаючи швидкі і не обдумані рішення в кризових ситуаціях. Ці рішення нерідко зовсім не є рішеннями в таких ситуаціях. Слід якомога раніше вийти з шокового стану, озирнутися і використовувати час і можливості з розумом.

Оцінити сили
Необхідно зрозуміти яку саме проблему принесла криза вашому бізнесу, щоб оцінити її масштаб і зрозуміти, як вирішувати цю проблему і як рухатися вперед у правильному напрямку. Точно та конкретно оцінити і зрозуміти свої фінансові та економічні можливості. Скільки є резервів і як їх використовувати, щоб бізнес продовжував функціонувати. Поміркуйте, які доходи реально отримати в очікуваний період кризи. Зазвичай з практики цей очікуваний період множиться на два.

Коли стають зрозумілими фінансові можливості, переходите до пункту витрат. Точно необхідно згорнути і заморозити інвестиційні програми. Не можна витрачати резерви на інвестиційні програми, бо ці резервні кошти можуть знадобитися на підтримку операційної діяльності компанії у стані кризи. Слід вести чіткий баланс доходів і витрат, щоб пройти кризу нормально і без втрат. У поточній ситуації, коли грошові потоки стискаються або відсутні повністю, багатьом компаніям доведеться скоротити витрати на персонал.

Знайти позитив
Сприймайте поточну ситуацію як виклик. Криза часто є часом нових можливостей. Коли все спокійно, і ви ні про що не переживаєте, все працює стандартно. Ви рухаєтесь по знайомим стежкам і часто не приділяєте час для пошуку нових більш ефективних шляхів отримання прибутку та розвитку. Зараз саме час цим зайнятися. Оцініть ситуацію, подумайте про альтернативні моделі і підходи для реалізації бізнесу і отримання доходу. Дивіться на ситуацію ширше. Шукайте оптимальні варіанти.

Стратегія під час кризи не повинна змінюватися. Меседжі, які бізнес посилає своєму клієнту, повинні залишатися незмінними. Важливо транслювати клієнтам і суспільству не тільки інформацію про свої продукти і можливості, але й про ваші цінності, цілі та турботу. Реагуйте швидко, але не поспішаючи. Як би це банально не сприймалось. Дуже важлива послідовна і гнучка комунікація з клієнтом. Тут необхідна правильна робота маркетингу. Не економте на цьому.

Зараз у вас є час уважно опрацювати свої клієнтські бази, підготуватися до комунікації з потенційними клієнтами, зібрати потрібну інформацію і зрозуміти їх потреби. А коли шокова ситуація згасне, йти на контакт з більш підготовленою і обдуманою пропозицією.

Нові можливості
Досвід, який ми зараз переживаємо – це досвід дистанційної роботи. Це те, чим можна буде користуватися у майбутньому, коли шторм мине. Для багатьох компаній – це можливість подивитися на те, як у майбутньому можна скоротити свої витрати з оренди приміщень. Зараз важливо відпрацювати механізми контролю дистанційної роботи.

Упевнений, що з початком нового етапу розвитку, співробітники багатьох компаній зможуть успішно продовжити роботу у такому форматі. Це в цілому допоможе подивитися на можливості по-іншому. Дати більше і тим самим отримати більше від співробітників.

Дещо може зробити і держава. Найбільше постраждають під час кризи сфера обслуговування та розважальні заклади. Їм потрібна допомога. Основні витрати таких бізнесів – це оплата праці і оренда. Добре, що парламент вже включився в роботу і надав пільги та відстрочку по сплаті податків. Не менш важливо звернути увагу на трудове законодавство, яке зобов’язує платити 2/3 зарплати на період карантину. Цей пункт виконувати важко або зовсім не можливо, коли немає грошових потоків.

Державі необхідно розуміти, чим легше бізнес пройде кризу, тим менше безробітних їй доведеться утримувати. А все інше залежить від ваших продуманих та рішучих дій, без паніки.