Як знаходити ідеї та можливості, щоб масштабуватися вшир та вгору, попутно випереджаючи ряд конкурентів? Непрості, але дуже важливі питання, які ставлять собі підприємці ледве не щодня, і мало хто знаходить вірні рішення, дехто взагалі мріє хоча б зберегти стабільність і одразу припускається помилки. Зростання компанії – це не лише вдала стратегія і ознака бізнесового джекпоту, але й ключ до довгострокового виживання. Тривала пауза може нашкодити, а от зупинка для ревізії та планування мають допомогти. Як же не прогоріти?

Діставшись певного рівня бізнесмени часом зовсім не помітно для себе починають затримуватись на цьому етапі, і це не від того, що не знають, що робити далі і не мають плану, який би поніс компанію вперед. Часто така собі планка ефективності стає своєрідним рубеже́м, певною межею, до якої було непросто дістатися, а тепер хочеться якомога надійніше зберегти. Такі настрої бізнесу не приносять користі, а призводять до регресу. Щоб бути конкурентним та залишатись актуальним, бізнесу потрібно зростати. Планувати зростання, робити певні кроки у цьому напрямку та проживати новий життєвий цикл компанії зростаючи.

За даними консалтингової компанії Gartner, у 2021 році ключовими пріоритетами напрямками для власників бізнесу та СЕО залишаються: зростання бізнесу, технології, корпоративне управління, фінанси, персонал.

За різними оцінками, ¾ малого та середнього бізнесу не мають розробленої та обґрунтованої стратегії на 3-5 років, а 1/3 підприємців не знають, як забезпечити зростання свого бізнесу. Питання прогресу бізнесу важливо підіймати та актуалізувати постійно, а не лише під новий рік та у період планування бюджету. А ще важливіше, шукати способи, які призведуть до сталого розвитку і постійного масштабування.

Тож розберемо, від яких дій у своєму плануванні зростання найбільше виграватиме бізнес і що варто враховувати перш за все, аби зробити суттєво ривок вперед.

Крок перший. Власники та СЕО мають приділити максимальну увагу досвіду своїх клієнтів. В комунікації з клієнтами, в їх відгуках, часто можна знайти велику кількість точок розвитку власного бізнесу. Для цього варто задати запитання – яка проблема є у мого клієнта та як я можу її вирішити?
Крок другий. За допомогою Big data сформувати портрет клієнтів (якщо у вас досі немає навіть примітивної CRM системи – заведіть її, хоча б Excel). Потрібно зрозуміти: вік, стать, регіон тощо. Це допоможе правильно сегментувати воронку продажів та пройти наступні кроки.
Крок третій. Необхідно провести оцінку місткості ринку, визначити свою поточну частку ньому та враховувати визначені показники в своїй фінансовій моделі на наступний рік. Не варто ускладнювати дану оцінку, для планування важливо враховувати виробничу потужність свого бізнесу, чи достатньо її для завоювання бажаної частки ринку.
Крок четвертий. Персоналізація продукту, спеціальні пропозиції під дисконтну карту клієнта, унікальна конфігурація автомобіля, унікальні розміри кухонного столу або унікальне планування квартири. Клієнти хочуть відчути додаткову вартість, яку створює для них ваш бізнес.
Крок п’ятий. В сучасному світі інноваційність бізнесу, проведення досліджень та розробок можуть генерувати більшу вартість бізнесу, ніж наявність будівель та обладнання, більше того, багато сучасних успішних бізнесів не мають власних виробничих потужностей та обходяться послугами з аутсорсингу виробництва.
Крок шостий. Необхідно зрозуміти свою “зону прибутку” та фокусуватись на ній, все решта – це експерименти, на які можна витрачати коштів не більше ніж передбачено бюджетом.
Крок сьомий. Важливим важелем управління зростання бізнесу є зрозумілі фінанси. Якщо бізнес має зрозумілу та продуману стратегію та розуміння ринку, йому простіше визначити бюджет. Бюджет повинен бути робочим інструментом, який дисциплінує співробітників та допомагає власнику або СЕО контролювати результативність бізнесу.

Якщо ж бізнесу важко знайти ідеї та шляхи до зростання, спробуйте детальніше проаналізувати конкурентів, особливо найнебезпечніших. Сучасні технології та рух бізнесу до прозорості можуть допомогти з цим питанням.

Одна з головних проблем бізнесу – це відсутність прогнозування та планування фінансових результатів, без яких дуже важко побачити можливості для зростання. Тож цій частині бізнес-процесів варто приділяти значну увагу.

Ще один варіант до трансформації на ринку – запровадження однієї з чотирьох перевірених та дієвих стратегій зростання бізнесу:

  • Збільшіть свою частку на існуючому ринку (наявний ринок, наявний продукт)
  • Виведіть на існуючий ринок новий продукт (наявний ринок; новий продукт)
  • Знайдіть новий ринок для існуючого продукту (новий ринок; наявний продукт)
  • Диверсифікуйте діяльність (новий ринок; новий продукт)

Миттєве зростання ніхто не може гарантувати, і якою б не була чудовою стратегія, вона не зможе автоматично привести до успіху, оскільки багато залежатиме від специфіки бізнесу, конкуренції та попиту на продукт чи сервіс-послугу. Але приймаючи та приміряючи ряд дієвих та вдалих бізнес-моделей, можна переналаштувати свою компанію на правильні рейки, і тоді шлях до успіху вже не здаватиметься казковим, як у кіно.

Важливо, щоб ваш бізнес залишався на крок попереду не лише своїх конкурентів, а й своїх клієнтів.