Для більшості вітчизняних бізнесів доступ до дешевих джерел капіталу залишається найбільшим викликом в 2013 році. Інтерес іноземних інвесторів до українським компаніям поки залишається невисоким а, вартість виходу на міжнародні біржі, навпаки, відносно висока. У той же час для фінансування підприємств і проектів існують і інші можливості.

Фінансування через міжнародні фінансові організації

Це одна з найбільш привабливих альтернатив IPO в плані вартості залучення коштів. Найбільш помітними міжнародними організаціями, що надають кредити і фінансову допомогу українським компаніям, є Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) і Міжнародна фінансова корпорація (МФК). МФК кредитує бізнес а також у інвестує в проекти входячи в капітал через купівлю нових випусків акцій. ЄБРР також фінансує проекти приватного сектора у вигляді кредитів, і у вигляді вкладень в акції. При цьому обидві організації співробітничають тільки із середнім і великим бізнесом, наприклад: ЄБРР в даний момент не видає позики менше € 5 млн, а загальна вартість проекту не повинна бути менше € 15-20 млн. Цим джерелом фінансування вже скористалися кілька компаній. Так, фармдістрібьютор «Альба Україна» продав ЄБРР 25% акцій за $ 12 млн., А ще $ 13 млн були взяті в кредит з метою розширення асортименту та логістичних потужностей.

Випуск облігацій

Може стати гарною альтернативою банківському кредитуванню: кошти можна залучити на більш тривалий термін, до того ж за ставками іноді нижче банківських позик. Експерти радять емітувати облігації на суму, не менше 20 млн грн (при цьому сума не повинна перевищувати трикратного розміру власного капіталу), а інакше вся процедура буде економічно недоцільною. Звідси висновок, що цей спосіб фінансування бізнесу підходить тільки великим компаніям. І дійсно, в цьому році про випуск облігацій оголосили такі гіганти як «Укрзалізниця», «Укртелеком», «Міжнародні авіалінії України» (МАУ). Наприклад, цієї весни МАУ вирішила провести закрите розміщення іменних облігацій на загальну суму 36 млн. грн. Компанія випускає ЦП, щоб виручити оборотні кошти для здійснення фінансово-господарської діяльності.


Пряме інвестування, коли інвестор отримує частку в статутному капіталі підприємства не менше 10%. Цей спосіб залучення фінансування в Україні поки розвинений слабко: за оцінками експертів сьогодні активно інвестують не більше десяти фондів Private Equity, причому їх в основному цікавлять компанії з сильним брендом і часткою ринку. Однак є й історії успіху. Наприклад, в 2004 р. глава компанії «Керамейя» Іван Телющенко залучив кошти фонду прямих інвестицій Horizon Capital для запуску виробництва клінкерної цегли. Телющенко отримав від фонду $ 8 млн за контрольний пакет, а ще $ 4 млн залучив в Індустріалбанку. Пізніше, під час кризи, фонд знову прийшов на виручку компанії і вклав у «Керамейя» ще $ 4 млн.

Венчурне фінансування

Це рішення для невеликих проектів, які тільки починають свій шлях у бізнесі. Здебільшого такі інвестиції надаються в обмін на частку в підприємстві і згадуються у зв’язку з фінансуванням стартапів – саме за рахунок ризикованого вкладення у нові бізнес проекти інвестор розраховує отримати надприбутки.

Після виходу проекту на заплановану рентабельність інвестор виходить з бізнесу, продавши свою частку. Свіжий приклад: у квітні цього року венчурний фонд AVentures Capital виступив одним з інвесторів розробника програмного забезпечення для складних корпоративних мереж nuPSYS. Загальна сума залученого фінансування – понад $ 5 млн, при цьому, за оцінками експертів, на частку AVentures Capital доводиться $ 1 млн. В обмін на інвестиції AVentures Capital отримав міноритарний пакет у nuPSYS.

Краудфандінг або народне фінансування

Звичайно, цей спосіб ніяк не може вважатися способом фінансування діючого бізнесу, однак він набирає популярність і, багато в чому, є прообразом виходу на біржу – з меншими вимогами і в іншому форматі. По суті це збір грошей на проект у приватних осіб і жертводавців, при цьому підприємці зберігають 100%-ний контроль над проектами. Найчастіше збір коштів відбувається через спеціалізовані онлайн-платформи: в Америці – це широко відома Kickstarter, у нас – BigIdea. За статистикою, великі суми (від $ 100 тис). Збирає лише 1% проектів, таким чином, даний вид фінансування підходить для невеликих компаній і проектів. Українець Сергій Хващук зібрав на Kickstarter $ 25 тис. під проект виробництва металевих чохлів для флешок Вічний Case. У якості заохочення всі, хто скинувся на проект, отримували товари Вічний Випадок зі знижкою.