Соняшникова олія займає 4 місце у світі за  рівнем споживання, хоча, на відміну від пальмової, соєвої та рапсової, використовується лише у харчовій промисловості. Україна з року в рік нарощує виробництво соняшникової олії та географію її експорту. 
За останні 15 років виробництво головних олійних культур в світовому масштабі зросло вдвічі, але однаково не в змозі задовольнити існуючі потреби.
Найбільший попит серед олійних культур мають плоди пальми та соєві боби, а соняшник знаходиться на 4-му місці за масштабами виробництва
Пальмова олія має широкий спектр застосування, адже використовується не тільки в  харчовій промисловості, але і в косметології та фармацевтиці. Це найбільш вживана рослинна олія в густонаселених країнах Азії. Наприклад, 2/3 об’єму рослинних олій, які імпортує Китай, припадають саме на пальмову.
Структура використання рослинних олій у країнах ЕС
В харчовій промисловості європейських країн найчастіше використовуються соняшникова, ріпакова та оливкова олії. Частка ж пальмової олії за останні 5 років зменшилась на 20%, в основному за рахунок зниження рівня її споживання в таких країнах, як Великобританія, Данія, Франція та Нідерланди. Серед основних причин — турбота про здоров’я та про довкілля: збільшення плантацій пальмових дерев негативно впливає на існуюче різноманіття флори та фауни у регіонах їх вирощування. В інших секторах промисловості найбільшу частку займає ріпакова олія, адже Європа є найбільшим виробником і споживачем біодизелю. 
Україна утримує лідерство як у виробництві соняшника, так і в експорті соняшникової олії
Саме в нашій країні вирощується майже третина загального обсягу соняшника — 32%. Найближчими конкурентами є Росія з 24% та спільний ринок країн ЄС з 20%. У період з 2010 по 2016 рік площі посівів цієї культури в Україні збільшилися з 2,5 до 6 млн га: природно-кліматичні умови нашої країни дозволяють вирощувати соняшник майже на всій її території. Також останніми роками, завдяки правильному використанню добрив та більш ретельному підбору сортів, спостерігається підвищення врожайності в середньому з 0,9 до 2,2 т/га.
Обсяги виробництва соняшникової олії в останні 6 років втричі перевищують показники 2000-2002 років. За даними асоціації “Укролія” виробництво цього продукту у грудні 2016 року досягло рекордної позначки майже у 560 тис. тонн, а її експорт минулого року становив 4,8 млн тонн, що на 123% вище показника 2015 року. Частка олійно-жирової продукції в експорті продукції українського АПК займає 30%, а в експорті продукції харчової промисловості — цілих 70%. Третину експортованої соняшникової олії було закуплено Індією.
Вирощування соняшника є дуже високорентабельним бізнесом і потенціал цієї галузі залишається значним. Однак існує ряд перешкод:
  • По перше, темпи розвитку потужностей переробки насіння соняшника випереджають темпи виробництва сировини. Загалом 25% екстракційних потужностей зараз не використовується, а дефіцит соняшникового насіння становить приблизно 3 млн тонн.
  • Ще одним фактором, який суттєво впливає на зменшення врожайності, є зміна кліматичних умов, що провокує тривалі засухи у літній період.
  • До країн ЄС експортується незначна кількість української соняшникової олії, основні її обсяги надходять до країн Азії та СНГ. Тож експортний потенціал цього продукту залежить від коливань попиту на нестабільних ринках, що розвиваються. До того ж світова ціна на соняшникову олію визначається вартістю пальмової та соєвої олій.
Перспективним напрямком розвитку жироолійної галузі в Україні може стати вирощування високоолеїнових сортів соняшника
Популяризація здорового способу життя в країнах ЄС та Північної Америки призвела до збільшення попиту на соняшникову та ріпакову олію з високим вмістом олеїну. Їх розглядають як більш дешевий замінник оливкової олії. Ринок високоолеїнової олії в Україні ще не сформований, як і не існує стандарту, за яким визначається вміст олеїнової кислоти в готовій продукції. Але, враховуючи значний експортний потенціал даного продукт, цей напрямок найближчими роками буде активно розвиватися.
Більше щодо перспектив розвитку високоолеїнового ринку України можна дізнатися на зустрічі “Високоолеїнового клубу”, яку організовують компанії Syngenta й Baker Tilly за підтримки компаній Bunge та ADM.