Виробництво пшениці в Україні стабільно зростає і приносить високий прибуток аграріям – більшість світових імпортерів влаштовує якість нашої продукції. Проте наразі ми не використовуємо весь потенціал українського чорнозему. Якби фермери дотримувалися технології вирощування, врожайність виросла б щонайменше в два рази, пшениця коштувала б дорожче і стала б ще більш конкурентоспроможною.

Україна – одна з лідерів виробництва пшениці

За обсягом виробництва пшениці Україна посідає 8 місце в світі – у 2016 році ми виробили 26,8 млн тонн цієї культури, тобто 3,6% світового виробництва. Більше виробляють тільки ЄС, Китай, Індія, Росія, Австралія та Канада. Одразу за нами – Пакистан та Туреччина.


Виробництво та експорт пшениці

Ми входимо в ТОП-6 експортерів пшениці

У 2016/17 МР Україна експортувала 17,8 млн тонн пшениці – це шостий показник у світі й 10% світового ринку. Ми обійшли Аргентину, Казахстан, Туреччину та Мексику, а попереду нас тільки США, Росія, ЄС, Австралія та Канада. Українські фермери заробили на експорті $2 686 млн, а ключовими ринками для нас стали Індія ($450,5 млн) та Єгипет ($396,2 млн).


Експорт та доходи

Врожайність пшениці зростає, проте може бути в два рази більшою

Високій врожайності в 2016/17 МР посприяли погодні умови.  Врожайність продовжує зростати – за останні 7 років вона виросла з 29,7 ц/га до 42,1 ц/га. Проте цей показник — не межа: у Франції врожайність вища майже в два рази. Таким чином, українські фермери здатні як мінімум подвоїти свої врожаї пшениці.

Дотримання технології вирощування підвищить якість пшениці та збільшить прибутки

Найголовніша умова для збільшення врожайності – не сподіватися суто на природну родючість чорнозему і більше прикладати власних зусиль: налагодити зрошування, вносити достатню кількість добрив та обробляти посіви засобами захисту рослин. Це допоможе не тільки зберегти потенціал чорнозему, а й підвищити якість кінцевого продукту та його ціну – наразі пшениця із вмістом протеїну від 12,5% продається за $190 за тонну, що на $25-27 більше, ніж минулого року.

Якісна пшениця зробить експорт більш захищеним та конкурентоспроможним

Поліпшення технології вирощування зробить наш експорт більш незалежним від вимог імпортерів. Наприклад, навесні 2017-го Єгипет підвищив вимоги до імпорту пшениці – тепер мінімальний вміст протеїну має бути 12,5% замість 11,5%. Для нас це загрожує втратою цього ринку, оскільки ми, на відміну від інших експортерів, не виробляємо пшеницю такої якості в обсязі, який здатен задовольнити потреби Єгипту: у 2016/17 МР Україна експортувала до нього 2,5 млн тонн пшениці, тобто 14% від свого загального експорту цієї культури.

Втрата єгипетського ринку змушує українських виробників переорієнтуватись на ринок Азії

На нові вимоги Єгипту українські виробники відреагували нарощуванням експорту на ринки Азії, де вони в серпні 2017-го потіснили Австралію. На ринки Таїланду, Індонезії, Бангладешу і Південної Кореї, а також Філіппін вже припадає приблизно 38% загального обсягу українського експорту пшениці – у 2016/17 МР Україна поставила туди близько 6,6 млн тонн цієї культури. Найбільші покупці української пшениці в азійському регіоні — Бангладеш ($258,3 млн), Індонезія ($252,1 млн) та ТаїландТаїланд ($237,0 млн).

Світовий попит на пшеницю буде збільшуватися й надалі        

Наразі в світі існує тренд до збільшення виробництва пшениці: уу 2007 році воно складало 600 млн тонн, а сьогодні — вже 750 млн тонн. Очікується, що споживання пшениці в 2017/18 році наблизиться до рекордного рівня 2016/17 року, оскільки збільшення пропозиції стимулює споживання. Світові запаси пшениці досягнуть історичного максимуму в 262 млн тонн, а обсяг світової торгівлі залишиться практично незмінним – на рівні 175 млн тонн.


Збільшення населення збільшує і попит на пшеницю, і українські аграрії цілком здатні цей попит задовольнити – з наявних 6,2 млн посівних площ пшениці ми здатні збирати щонайменше в два рази більше врожаю. Саме тому варто інвестувати додаткові кошти у правильне зрошення, внесення добрив та ЗЗР. Тим паче, що ринок готовий платити більше за якісніший продукт.

Агробізнес України