Одягнути світ: попит на товари Made in Ukraine підштовхнув “модну” галузь до розвитку
Здобутки в експорті товарів легкої промисловості поки що не вражають об’ємами. Проте вони свідчать: галузь активно розвивається, а українські товари відповідають запитам вибагливих європейських споживачів.
Легка промисловість, що досить довго знаходилась в кризовому стані, останніми роками переживає справжнє піднесення. Цьому сприяли патріотичні настрої, на хвилі яких значна кількість українців почала надавати перевагу товарам локальних виробників. Ще одним фактором зростання галузі стало стрімке знецінення гривні, що примусило багатьох споживачів відмовитись від продукції європейських та американських брендів. Високий попит та частково звільнена ніша призвели до зростання кількості виробників одягу та взуття, а також до покращення якості їх товарів.
Про те, що галузь легкої промисловості знаходиться на підйомі, свідчать і дані з експорту: минулого року придбати товари українського походження можна було вже у 92 країнах світу. Значним досягненням можна вважати переорієнтацію напрямків експорту з країн СНД на європейський ринок. Наприклад, обсяги експорту до країн ЄС за 11 місяців 2016 року виросли майже на 10 %, сягнувши $594,2 млн. А це складає 90 % усього об’єму експорту по галузі. Окрім Європи та країн СНД, товари made in Ukraine купували в США, Афганістані та Канаді.
Український центр сприяння інвестицій та торгівлі розробив практичний посібник з експорту одягу та взуття у ЄС
Покроковий бізнес-посібник було створено Українським центром сприяння інвестицій та торгівлі на замовлення Мінекономрозвитку та Офісу з Просування Експорту, за сприянням посольства Нідерландів. У ньому детально розписані етапи виходу компанії на ринок ЄС, наведені приклади успішних кейсів та надані корисні посилання. Загальна інформація буде корисною не тільки виробникам товарів легкої промисловості, адже основні правила виходу на ринки ЄС дійсні для багатьох сфер бізнесу.
Основні етапи виходу на нові ринки
1. Визначити готовність компанії до експорту
Цей крок включає перевірку номенклатури продукції та відповідність виробничих процесів, що потрібні для експорту. Виходити на закордонний ринок має сенс тоді, коли є надійний тил: стабільний дохід на місцевому ринку є гарантією довготривалих інвестицій у розвиток нових напрямків. Важливо розуміти, які ресурси у вас є, і які вам будуть потрібні для успішної реалізації задумів. Необхідно також визначити тенденції та структуру продажів компанії, виявити сильні і слабкі сторони вашого підприємства.
2. Обрати найбільш перспективні напрямки експорту
Щоб експансія не обернулася провалом, обов’язково проведіть ретельне дослідження цільового ринку. Хто є вашими клієнтами, чи підходить їм товар, який ви пропонуєте? Якою буде ваша стратегія виходу на обраний ринок? Від того, наскільки детально буде опрацьовано цей крок, залежить успіх усієї справи.
3. Зібрати та проаналізувати дані щодо всіх правил та експортних вимог
Цей етап потребує уважності та регулярного контролю, адже закони та вимоги до продукції постійно змінюються. Наприклад, більшість імпортних мит було скасовано 1 січня 2016 року, від початку тимчасового застосування Угоди про асоціацію. Але для деяких видів взуття, що імпортується до ЄС, ввізне мито буде знижуватись поступово, протягом 3–5 років. Важливим пунктом є вивчення необхідних стандартів та сертифікації, що застосовуються до конкретного товарного коду.
У вересні 2016 року Україна подала заявку щодо приєднання до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження («Пан-Євро-Мед»). Конвенція встановлює уніфіковані правила походження для торгівлі товарами, що вироблені у країнах, з якими у ЄС діють преференційні торгівельні угоди. Пан-Євро-Мед є актуальною для виробників одягу, для якого встановлені дуже суворі правила походження. А наявність документів, що підтверджують статус «made in Ukraine», обов’язкова в усіх випадках.
4. Необхідно приділити увагу пошуку партнера на іноземному ринку та розробці стратегії просування продукції
Основні питання, на які потрібно знайти конкретні відповіді, — пошук партнерів та каналів збуту. Відразу порада — бажано знайти місцевий персонал, який розуміє локальні особливості бізнесу і менталітет споживачів. Де знайти інформацію про тематичні міжнародні виставки та як підготуватись до участі? Як ефективно презентувати свою продукцію? Частіше за все ті підходи до торгівлі, що були ефективними в Україні, на закордонних ринках не працюють. Тому доведеться створювати нові методики, коректувати інструменти та канали збуту.
5. Наступний крок: визначити оптимальну бізнес-модель
Це може бути дистрибуція, франчайзинг чи агентський договір, в залежності від можливостей та стратегічного бачення розвитку конкретної компанії.
Варто використовувати переваги, які відкриває сучасна цифрова епоха, наприклад, впроваджувати методи електронної комерції. З їх допомогою виходити на нові глобальні ринки легше, адже електронна торгівля не потребує значних інвестицій грошей та часу на вирішення організаційних та маркетингових питань. В то й же час є можливість розміщувати товар на відомих торгівельних майданчиках і завозити його за умовами спрощеного митного режиму без додаткових сертифікатів та митних дозволів.
Інформацію щодо проведення тендерів у державних закупівлях країн ЄС шукайте через електронний портал TED (Tenders Electronic Daily).
Згідно з законодавством ЄС, усі органи державної та муніципальної влади країн ЄС зобов’язані публікувати оголошення про проведення тендеру при перевищенні певних сум закупівель.
Список публічних закупівель в 5 країнах ЄС з кінцевим терміном подачі пропозицій у березні 2017 року
Кожен з тендерів передбачає заключення рамкової угоди строком від 24 до 48 місяців.
Що необхідно знати експортеру-початківцю, щоб знизити ризики?
По-перше, не завадить мати юридичну підтримку в обраній країні, адже закони цієї країни можуть суттєво відрізнятися від українських. Також потрібно розуміти принципи зовнішньоекономічних договорів: основні умови, правила валютного контролю, спеціальні санкції.
Гарна якість, цікавий дизайн товарів та їх конкурентна ціна допомагають українським виробникам одягу та взуття знаходити покупців далеко за межами рідної країни. Однак для закріплення перших успіхів доведеться бути наполегливими, гнучкими та адаптивними. А дотримання поетапного плану допоможе задіяти всі наявні ресурси та підготує до можливих викликів.