Система опалення, що працює від каналізаційних стоків, «розумні» жалюзі й будинок, який повністю забезпечує себе електроенергією та теплом — такі новини світового ринку альтернативної енергетики.
Україна теж не пасе задніх у створенні енергоефективних пристроїв, а вітчизняні винаходи викликають інтерес за кордоном. За міжнародними експертними оцінками наша країна має не дуже вигідні умови для надходження інвестицій. Однак є галузі, які приваблюють іноземний капітал, незважаючи на кризу. Однією з інвестиційно привабливих сфер України є альтернативна енергетика. В неї вже вкладають кошти або планують це робити представники норвезьких, індійських, китайських, німецьких та корейських компаній. Розглянемо тренди та нові ідеї, що панують на ринку відновлювальної енергетики.
1. Енергонезалежний будинок у Швейцарії
На початку року у швейцарській комуні Брюттен завершилося спорудження першого в світі багатоквартирного будинку, який повністю самостійно забезпечує себе енергією. На даху та стінах дому встановлені сонячні панелі різного типу. В літні місяці вони генерують забагато енергії, тож надлишок у вигляді водню накопичується в підземних балонах. У холодну пору року опалення будинку здійснюється завдяки геотермальному тепловому насосу, а електроенергія надходить із водневих балонів.

Споруда побудована з використанням енергоефективних матеріалів та добре утеплена. У всіх десяти квартирах, 7 з яких чотирикімнатні, встановлено електричні прилади з класом енергоефективності А+++ та діоідне освітлення. Оренда чотирикімнатної квартири в екологічному будинку коштує 2500 швейцарських франків на місяць, зате не потрібно платити за комунальні послуги, які є дуже вагомою статтею розходів. Мешканці квартир відслідковують рівень енергоефективності через спеціальну програму на планшетах: якщо їм вдається знизити витрати енергії, вони отримують грошову компенсацію. Енергоефективний дім викликав справжній ажіотаж: серед черги із понадста претендентів компанія-власник обрала 10 сімей, які вже заселили еко-будинок.
2. «Вітрові потяги» в Нідерландах

Із січня 2017 року залізниця Нідерландів повністю перейшла на альтернативні джерела енергії, а саме на використання енергії вітру. Це сталося на рік раніше, ніж планувалося: в стратегії переходу залізниці на відновлювальне енергозабезпечення дедлайном було встановлено 2018-й. «Вітрові потяги» здатні рухатися зі швидкістю до 200 км за годину. Щодня коліями Нідерландів курсує 5,5 тис. потягів, послугами яких користується більш ніж 600 тисяч пасажирів.
3. Українські енергоефективні жалюзі
Вітчизняні винахідники розробили багатофункціональну завісу для вікон. Крім захисту від світла, жалюзі від старт-апу SolarGaps можуть генерувати електроенергіюза допомогою сонця. Девайс є «розумним»: ним можна керувати через смартфон, а ступінь нахилу жалюзі регулюється автоматично, синхронізуючись із рухом сонячних променів. Такі «електричні завіси», встановлені на 4 вікнах, здатні генерувати до 100 кВт⋅год на місяць. Ціна жалюзі становить близько $400.
4. «Сонячна» дорога Франції
В одному з французьких містечок цілий кілометр дорожнього покриття вкритий сонячними панелями. Така міні-електростанція на шляху не займає зайвого місця і здатна повністю забезпечити вуличне освітлення населеного пункту, де проживає 5 тис. жителів. На будівництво «сонячної» дороги пішло три тисячі панелей та п’ять мільйонів євро. Фінансування проекту взяла на себе держава.
Машини не пошкоджують покриття із сонячних панелей через захисні шари з пластику. Було підраховано: необхідно близько мільйона кілометрів такої дороги, щоб повністю забезпечити енергетичні потреби Франції.
5. Електричні вантажівки у Швеції
У цій скандинавській країні проходить випробування двох типів екологічних доріг для великогабаритних автомобілів. Перший тип — це повітряні контактні електромережі. На таких дорогах спеціально обладнані вантажівки будуть їздити за принципом тролейбуса. Інший тип — колії на дорозі, що теж забезпечують транспортний засіб електроенергією. Ті ділянки шляху, що не обладнані коліями чи повітряною мережею, вантажівки будуть долати, живлячись біо-пальним.

Таке рішення дозволить автомобілям рухатися без підзарядки. А ще це допоможе Швеції значно просунутись у досягненні стратегічної мети: відмови від транспорту, який працює на викопному паливі, до 2030 року. План виглядає цілком реально, адже перші випробування «електродоріг» пройшли успішно.
6. Королівські електробуси зі Львова
Ще наприкінці 2015 року підприємством «Концерн-Електрон» було сконструйовано перший вітчизняний електробус. У 2016 році розпочалося його випробування, де транспортний засіб довів свою ефективність. Собівартість роботи такого електробусу в 10 разів нижча за експлуатацію автобуса на дизельному пальному. Загальна пасажиромісткість «Електрона Е19101» становить 98 осіб (41 сидяче місце). Машина оснащена пристроєм швидкої зарядки: за 15 хвилин батареї заряджаються до 70 %. Повністю завантажений електробус може пройти містом 225 км без підзарядки.
Виробники дають електробусу десятирічну гарантію безперервної роботи. Ціна однієї машини складає приблизно 9 млн грн. Український електробус досить перспективний товар для експорту. Свідчення цьому — замовлення партії автобусів «Електрон Е19101» шейхом Кувейту Джасемом Ас-Сабахом, який у травні відвідав Україну.
Унікальну систему опалення збудували в канадському місті Річмонд. Тепер місцевий театр та житловий будинок на 170 квартир отримують тепло з каналізації. Каналізаційні стоки можуть не лише нагрівати приміщення взимку, але й охолоджувати його під час спеки. Механізм діє у такий спосіб: нечистоти проходять через решітку й подрібнюються. Тверді залишки потрапляють назад до каналізації, а очищена вода йде до теплових насосів. Така система дозоляє економити до 70 % витрат на оплату комунальних платежів, а також зменшує кількість відходів до 100 тонн на рік.
8. Міні-ГЕС — новий тренд в Україні
Останнім часом на невеликих річках нашої країни значно збільшилася кількість гідроелектростанцій. У листопаді минулого року міні-ГЕС, потужністю в 999 кВт, було запущено на річці Брустурянка, що в селі Лопухов на Закарпатті. Будівництво тривало п’ять років. Вартість проекту склала 150 млн грн. У регіоні вже діє чотири міні-гідроелектростанції: Ужгородська, Білінська, Теребле-Ріцька та Оноківська.
Розвинуті країни здебільшого мають стратегічну дату відмови від традиційних джерел енергопостачання. Наприклад, Німеччина планує реалізувати цей план до 2050 року. Україна поки що не має конкретної дати, але з огляду на збільшення надходжень іноземних інвестицій, успіхи вітчизняних винахідників у галузі альтернативної енергетики та природній потенціал нашої країни, маємо непогані перспективи наздогнати європейців.