Який власник бізнесу не радітиме тому, що його справа зростає і розвивається: ще більше замовлень, клієнтів і, здавалося б, ще більше прибутку. Але при неконтрольованому і занадто швидкому зростанні бізнесу справа може обернутися повним провалом: втратою репутації, грошей, а іноді й закриттям компаніі. Тому потрібно бути готовим до успіху — правильно управляти зростанням своєї справи.

 

Основна проблема при дуже швидкому зростанні бізнесу в тому, що люди, які приймають рішення, могли раніше ніколи не стикатися з подібними процесами, особливо це стосується стартапів. І такому керівнику буде дуже складно передбачити все, що несе таке зростання.

Приклад сценарію швидких темпів зростання

Давайте розглянемо сценарій швидкого зростання на прикладі вигаданої компанії. Ви — виробник гаджетів, у вас є виробничий об’єкт і 50 співробітників.

Ваш директор з розвитку бізнесу або директор з продажу приносить нові контракти, які значно змінять розмір вашої компанії. Ці контракти подвоять, потроять або навіть збільшать у чотири рази ваш бізнес протягом наступних 1824 місяців.

Про продажі можна не турбуватись, але є кілька питань, які потрібно поставити, і підводних каменів, яких слід уникати.

Підводні камені, яких слід уникати при розвитку бізнесу

Обладнання: як ви збираєтеся виконати всі ці замовлення?

Вам необхідно придбати додаткове обладнання, витратні матеріали, сировину. Ваші витрати (і транзакції) потрояться як у кількості, так і в грошовому вираженні. І навіть тоді, коли у вас достатньо обладнання для виробництва протягом найближчих 12 місяців, вам необхідно подумати про придбання додаткового обладнання, щоб задовольнити попит, що зростає, і через 2 роки.

А як щодо співробітників?

Щоб компенсувати збільшення навантаження, вам необхідно буде збільшити і кількість персоналу, в першу чергу на виробництві. До того ж два ваших бухгалтери не впораються зі збільшеним навантаженням, і потрібно буде наймати ще фахівця або подумати про передачу бухобліку на аутсорсинг.

Системи, процеси і процедури

Ви використовували базову систему бухгалтерського обліку протягом 10 років, але тепер розумієте, що ви переросли її і вона не відповідає вашим потребам. У нашому прикладі це можуть бути додаткові модулі по закупках і інвентаризації. До того ж необхідно налагодити сам процес фізичного обліку та інвентаризації, проводити їх щоквартально і ввести письмові правила і процедури їх проведення.

Бухгалтерський облік

Можливо, вам доведеться змінити систему оподаткування у зв’язку зі збільшеними обігами виробництва і прибутку. До того ж якщо раніше ви не розглядали можливості перевірки своєї фінансової звітності — зараз саме час. Аудит вашої фінансової звітності підвищить цінність бізнесу і дасть впевненість, що все працює як треба.

Ваша компанія так швидко зростає, що вам потрібно більше, ніж фінансові звіти, які розповідають тільки про те, що сталося в минулому. Тепер вам потрібні прогнози, бюджети й інформаційні панелі, а значить, варто задуматися про наймання фінансового директора.

Відділ кадрів

У вас у компанії тепер у 3–4 рази більше співробітників. Прийшов час наймати людину, яка добре знається на трудовому законодавстві.

Юридичні та податкові питання

Можливо, ваші нові клієнти перебувають в Європі, а це вже експортна діяльність, яка тягне за собою безліч податкових і юридичних питань, з якими варто розібратися, і для цього вам потрібні юрист і фахівці з ЗЕД.

Можливо, для спрощення роботи знадобиться створити нову юридичну особу (або кілька), а це знову додаткове навантаження на ваш бухгалтерський відділ.

Яка ваша стратегія виходу?

Найближчі кілька років ви будете нарощувати обсяги, масштабувати бізнес. Але в якийсь момент можете захотіти продати бізнес. І краще заздалегідь продумати стратегію свого виходу або скласти план наступності.

Як підтримувати стійке зростання бізнесу

Є ще багато питань, які потрібно розібрати. Як ви збираєтеся платити за все це, чи достатньо у вас обігових коштів? Іноді обігового капіталу досить для стійкого зростання, але в більшості випадків буде потрібно фінансування.

Крім того, важливі й правильні люди на своїх місцях. Це стосується як управлінської команди, так і співробітників.

via

Business vector created by rawpixel.com – www.freepik.com