Доволі часто доводиться чути про зростання чи падіння ВВП, інфляцію і рівень податків, невірну економічну політику уряду, ціну нафти і торгову війну США і Китаю. Розповідають про це таксисти, домогосподарки, письменники, лікарі тощо. І, здається, навіщо 5 років навчатися на економічному факультеті, якщо можна, слухаючи телевізійних експертів і читаючи новини, робити висновки про функціонування економіки? Більшість людей не ризикують грошима, не керують виробництвом і не планують розвиток підприємств, тому їхні погляди в цій сфері не мають великого значення. А ось власникам бізнесу доводиться постійно ухвалювати серйозні рішення, і робити це без знання економіки доволі ризиковано. Тож кожному бізнесмену необхідно ознайомитись хоча б з її базовими концепціями. Сьогодні розповідаємо про 5 з них.

Вартість

Послуга чи річ повинні задовольняти нашу потребу. У солоної морської води відсутня цінність, якщо ми хочемо пити, але для того, щоб купатися, вона придатна. Отже, вартість нерозривно пов’язана з корисністю або саме для користувача, або для інших людей. Щоб товар мав вартість, необхідна комбінація трьох властивостей.

  • Корисність. Тухле яйце не можна їсти і навряд чи воно комусь потрібне, тому у нього відсутня вартість.
  • Рідкість. Товар не має бути в безмежному доступі. Ми не можемо жити без повітря, але воно є майже всюди, тому також не має вартості.
  • Можливість передачі. Товар необхідно переміщати з одного місця на інше і передавати від однієї людини до другої.  

Якщо навіть одна з цих властивостей відсутня — товар не має вартості для обміну.

Вартість і ціна

У повсякденному спілкування вартість і ціна — це синоніми, але для економіки це не так. Ціна визначається в грошових одиницях, а вартість через інші товари. Наприклад, вартість ручки може бути 2 олівці, а ціна — 10 гривень. У такому разі ціна олівця 5 гривень. Вартість товарів зазвичай не злітає і не падає, адже цінність речей для споживачів не змінюється швидко, а ось ціна може суттєво коливатись.

Багатство

Люди часто називають багатством гроші, майно, золото, а ось економісти вважають, що багатство — це все, що має вартість. І знову товар повинен мати одночасно корисність, рідкість і спроможність бути переданим і переміщеним, щоб бути багатством. Існують різні форми багатства:

  • Особисте. Таке, яким володіє особа: наприклад, будинок, автомобіль, компанія тощо.
  • Соціальне. Ним володіє суспільство. Це, скажімо, школи, ліси або дороги.
  • Національне. Це сума особистого багатства всіх осіб в країні й соціального багатства.
  • Міжнародне. Утворюється як суспільний внесок різних країн заради спільної мети, наприклад, ООН, МВФ або СОТ.
  • Фінансове. Це гроші, акції, облігації, які належать особам. Фінансове багатство віднімається від національного, бо для одних осіб це багатство, а для інших — зобов’язання.

Багатство відрізняється від капіталу, доходу і грошей.

  • Капітал — частина багатства, яка використовується для створення нового багатства. Меблі в квартирі є частиною багатства, але якщо вони здані в оренду, то є капіталом.
  • Дохід — це заробіток від багатства. Акції — це багатство, а отримані за ними дивіденди — дохід.
  • Гроші — ліквідна частина багатства, тож всі гроші — багатство, але не все багатство — гроші.

Запаси і потоки

Головна ідея цього концепту — зміни і час. Зміна вартості запасу завжди вимірюється на відповідну дату, а потоку — за період часу. Таким чином, національне багатство — це запас, а національний дохід — потік. Так само гроші — це запас, а їх витрати — потік.

Оптимізація

Оптимізація — використання наявних ресурсів найкращим чином. Задовольнити споживача можна, надаючи йому товар чи послугу з кращим, ніж у конкурентів, співвідношенням ціни та якості. Баланс між корисністю товару для споживачів і одночасно максимізація прибутку компанії є однією з головних концепцій економіки, а важлива мета економістів — пошук вдалих комбінацій між використанням праці, капіталу, технологій.

Це лише частина концепцій економіки, так би мовити, перша лекція в економічному університеті. Можна сказати: навіщо мені знати ці доволі нудні тези? Але саме вони — те  саме, що “Початки Евкліда” для математиків чи закони Ньютона для фізиків. А бізнесмену доводиться працювати не в фізичній лабораторії, а на ринку, де конкуренти неабияк радітимуть гравцю, який нехтує основами економіки.

Background vector created by freepik – www.freepik.com