Мало що цінується в світі бізнесу більше, ніж надійні, перевірені часом партнери. Вони завжди надають якісні послуги, вчасно постачають товари, йдуть назустріч у важкі часи, щедро оплачують продукцію. Що ще потрібно для того, щоб досягти успіхів у бізнесі? Можливо, саме так розмірковував видатний інженер Фердинанд Порше (засновник однойменної компанії), розпочинаючи свого часу співробітництво з новим урядом Німеччини. За кілька років йому довелося не раз пошкодувати через свою необачність щодо ризиків поза межами торговельно-грошових відносин. 

Джерело

Порше (в цивільному) дарує автомобіль Volkswagen на день народження Адольфу Гітлеру. Через декілька років підприємець опиниться у французькій в’язниці за використання рабської праці, а бренди Porsche і Volkswagen назавжди будуть пов’язані з нацистами.

Окрім ризиків співробітництва з військовими злочинцями існують щонайменше 5 випадків, коли вашому бізнесу буде загрожувати втрата грошей і репутації через помилки, недбалість і навіть шахрайську поведінку партнерів.

1. Втрата або недосконала робота з персональними даними

Ми вже наголошували, що ЄС підвищує вимоги до компаній щодо стандартів збору, обробки і зберігання персональних даних вже є випадки багатомільйонних штрафів, і запобігти їм навряд чи вдасться, якщо справа стосуватиметься громадян країн Євросоюзу або США. Крім того, при нехтуванні стійкістю IT-інфраструктури до проникнення ззовні компанія ризикує втратити чутливі дані і стати жертвою корпоративного шпіонажу. Звичайно, що розробку сайту або програми бухгалтерського обліку краще доручити професіоналам, бо вирішення цих задач самотужки стане невиправдано дорогим задоволенням, але за витік даних все одно відповідати вам. Тож слідкуйте за власною IT-інфраструктурою і вимогами законодавства.

Кейси

  1. Французька адміністрація, що забезпечує контроль над захистом даних, виявила, що веб-сайт Herz Corporation (надає послуги з оренди автомобілів) дозволяє доступ до персональних даних клієнтів третім особам. Це стало можливим в зв’язку з тим, що розробник сайту не забезпечив достатнього рівня безпеки даних. Штраф становив 40 000 євро, але наслідки для репутації бренду були набагато більшими.
  2. Три колишні співробітники компанії Rent-A-Car продавали персональні дані клієнтів, які потрапили в ДТП. Купували цю інформацію юристи, що спеціалізуються на справах проти компаній або людей, що заподіяли шкоду в різноманітних інцидентах. Компанія не була визнана винною в витоку даних, але довіра клієнтів до неї була підірваною. 

2. Обмеження прав робітників, використання праці дітей і рабів

Партнери спроможні нехтувати правами робітників, порушувати права людини і навіть використовувати рабську працю. Уявіть скандал у випадку, якщо ваш постачальник використовував дітей! На жаль, це досить поширена практика: щороку 173 млн дітей замість шкіл ідуть на фабрики і ферми, з них 73 млн залучені до шкідливих для здоров’я робіт. Найбільш поширена така практика в Африці і Америці, найменше в Європі.

Кейси

  1. Виробник одягу GAP був звинувачений у тому, що на фабриках в Індії, які виконували замовлення відомої компанії, працювали десятирічні діти. Інформація про це разом з фото була поширена в пресі. Не відкидаючи звинувачень, GAP провів PR-кампанію, яка наголошувала на важливості вилучення з ланцюга постачальників тих, хто використовує дитячу працю, але і через 10 років скандал час від часу згадують мас-медіа і споживачі.  
  2. У 2018 році стало відомо, що 13% постачальників компанії H&M із Бангладеш не мають навіть базових протипожежних засобів. При цьому раніше відомий виробник одягу підписав угоду про забезпечення пожежної безпеки після того, як на одній з місцевих фабрик під час обвалу загинуло понад 1 000 осіб.
  3. Гіганти харчової індустрії Cargill Inc. і Nestle S.A. були звинувачені в тому, що знали про використання рабської дитячої праці на плантаціях з вирощування какао-бобів у Кот-д’Івуарі й не доклали зусиль для припинення злочинної практики. Компанії відкинули звинувачення, але суперечка в суді триває й досі.  

3. Зневажливе ставлення до природи 

Чималих проблем вашій компанії можуть принести партнери, які зневажливо ставляться до природи і проблеми заощадження ресурсів екологічний рух набуває обертів, міцнішає з енергією постійних повідомлень у мас-медіа щодо глобального потепління. Наразі екологи стають досить потужною силою, що впливає на суспільство, тобто на споживачів.

Кейси

  1. У 2011 році Китай звинуватив постачальників Apple Inc. у систематичному забрудненні водних ресурсів важкими металами. Того ж року аудит американської компанії виявив, що один з китайських виробників iPad зневажливо поводився з токсичними відходами, що спричинило отруєння робітників.
  2. У 2018 році постачальники фірм H&M, Tesco і Asda були звинувачені в забруднені води і повітря в Індії. Компанії безпосередньо не були залучені до такої діяльності, але бренду не йде на користь згадування про нього в зв’язку з екологічною катастрофою. 

4. Корупція і хабарництво

На ці явища в розвинених країнах встановилася стійка алергія. В законах США і Великої Британії є норми, що встановлюють відповідальність за хабарництво, навіть якщо воно лише опосередковано торкається цих країн. Як приклад Дмитро Фірташ очікує екстрадицію в США за хабар, який він нібито дав в Індії за дозвіл на розробку родовищ титанових руд. Поставка продукції планувалася в США, тож американська Феміда залюбки взялася за колись могутнього олігарха. Варто добре подумати, перед тим як розпочати роботу з фірмами родичів політичних діячів або держкомпаніями країн, що не схильні до боротьби з корупцією.

5. Особливі ризики галузі

Попередні 4 ризики можуть стосуватися будь-якої компанії, п’ята група ризиків специфічна, вони притаманні саме вашій галузі. Наприклад, у фінансовій сфері ризик зіштовхнутися з випадками відмивання грошей набагато більший, ніж у аграрному секторі, а ризики, пов’язані з порушенням прав на інтелектуальну власність в IT-сфері, більші, ніж у будівництві. Намагайтеся вивчити практику конкурентів по роботі з партнерами і постачальниками це допоможе виявляти і нівелювати специфічні загрози ринку для вашої компанії.

Навіть найбільші компанії з командами найкращих юристів, програмістів і PR-спеціалістів не завжди спроможні уникнути ризиків, що походять з ланцюга постачальників. На щастя, ми можемо використати їхній досвід. По-перше, не лінуйтеся перевіряти процес виробництва партнерів, цінуйте в них не лише низьку ціну і якість продукції та послуг, а ще й репутацію. Оцінюйте постачальників з’ясуйте, які ризики, пов’язані з моральними аспектами, вони несуть і скільки буде коштувати реалізація цих ризиків. Якщо ця сума виявиться завеликою, можливо, краще передати частину замовлень на інше підприємство. Спирайтесь при цьому на актуальні дані про партнерів.

Business vector created by freepik – www.freepik.com