Фінансовому директору у сьогоднішньому квапливому та непередбачуваному бізнес-кліматі слід виходити за рамки своїх класичних обов’язків. Сьогодні для будь-якої компанії, що прагне успіху на ринку, важливим є стратегічне планування — задача не з легких, але саме вона якнайкраще допоможе фінансовому директору вилізти з фінансових звітів, розширивши коло своїх можливостей, а компанії подарує можливість подолати обмеження, що стримують зростання та прибуток.

Фінансова експертиза — це сила фінансового директора, за допомогою якої можна визначити основні обмеження для компанії. Пропонуємо 7 надважливих питань за версією Concanoon Miller, які допоможуть визначити ці обмеження та наштовхнути на думки про те, як фінансовий директор може допомогти їх подолати.

1. Чи є план зростання компанії та який він?

Новий продукт, розширення ринків чи зважування плюсів і мінусів від злиття та поглинання? Все це — органічне планування росту, проте навряд чи подібний підхід буде ефективним без більш стратегічного планування. Місія фінансового директора полягає в тому, щоб допомогти компанії зрозуміти вартість та потенційну рентабельність стратегій зростання. Що краще: розширення ринків збуту чи лінійки продукції? Чи обидва рішення одночасно? Наскільки це реалістично та наскільки вигідно? Слід концентруватись на нових ідеях чи більш вигідним буде довести до ладу старі? Без урахування структурних деталей весь задум, яким би креативним та багатообіцяючим він не був, може бути приреченим на невдачу.

2. Які виклики є на цьому шляху та як їх подолати?

Створення нової послуги чи продукту — це чудово доти, доки ви не впевнитесь, що це вигідна стратегія. Слід прорахувати усі ризики, пов’язані з раптовими серйозними викликами. Наскільки великим буде попит на новий продукт? Чи достатньо добре дана оцінка новому ринку? Чи достатньо у компанії капіталу для того, щоб стратегії зростання були вигідними і не принесли збитків?

Розширення ринків може бути одночасно як можливістю, так і загрозою. Відштовхуйтесь від ваших можливостей та цілей: на що спрямована ваша компанія? Якщо вона орієнтована на продаж — це можливість, використовувати яку обов’язково потрібно, але, знову ж таки, прораховуючи деталі. Наскільки зростуть ваші витрати з розширенням ринків? Чи здатна компанія справлятись із таким навантаженням в перший час?

Якщо ваша компанія зіштовхується зі значним борговим навантаженням вже зараз, слід враховувати цей фактор не в останню чергу. Сплата великої суми відсотків може збільшити вартість вашого товару, через що споживачі надаватимуть перевагу вашим конкурентам. Якщо конкуренти більш вдало, ніж ви, користуються стратегіями фінансування зростання, боргове навантаження буде для вас значною перешкодою у битві за клієнтів та споживачів.

Безліч проблем можуть виходити за рамки нашого контролю, проте їх локалізація та урахування — перший крок у боротьбі з ними.

3. З якими невизначеностями зіштовхується ваша компанія та як їх усунути?

Невизначеності відтягують час прийняття рішень та позбавляють вас прибутку. Фінансовий директор має наполягати на тому, щоб його підлеглі робили повторний аналіз, оцінку та моделювання можливих результатів, якщо минулі спроби закінчились нічим. Чітка та багаторазова перевірка позбавить вас від неочікуваних сюрпризів у майбутньому, дасть зрозуміти повну картину ситуації та подальші кроки щодо управління ризиками та викликами.

4. На що витрачає гроші ваша компанія?

Чи добре перевірена рентабельність інвестицій по всім пунктам витрат компанії? Якщо ваша компанія багато витрачає на рекламу, проте наразі це один з найбільших та найважчих каменів, що тягне ваш бюджет додолу без відповідного очікуваного бенефіту, слід переглянути цей пункт витрат та створити більш об’єктивний план дій. Важливо враховувати, чи надали ви певному пункту витрат достатньо часу для визрівання та отримання фінансових вигод, чи не зарано компанія бере на себе витрати на програми, що можна налаштувати і пізніше? На яких витратах слід сконцентруватися прямо зараз? Джерело швидких стратегічних виграшів — це насамперед реалістичність, виваженість та пошук (що зазвичай займає немало часу) оптимальних рішень, відштовхуючись від ситуації.

5. Чи достатньо великі цілі для бізнесу ви обираєте?

Подвоєння доходів — стандартна мета будь-якої компанії. Ви напевно зважуєте усі можливі ризики та сценарії, пов’язані з проєктами розширення вашої компанії. Проаналізуйте ринок та запропонуйте керівництву ряд, на ваш погляд, ефективних зливань з цікавими проєктами чи компаніями. Це допоможе збільшити масштаб прибутків у десятки разів, а не вдвічі. Можливо саме така ідея буде справді поворотним моментом в історії вашої компанії. Не зволікайте та розглядайте нестандартні методи збільшення прибутку, пропонуйте їх власникам та починайте працювати.

6. Чи знаєте ви найбільші загрози для цілей вашої компанії в обличчя?

Аналізуйте та досліджуйте ринок щодня. Що пропонують ваші конкуренти? Можливо, в них вже напоготові підривний продукт, що може змінити правила гри на ринку? В такому разі, не слід боятись конкуренції, краще готуйте свою відповідь. Вивчіть продукцію та пропозиції конкурентів і зрозумійте, що саме вони роблять краще за вас. Зрозумійте, що саме може виштовхнути вас з поля пропозиції. Працюйте над своїми недоліками, не відкладайте їх до гірших часів, коли діяти вже буде запізно.

7. Що ваша компанія повинна перестати робити?

Можливо, ваша компанія має клієнтів чи певні напрямки роботи, що вже давно не приносять прибутків, проте тиснуть на бюджет? Поміркуйте над тим, як краще розпоряджатися подібними витратами. Чітко проаналізуйте ці моменти та визначте, куди було б значно вигідніше вкладати ресурс. Якщо позбутись збиткових клієнтів наразі неможливо, збільшіть для них оплату пропонованої продукції з метою покриття ваших витрат, що допоможе примножити довгострокову віддачу. Думайте над тим, як нарощувати можливості вашої компанії, не залишайтесь на рівні посередності, тягнучи непотрібно важкий багаж з клієнтів та напрямків діяльності, що вже давно не приносять жодної користі.

 

Проаналізувавши ці питання, ви зможете задати правильний робочий та стратегічний настрій вашій команді. Не намагайтеся розібратись із ними наодинці, підключайте експертів та членів команди — широта думок надзвичайно важлива при прийнятті рішень, що стосуються майбутнього вашої компанії. Від відповідей на ці та подібні питання залежить довгостроковий успіх вашої компанії, тож не забувайте ставити їх собі частіше.