Впевнені, що точно знаєте, що саме загрожує вашому бізнесу? Конкуренти Ілона Маска на ринку космічних запусків також так думали. Але коли SpaceX розійшлась на повну силу, зрозуміли, що недооцінили свого конкурента. Певно, у них була погано налагоджена система ризик-менеджменту. А у вас?

В останні десятиліття бізнес зіткнувся з ситуацією, коли користувачі відмовляються від продукції не через високу ціну, а через етичні чи екологічні причини. Споживачі здатні швидко обмінюватись інформацією задля захисту власних інтересів, старі бізнес-моделі виявляються неефективними, а замість них приходять нові, для клієнтів надважливим стає отриманий ними досвід.

У той самий час ресурси, що здавалися стратегічними, втрачають свою роль. Ще на початку 90-х років задля забезпечення постачання нафти з Перської затоки міжнародна спільнота організувала військову операцію “Буря в пустелі”. У 2019 році обмежилась декількома заявами та змінами в санкційних списках. Сланцева революція, електромобілі, відновлювана енергетика, боротьба зі змінами клімату перетворили дуже важливий у минулому регіон на політичну периферію. А ось країни-виробники літію, навпаки, набувають ваги. Але це теж тимчасово — інноваційні винаходи роблять їхнє лідерство нестійким. Рівень невизначеності зростає.

Мало хто міг спрогнозувати події в Україні після 2014 року: війна, втрата ринків, проблеми з транзитом все це стало реальністю лише за рік. Закордонні бізнесмени мають багато варіантів, куди вкласти гроші, крім України, тому конкуренція за капітали посилюється. Українським підприємцям, щоб отримати підтримку від зовнішніх інвесторів, доведеться показати не лише високі прибутки, а ще й здатність виявляти ризики та керувати ними.

Ризик-менеджмент дозволяє значно покращити позиції компанії та захистити її якщо не від глобальних загроз рівня війни, так хоча б від безпосередньо пов’язаних із бізнес-процесами.

1. Якісна оцінка ризиків знижує видатки та підвищує доходи

Ризики, які необхідно враховувати менеджерам, можуть стосуватись різноманітних аспектів діяльності компанії: безпеки персоналу, несанкціонованого втручання в IT-інфраструктуру, коливань на валютному ринку, змін в законах тощо. Реалізація ризику часто призводить до прямої втрати грошей: сплати штрафів, виплат персоналу, видатків на юридичну або технічну підтримку.

Але існують також і позитивні ризики, які дозволяють отримати додатковий заробіток. Наприклад, ризик того, що конкурент збанкрутує, і його частка ринку перейде вашій компанії. Щоб не втратити свій шанс, потрібно бути готовим до збільшення кількості споживачів товарів чи послуг: продумати умови для залучення нових клієнтів, передбачити, чи впораються ваші працівники з підвищенням обсягу роботи або доведеться наймати нових тощо.

2. Система керування ризиками, що показала свою надійність, створює комфортну атмосферу в колективі

Робітники дуже чітко бачать, що може загрожувати їхньому заробітку, комфорту чи навіть здоров’ю. Якщо в компанії постійно виникають проблеми з безпекою або вона час від часу втрачає гроші через проблеми з клієнтами, то мотивація в колективі падає. Люди розуміють, що працюють в умовах повної непередбачуваності від проблеми до проблеми. 

А ось коли менеджмент бере ризики під контроль, працівники можуть спокійно та якісно виконувати свою роботу. Один із дієвих інструментів виявлення ризиків — опитування персоналу: керівники можуть не бачити чи недостовірно оцінювати загрози, з якими іхні колеги мають справу щодня.

3. Можна запобігти проблемі, а не розбиратися з наслідками

Уникнути всіх проблем неможливо, але можна сконцентруватися на тих подіях, які під час аналізу здалися найнебезпечнішими. Деякі з них можуть уповільнити роботу, підвищити витрати або знизити заробіток компанії, а інші — взагалі її знищити.

У бізнесі існує безліч ризиків, запобігти всім не вистачить ресурсів. Тому потрібно розставити пріоритети й особливу увагу приділити більш вірогідним загрозам, що будуть коштувати компанії особливо дорого. Найважливіше — правильно визначати та оцінити основні та другорядні небезпеки. Для цього можна використати хоча б просту таблицю матриці ризиків.

Щоб ефективно працювати з ризиками, у першу чергу потрібно продумати, як зробити, щоб вони взагалі не настали, а лише потім — що робити, коли погані прогнози справдяться. 

4. Наявність ризик-менеджменту позитивно сприймається інвесторами та суспільством

Недостатньо зробити заяву, що компанія дуже прискіпливо ставиться до ризиків це лише слова. Необхідно показати клієнтам та інвесторам, що існує чіткий план протидії загрозам. Добре, якщо він підкріплений реальними кейсами. Ще краще — якщо завдяки плану ризики вдалось оминути. Наприклад, компаніям, що мають вплив на навколишнє середовище, буде не зайвим показати, що вони готові попередити виникнення техногенних катастроф та, якщо буде потрібно, швидко ліквідувати їхні наслідки.

Вести бізнес та не управляти ризиками — це як керувати літаком та не враховувати прогноз погоди. Брекзіт, майбутня фінансова криза, раптова зміна курсу гривні, банкрутство вашого банку, мобільність співробітників, невміння компанії позиціонувати себе на ринку праці та ще величезна кількість подій та трендів щодня змінюють бізнес-середовище. Якщо компанія не знає свої ризики та не управляє ними, вона не знає нічого про своє майбутнє.