Як дослідити конкурентів, що таке багатокутник конкурентоздатності та яким чином він та інші інструменти і кроки допоможуть краще зрозуміти свою компанію та ті, з якими доводиться конкурувати. 

Наскільки ви конкурентоспроможні, можна зрозуміти лише порівнявши свої пропозиції з пропозиціями інших гравців на ринку. Ось як це можна зробити.

Визначте, хто ваші конкуренти

Бізнесмени-початківці вряди-годи вважають, що у них немає конкурентів. Такі стартапери — головний біль інвесторів. Якщо ви також початківець, не повторюйте такої помилки. Конкуренти є у всіх, просто вони не завжди очевидні або не завжди складають пряму конкуренцію.

Перш ніж проводити аналіз конкурентоспроможності продукту чи послуги, слід врахувати кілька речей. По-перше, ви повинні зрозуміти, хто ваші конкуренти. Ті, хто продають аналогічні товари та послуги, розташовані в тих самих географічних районах і мають таку саму цільову аудиторію — ваші прямі конкуренти. Це компанії, на вивченні яких потрібно зосередитися. 

Але не варто забувати про потенційних конкурентів — хоча визначити їх непросто — компанії, які мають можливість розширити асортимент, потрапити у ваш сегмент і стати вашими прямими конкурентами. Існують ще непрямі конкуренти — ті, хто пропонує суміжні товари чи послуги вашій цільовій аудиторії та може забрати їхню увагу.

Проведіть детальне дослідження діяльності прямих конкурентів

Найкращий спосіб зробити це — провести професійне дослідження ринку для кожного конкурента. Так ви зрозумієте стан справ у вашій галузі і зможете краще продати свою компанію як оптимальний вибір для споживачів.

Для цього збирайте інформацію стосовно компаній, з якими ви конкуруєте: 

Скільки коштують їхні товари та послуги? 

Як вони себе рекламують та просувають?

Які канали продажу та взаємодії з клієнтами вони використовують? 

Як формується клієнтський досвід?

Як відбувається доставка?

Як швидко клієнт отримує замовлення?

Які є негативи щодо компанії? 

Та інші подібні. Повний список скласти важко. 

Це можна дізнатися, ставши “клієнтом” компаній-конкурентів.

Відповіді на ці питання формують головну: чому споживачі купують у ваших конкурентів?  

Зберіть і проаналізуйте детальну інформацію про товари чи послуги

Тепер вам потрібно дізнатися більше про товари та послуги ваших конкурентів. Для цього можна вивчити їхні брошури з продажу, відвідати веб-сайти та переглянути їхні річні звіти, якщо вони є.

З цих джерел можна дізнатися безліч корисних деталей. Вони показують вартість послуг та продуктів, іноді можна знайти дані про виробництво, постачальників, навіть корисну статистику. Це дасть вам уявлення про те, наскільки добре вони працюють.

Крім цього, такі деталі допоможуть вам зрозуміти загальні цілі конкурентів, незалежно від того, чи вони прагнуть збільшити свою частку на ринку, максимізувати прибутки або зарекомендувати себе лідерами на ринку.

Розробіть свою конкурентну стратегію

Задайте собі всі ці самі питання, за якими вивчали конкурентів. Знайдіть спільне та відмінне. Далі подумайте, як відокремити свій бізнес від інших та що зробити, щоб продати себе споживачу як кращий варіант. Наприклад, якщо ви помітили, що ваші конкуренти пропонують нижчі ціни на свої товари та послуги, ви можете або знизити ціни, або показати свої переваги та пояснити, чому вартість вашої пропозиції вище.

Для аналізу власної компанії можна скористатися однією з моделей аналізу конкурентоспроможності.

SWOT-аналіз

Це зручний інструмент, який допомагає оцінити слабкі та сильні сторони бізнесу, можливості для розвитку та наявні загрози.

Методика McKinsey/GE

Ця матриця допоможе оцінити асортимент компанії та визначитись із напрямками його розвитку, пріоритетами, зрозуміти, як розподілити ресурси всередині компанії.

Модель п’яти сил Портера

Ця модель визначає п’ять основних сил, які впливають на позицію компанії на ринку: ринкова влада покупців, ринкова влада постачальників, загроза вторгнення нових учасників, загроза виникнення товарів-замінників, рівень внутрішньогалузевої конкуренції. Для аналізу зручно використовувати систему балів, за якою оцінювати вплив тієї чи іншої сили.

Багатокутник конкурентоздатності

Цей метод підходить для порівняння своєї компанії з основними конкурентами і також використовує бальну систему. Потрібно виділити критерії для порівняння та розставити бали собі та іншим компаніям. Після цього малюється діаграма, яка дозволяє наочно оцінити переваги та недоліки кожного конкурента.

Отримані результати варто використати собі на користь: впровадити щось нове та скласти план, як обійти ризики. Також це можливість для оптимізації реклами. Наприклад, варто посилити свою присутність у соціальних мережах, якщо конкуренти не мають хорошої маркетингової кампанії в інтернеті.

Продовжуйте досліджувати конкурентів

Ринок, поведінка споживачів та підходи до бізнесу постійно змінюються, з’являються нові компанії — тому потрібно регулярно оновлювати дані про конкурентів. Слідкуйте, чи скопіювали вони ваші нововведення або вигадали щось нове? На основі нових даних вдосконалюйте свою бізнес-стратегію.