Щоб стати компанією, яку знають в усьому світі, потрібно мати сміливість та нестандартне мислення. Ось 6 компаній, приклад яких показує, як це працює.

Чи ви колись думали про те, що ваша подорож з Тернополя до Умані збільшує ВВП США? Звичайно, у тому разі, якщо ви бронюєте готель на Airbnb та сплачуєте його карткою Visa. Потрібно віддати належне американським компаніям — вони вміють створити стандарти, за якими живуть по всьому світу. 

Мільярди транзакцій, що відбуваються на планеті кожного дня, приносять гроші компаніям і бюджету США, навіть якщо події відбуваються за межами Сполучених Штатів. Значною мірою такий успіх обумовлюється глибиною та різноманітністю, що знаходяться в арсеналі підприємців країни, а також готовністю до ризику.

Tesla перейшла від преміального продукту до масс-маркету

Зазвичай, спочатку нові продукти випускають як недорогі базові моделі з обмеженою функціональністю. Споживачі купують велику кількість дешевого товару, а виробник через ефект масштабу досягає окупності та захоплює ринок або його частку. Tesla обрала інший шлях.

Першим автомобілем компанії у 2008 році став Roadster: спорт-купе за 109 тисяч доларів з об’ємами продажів бизько 100 одиниць на місяць — мізерне число для автоіндустрії. Це була люксова автівка з електромотором, який давав їй шалене прискорення — на рівні деяких моделей Ferrari та Lamborghini. Один з головних козирів електродвигуна — висока швидкість руху — зацікавив і масового споживача. Електромобіль стали сприймати не як розвагу для екзальтованих багатіїв, а як вигідну покупку. І Tesla скористалася цим, вийшовши на масовий ринок.  

Ще одним важливим уроком від Tesla є стратегія роботи з ключовими елементами бізнесу. Зробити якісний електродвигун або штампувати кузови може багато компаній, але найважливіша складова сучасного електромобіля — акумулятор. Тож компанія Ілона Маска утримує їх виробництво у власних руках і будує величезні фабрики, де їх виробляють.

Airbnb допомогла клієнтам гарно презентувати свої квартири

Нові технології дозволили розгорнути ринок оренди житла у всесвітньому масштабі. Цьому дуже посприяли засновники сервісу Airbnb. Завдяки йому будь-яка людина може здати своє житло в будь-якій частині світу іншим мешканцям Землі. Проєкт глобальний, але стартував він не дуже успішно: орендодавці власноруч вносили на сайт дані про приміщення, в тому числі фотографії, і робили вони це настільки невдало, що бронювань майже не було.

Тож засновники Airbnb відправилися по своїх нью-йоркських клієнтах з камерами і зробили фотографії всіх приміщень, які змогли відвідати. Впродовж місяця після того, як фото на сайтах було змінено на напівпрофесійні, продажі збільшилися вдвічі. Згодом компанія зросла настільки, що стала суттєво впливати на глобальний туризм, ринок нерухомості і навіть демографію.

Кількість діб, зарезервованих туристами через Airbnb, до і після “десанту” фотографів.

Toyota знайшла свої слабкі місця та убезпечила себе від ризиків

В 1973 році велика трійка автовиробників США (General Motors, Chrysler, Ford) утримувала 82% американського ринку, зараз — менше 50%. Така велика частка була втрачена перш за все через те, що японські виробники неочікувано склали гідну конкуренцію місцевим гігантам. Лідером азійської автомобільної експансії у Сполучені Штати стала Toyota, яка постачала дешеві та якісні машини з Японії. Американські виробники відчули небезпеку і закликали на допомогу політиків, які виставили для імпорту авто тарифні бар’єри.

Але Toyota була напоготові — за короткі терміни виробництво було налагоджено в США, а ціни на продукцію залишилися нижчими, ніж у автомобілів великої трійки. Менеджери японської компанії знали, як можна завадити їхній компанії працювати, проводили політику постійного вдосконалення і вийшли на найбільший авторинок тільки після того, як стали повною мірою конкурентоздатними.

HubSpot розробила новий підхід до маркетингу

HubSpot — компанія, що пропонує програмне забезпечення для маркетингу та продажів. Вона не настільки відома, як “Тесла” чи “Тойота”, але вже суттєво змінила підхід до реклами. Замість класичних інструментів просування, які відволікають на себе увагу потенційного клієнта і змушують його витрачати час на взаємодію, HubSpot пропонує комунікацію саме в той час, коли людина шукає потрібну інформацію. 

Наприклад, ви дивитесь фільм і раптом рекламний ролик перериває перегляд. Навіть якщо запропонований товар зацікавить, втраченого часу і вражень від шоу не повернути. На HubSpot компанії можуть завантажити свої статті, блоги, електронні книги, і людина отримує меседж саме в той час, коли його доречно показати. Це як універсальний інструмент маркетолога — потрібно лише створити якісний контент, і HubSpot приверне до нього увагу споживачів через найбільш привабливий для них канал.

Apple не вигадала смартфон, але спромоглася створити еталон

Apple Inc. не була винахідником мобільного зв’язку або смартфону, а об’єднати телефон і комп’ютер в одному пристрої роками намагалися компанії – лідери ринку. Та зробити це так, щоб багатомільйонна армія користувачів сказала, що обирає цей продукт, вдалося саме Apple. 

Компанія поєднала у своєму смартфоні зручність, надійність і функціональність. iPhone вийшов на ринок у 2007 році і з легкістю захопив його. Конкуренти до цього моменту билися між собою щонайменше 6 років. Apple не витрачала ресурси на розробку і вдосконалення “сирих” продуктів, а просто дала людям те, що потрібно, і саме в той час, коли технологія стала зрілою.

PayPal відібрала у банків частину ринку

Як створити конкуренцію банку? Перший варіант — заснувати новий банк з тисячами співробітників, мільярдами доларів капіталу, сотнями дозволів від держави, а після цього знизити вартість послуг на декілька доларів і чекати клієнтів.

Інший варіант — забрати у невправних банківських гігантів цілий сегмент ринку, який, здавалося б, завжди був і буде в їхніх руках. Саме так вчинила PayPal з ринком платежів. Вдалося це завдяки тому, що:

  • Компанія витрачає на технології менше, ніж середній банк, проте має глобальний масштаб діяльності. 
  • Довіра до PayPal не менша, ніж до банків.
  • Коли PayPal проводить транзакцію, вона не повідомляє банку, на що користувач витратив гроші. Таким чином даними володіє лише компанія, а інформація — це цінність.
  • PayPal намагається першою впроваджувати інновації на ринку платежів.
  • PayPal не працює через банки — вона прагне бути прямим партнером постачальників товарів та послуг.

 Всі розглянуті стратегії спрацювали хоча б по разу і допомогли компаніям стати лідерами ринків. Але хтозна, скільки разів вони не спрацювали, призвели до банкрутств і відчайдушних вчинків? Тож назвати ці 6 стратегій універсальними не можна, тим більше всі історії успіху сталися в США, де люди дуже винахідливі та сміливі, а кредити відносно дешеві. Україна також багата талантами, а ось доступного довгострокового фінансування у нас бракує. При запозиченні провідного іноземного досвіду треба коригувати його під реалії життя конкретно в нашій державі, але не відмовлятися від нього взагалі.