Ризик — це потенційна проблема. Ризик може реалізуватися або ні, але вести бізнес і не думати про ризики  — це як лізти по скелях без страхування. Існує ймовірність, що ви не впадете, але чи варто на це сподіватися?

Бізнес-ризики загрожують компанії провалом в досягненні бізнес-мети. Менеджмент розробляє плани, працює з продуктом, намагається втримати показник рентабельності, але раптом всі зусилля йдуть нанівець — реалізувався ризик. Але якщо знати, звідки та на яку небезпеку очікувати, можна втримати показники в бажаних межах. Пропонуємо ознайомитись з 20 бізнес-ризиками, на які варто звернути увагу в першу чергу.

1. Ризик втратити конкурентні переваги

В галузях, де існує серйозна конкуренція, може трапитись ситуація, коли компанія втрачає конкурентні переваги. Наприклад, на ринок виходить новий продукт, що має набагато кращі споживчі властивості, ніж той, що пропонуєте ви. Або інша фірма отримала можливість значно скоротити видатки на виробництво. Для того, щоб зменшити цю загрозу, завжди спостерігайте за ринком, найбільшими конкурентами, технологічним розвитком в галузі. Прорив, що стався в конкурентному оточенні, не має бути несподіванкою.

2. Економічний ризик

Це зміни в економіці, що можуть призвести до падіння продажів або збільшення видатків компанії. Маємо велику кількість інструментів, які зменшують наслідки від настання таких ризиків: від диверсифікації бізнесу з виходом за межі однієї держави і монопродукту до фіксації контрактних цін на довгостроковій основі. Деяким економічним ризикам неможливо протистояти, але це не значить, що їх можна ігнорувати.

3. Операційний ризик

Припустимо, екскаваторник на сусідній ділянці під час роботи розірвав лінію зв’язку. Компанія миттєво залишилась без потоку вхідних дзвінків та інтернету. Навіть один день без клієнтів — це суттєва втрата доходу, тож необхідно замислитися про налагодження резервних чи альтернативних робочих процесів.

4. Правовий ризик

Те, що сьогодні знаходиться в межах закону, на завтра може стати злочином — і навпаки. Зміни у правовому полі несуть великі загрози, але часто бувають прогнозованими: законодавчий процес в більшості держав — повільна справа. Тож юридичний відділ має відстежувати зміни в державних актах, що можуть впливати на діяльність компанії. А в країнах, де правова ситуація погано прогнозована, необхідна додаткова пильність, максимальне спрощення операцій або навіть скорочення присутності на ринку.

5. Ризик невідповідності вимогам законодавства

Ми можемо просто не знати, що порушуємо закон або вимоги держустанов. Так само ми можемо не знати, що один з менеджерів дав хабара заради вигідного для компанії контракту (і власного бонусу, звичайно). Але в разі, якщо порушення буде виявлено, доведеться відповідати організації. Так Airbus оштрафували на 4 мільярди євро за сплачені в 16 країнах хабарі. Нульова толерантність в компанії до корупції, расизму, сексизму, захист навколишнього середовища та здоров’я працівників допоможуть значно скоротити вірогідність настання цього ризику. Велика компанія має впроваджувати відповідні політику та процедури, які мають знати та виконувати всі співробітники, а за порушення повинні звільняти незалежно від рівня посади.

6. Ризик стратегії

Помилка у стратегії може поставити організацію на межу краху. Вирішили вийти на ринок з якісним продуктом, а споживачам був потрібен дешевий. Запросили зіркового топ-менеджера, а він виявився нездатним керувати бізнесом. Обрали інтернет для реклами товару, а цільова аудиторія дивиться лише телевізор. Все це приклади, коли провал у стратегії призводить до проблем. Щоб запобігти цьому, варто визначити слабкі місця ринку, галузі, постачальників, виробництва, і всюди поставити “запобіжники”: додатковий план на випадок, якщо стратегія не спрацює.

7. Репутаційний ризик

Компанія — це люди, і якщо частина з них — некомпетентні, нечесні, схильні прикривати власну непрофесійність брехнею чи злочинами, то репутація фірми під загрозою. Уявіть, що оператор клієнтської служби дурить клієнтів, аби не доводити проблему до керівництва. Організація вже втрачає довіру і репутацію, а якщо ситуація разом із доказами потрапить до соцмереж або медіа — втрати будуть ще більшими.

Попередити цей ризик можна, почавши заздалегідь будувати довірливі та прозорі стосунки зі споживачами за допомогою корисного контенту та приємного клієнтського досвіду.

8. Програмний ризик

Невдача може трапитись і з окремою бізнес-програмою компанії або портфелем проєктів. Намагайтеся налагодити програмну та продуктову лінійки компанії таким чином, щоб провал в одній з них не став великою проблемою для інших напрямків діяльності. Тобто від успіху чи провалу однієї програми не має залежати весь бізнес, навіть якщо це — стартап, заснований на одному продукті. 

Щоб уникнути цього ризику, варто розвивати одночасно декілька ідей. Наприклад, якщо ви вирішили запустити онлайн-платформу,  оберіть десять різних напрямів і зробіть десять сайтів, тоді шанс успіху підвищиться.

9. Ризик проєкту

Окремий проєкт також може зазнати поразки. Це може статися через помилку в бюджеті, технологічну неготовність, відсутність відповідних спеціалістів тощо. Крах проєкту, так само як програми, не має викликати таких наслідків, що призводять до значних проблем компанії в цілому.

10. Ризик інновацій

Коли компанія розробляє чи впроваджує інновації, ніхто не дасть гарантії того, що це завершиться успіхом. Незалежно від результату, ресурси будуть витрачені. Не витрачайте гроші на інновації тільки тому, що це модно, пам’ятайте — прогрес вимагає прискіпливого аналізу та планування.

11. Ризик країни

Існують ризики, пов’язані з загрозами для держави: зовнішніми та внутрішніми викликами, слабкістю економіки, судової та правоохоронної системи тощо. Про реалізацію ризиків країни можна було б запитати у тих, хто інвестував в облігації Російської імперії, якщо б вони були ще живі.

Попередити ці ризики майже неможливо, але ви маєте про них пам’ятати.

12. Ризик якості

Продукт чи послуги компанії можуть не відповідати вимогам клієнтів щодо якості. Дві аварії літаків Boeing 737 MAX призвели до того, що продажі авіагіганта у 2020 році впали практично до 0.


Проблеми з якістю, а після цього — репутаційні ризики призвели до обвалу продажів комерційних літаків компанії Boeing.

Звичайно, всі бажають виробляти продукти найвищої якості, але самі споживачі часто погоджуються на нижчу якість заради нижчої вартості або швидкості виходу продукту на ринок. Тому якість повинна бути просто прийнятною, але рівень “прийнятності” варто детально окреслити.

13. Кредитний ризик

Контрагенти вашої компанії можуть не сплатити за товари чи послуги. Неважливо, через нездатність або тому що просто вирішили не платити. Намагайтеся ретельно перевіряти партнерів, використовуйте страхування кредитів чи банківську гарантію, які зменшують ризик неплатежів.

14. Ризик зміни валютних курсів

Коли бізнес виходить за межі національного валютного ринку в торгових операціях, інвестиціях, кредитуванні тощо, у нього з’являється ризик втратити гроші через зміну курсів валют. Припустимо, компанія взяла кредит в 1 мільйон доларів США для розвитку бізнесу, щорічний платіж склав 100 тисяч доларів. У квітні 2009 року це було 770 тисяч гривень, у квітні 2019 — більш ніж 2,6 мільйона. Так само борг, номінований в гривні, за цей час зріс більш ніж у 3 рази. Не беріть кредитів в іноземній валюті, якщо дохід компанії не формується з неї достатньою мірою. Нівелювати ризики валютних коливань можна також за допомогою фінансових інструментів, наприклад, ф’ючерсів і форвардних контрактів.

15. Ризик зміни облікової ставки

Якщо компанія значною мірою залежить від кредитних ресурсів, збільшення ставки за кредитом призведе до росту видатків на обслуговування боргу. Великий борг або різке коливання розміру ставки можуть стати в такому разі тим, що втопить компанію. Щоб убезпечити себе, необхідно сформувати портфель з інструментів коротко- та довгострокового фінансування, що дозволить притримуватися графіку виплат за будь-яких обставин.

16. Ризик податкових змін

Податкове середовище, в якому працює компанія, з часом певною мірою змінюється. Податкові ставки підвищують або (помріємо) знижують, фіскальна служба запроваджує нові методи боротьби з розмиванням податкової бази тощо. Прогнозувати вплив таких змін на бізнес важко, але можливо. Слід пам’ятати, що боротьба з агресивним податковим плануванням ведеться не тільки на національному, але й на міжнародному рівні.

17. Ризик переривання процесу

Зазвичай, процеси в компанії добре налагоджені та працюють безперебійно: на лінії виробляється продукція, дані про продажі зберігаються на сервері, для керівництва готується черговий звіт, персонал перевіряє банківський додаток в очікуванні чергової заробітної плати. Ідилія. Але може статися аварія, що руйнує процес — несправність обладнання, хакерська атака чи помилка бухгалтера в реквізитах банківських карт робітників. Для того, щоб проблема не перетворилася на катастрофу, потрібно побачити ці ризики заздалегідь, налагодити резервні процеси, розробити попереджуючий план дій та навчити персонал протистояти негараздам.

18. Ресурсний ризик

Для того щоб досягти бізнес-мети, компанії може не вистачити фінансування, досвідчених співробітників, запчастин, сировини, матеріалів тощо. Наприклад, автокомпанія Jaguar зупинила виробництво електрокарів через нестачу батарей. Тому варто все прорахувати наперед і зробити заначку.

19. Політичний ризик

Політичні події спроможні суттєво впливати на умови функціонування бізнесу. В країнах, де демократичні традиції слабкі, а також в державах з автократичним або тоталітарним режимом, передача влади може призвести до кризи. А встановленням торгових бар’єрів заради стимулювання національного виробництва займаються майже всі. Також не варто розраховувати на допомогу впливових друзів, адже це може обернутися втратою доходів і навіть персональними санкціями.

20. Сезонний ризик

Зміна сезону, як і зміна клімату, несуть ризики для бізнесу. Цього року в Україні сервіси, які надають послуги з шиномонтажу, залишилися майже без роботи. Так само менеджери гірськолижних курортів із занепокоєнням слідкують за прогнозом погоди і гадають, чи буде сніг та як довго він утримається на схилах гір. У цьому випадку потрібно продумати, що ще ви можете запропонувати клієнтам, щоб їх не втратити, наприклад, зберігання зимових шин чи SPA-процедури на природі.

Це лише 20 бізнес-ризиків, але існує безліч інших: дуже різноманітних та персональних… Якщо розмірковувати про кожен з них, запаморочиться в голові. Але дієва, професійна команда менеджерів без проблем впорається з більшістю таких ризиків. Також можна запросити консультантів, які порадять, як себе убезпечити: придбати відповідні страхові продукти, створити резервні фонди чи взагалі не звертати уваги на певні ризики. Слід пам’ятати, що спочатку потрібно правильно оцінити рівень впливу ризиків та ймовірність їх настання. Тому що іноді видатки на боротьбу з ними можуть коштувати більше, ніж витрати на ліквідацію наслідків.