Багатокутник конкурентоспроможності — один із методів оцінити здатність продукту або компанії конкурувати з аналогами та визначити своє місце серед інших учасників ринку.

Він належить до графічних методів оцінювання конкурентоспроможності та дозволяє визначити переваги або недоліки продукту, знайти слабкі місця бізнесу, які потрібно посилити.

Що можна оцінити за допомогою багатокутника конкурентоспроможності

Цей метод дозволяє порівняти всі аспекти в роботі бізнесу: маркетинг, репутацію, ціни, асортимент, виробничі потужності, витрати на закупівлю матеріалів тощо. Умова лише одна: потрібно мати відповідні дані. Багатокутник конкурентоспроможності можуть застосовувати державні установи, інвестори, партнери, некомерційні організації та філії. Також його можна використати для аналізу певної групи товарів або навіть кожного — окремо.

Як створити багатокутник конкурентоспроможності

1. Виберіть критерії оцінки 

Їх не повинно бути забагато. Краще зосередитися на основних, які впливають на прибуток, привабливість для клієнтів, їхню прихильність та задоволеність товаром. Це можуть бути, наприклад, зовнішній вигляд товару, ціна, унікальність пропозиції і доступність.

2. Визначте основних конкурентів, які відповідають вашому рівню

Слід вибирати тих конкурентів, які: 

— мають таку ж цільову аудиторію,  

— задовольняють аналогічні потреби споживачів,  

— знаходяться в межах тієї ж території,  

— знаходяться на тих же фазах життєвого циклу,

— мають аналогічний рівень об’ємів та доходів.

3. Зберіть інформацію про власний продукт або компанію

Якусь інформацію ви знаєте самі, якусь знайдете в документації про компанію, а ще варто провести опитування серед колег.

4. Дослідіть ваших конкурентів 

Подробиці про них можна знайти в їхніх річних звітах, у відгуках споживачів, через посередників, через ЗМІ, на спеціалізованих виставках, вивчивши цінові пропозиції або навіть ставши їхнім клієнтом. Якщо є можливість, можна провести опитування серед споживачів.

5. Зведіть дані у таблицю та оцініть себе та конкурентів за всіма критеріями

Варто розуміти, що оцінка буде досить умовною. Для спрощення процесу можна взяти компанію-еталон і порівнювати всі інші з нею. Це може бути якась успішна міжнародна компанія, лідер ринку у вашій сфері. 

6. Намалюйте графік 

Для кожного критерію на графіці має бути окремий відрізок, який потрібно розділити на певну кількість поділок, які відповідають балам, наприклад, на 10. У центрі, де всі осі перехрещуються, буде 0 балів, а остання крапка на відрізку —  це 10. 

Розставте по одній крапці на кожну вісь (критерій) відповідно до балів з таблиці. Наприклад, асортименту в нашій компанії ми поставили оцінку 7. Отже, на осі, що відповідає асортименту, ставимо крапку на 7 ділення від середини (нуля). І так для кожного критерію. 

Потім з’єднайте всі крапки. Отримаєте багатокутник товару чи компанії. Робіть все те ж саме з іншими.

В результаті для кожного товару або компанії буде свій багатокутник. Найбільший покаже найбільш конкурентоспроможну фірму.

Метод дозволяє оцінити конкурентоспроможність тільки умовно та приблизно 

Система оцінки умовна і підходить лише для попередньої оцінки конкурентоспроможності. Метод має певні недоліки:

— непридатний при прогнозуванні; 

— не дозволяє враховувати недобросовісну конкуренцію; 

— не визначає узагальнений показник конкурентоспроможності компанії. 

Якщо ви хочете зробити більш детальну оцінку конкурентоспроможності, цей спосіб краще використовувати в комплексі з іншими методами. Наприклад, для того щоб визначити, в які підрозділи компанії варто інвестувати, скористайтесь Матрицею McKinsey/GE.