На тлі нестабільного економічного становища у державі, аби краще контролювати ситуацію в компанії, потрібно оцінити вартість бізнесу. Якщо бізнес добре налагоджений, він позитивно впливає на ринок і на економіку в цілому. Оцінка бізнесу допоможе виявити слабкі і сильні сторони вашої компанії та надасть інформацію, яка дозволить менеджменту приймати більш ефективні рішення або укласти вигідну угоду.

Оцінка бізнесу корисна незалежно від сфери діяльності підприємства, розмірів, форми власності та часу присутності на ринку. Компанія точно повинна бути оцінена, якщо вона купується, продається або ліквідується. З нашого досвіду, чим раніше підприємець проводить оцінку свого бізнесу, тим швидше реалізуються його цілі та прагнення.

Отже, які переваги ви отримуєте з правильною оцінкою бізнесу:

  • підвищується ефективність роботи компанії;
  • стає легше й зрозуміліше управляти інвестиційними проектами;
  • з’являється можливість скласти і впровадити більш ефективний бізнес-план;
  • при необхідності, з’являється можливість плавно реорганізувати компанію;
  • надається чітке уявлення про вартість бізнесу, що дуже важливо для повноцінної торгової взаємодії;
  • визначається кредитоспроможність компанії;
  • оптимізуються процеси оподаткування.

Оцінка бізнесу складається з декількох етапів: аналітичний (збір, систематизація та аналіз інформації); оцінювальний (складання розрахункових моделей і проведення розрахунків); заключний (узгодження результатів, формування висновків про вартість і звіту про оцінку).

Для оцінки бізнесу можна використовувати витратний (майновий), дохідний і порівняльний підходи.

Найбільш часто використовуваним є дохідний підхід, який відображає ціну бізнесу з точки зору поточної вартості грошових потоків, які він буде генерувати у майбутньому.

При порівняльному підході ціна бізнесу визначається шляхом його порівняння з ідентичними або подібними компаніями, за якими доступна інформація по їх вартості.

Витратний (майновий) підхід до оцінки бізнесу ґрунтується на тому, що раціональний інвестор або покупець не заплатить за компанію більше тієї суми, яка необхідна для створення аналогічної компанії, яка має схожі ноу-хау чи досягла таких самих результатів. Даний підхід використовується для новостворених підприємств, або для непрацюючих і неприбуткових підприємств, хоча, ми б рекомендували проводити оцінку бізнесу з використанням даного підходу при придбанні фондоємких підприємств, оскільки він дає розуміння про ринкову вартість активів та зобов’язань підприємства.

Запорука успішної оцінки бізнесу – якісна інформаційна база

Неточності відображення господарських операцій, некоректність обліку необоротних активів, відсутність або низька якість складання фінансових планів та бюджетів розвитку – це не повний, але найпоширеніший перелік проблем, які розкриваються під час проведення оцінки бізнесу. Краще виявити усі ці недоліки на ранньому етапі розвитку бізнесу, ніж вступити у сутичку з проблемою напередодні продажу компанії або дью-ділідженс.

Якщо ви вже вирішили дати старт процесу оцінювання бізнесу, необхідно ретельно підійти до питання вибору оціночної компанії. Важливо звернути увагу на такі фактори як: репутація, наявність прав на проведення діяльності, професійний досвід і кваліфікацію штатних співробітників.

Аби спілкуватись з оцінювачем однією мовою, треба бути максимально відвертим з самого початку, починаючи з проведення переговорів, при цьому, не забудьте підписати договір про нерозголошення конфіденційної інформації.

Оцінка бізнесу – це можливість отримати правильну і необхідну вам інформацію, яка покаже реальний стан справ, допоможе виявити ваші переваги на ринку або вказати більш коректну інформацію у спірних питаннях. Ми рекомендуємо приділити цьому процесу максимальну кількість часу та уваги.

Ми зібрали перелік практичних порад, які необхідно враховувати перед тим, як планувати оцінку бізнесу:

1.Провести ретельний вибір оцінювача. При орієнтації лише на мінімальну вартість послуг, а часом і на мінімальні терміни робіт, виникає ризик отримати неякісну роботу, яка може бути легко оскаржена.
2. Розуміти чітку мету і функцію оцінки. Одну й ту саму оцінку, виконану для конкретної цілі, не можна використовувати для інших цілей.
3. Вибрати правильний період проведення оцінки. Бажано, щоб цей період не співпадав зі звітним періодом, аудиторською чи іншою перевіркою, а також високим сезоном для бізнесів, схильних до впливу сезонних коливань на ринках.
4. Визначити відповідального. Вибрати фахівця, відповідального за комунікації з оцінювачами, а також відповідальних за збір необхідної для оцінки інформації, фахівців фінансових і технічних служб.
5. Надавати вивірену інформацію. Дуже важливо дати коректну вихідну інформацію, необхідну для оцінки. Бути на постійному контакті і задавати оцінювачам питання, що виникають у процесі збору інформації.

Пам’ятайте, що успіх оцінки і достовірність результату у значній мірі залежить від якості отриманої інформації. Завжди спати спокійніше, коли усі карти перед очима.