Які функції покладаються на таку команду та хто має до неї входити — розповідаємо у статті.

Готовність бізнесу до можливих криз дозволить вам зберегти позитивну професійну репутацію як в очах клієнтів та конкурентів, так і ваших співробітників.

Антикризові команди мають захищати бізнес від негативних наслідків будь-якої кризової ситуації чи події. Вони також допомагають підготувати ваш бізнес та співробітників до будь-яких загроз, які потенційно можуть стати на вашому шляху.

Які бувають кризи

Перше, що потрібно зробити, складаючи план управління кризовими ситуаціями — це визначити всі можливі типи криз, які можуть трапитися з вашим бізнесом. 

Фінансова криза

Трапляється, коли бізнес відчуває падіння попиту на свою пропозицію: будь то товар чи послуга. Зазвичай це призводить до неможливості погасити борги.

Кадрова криза 

Якщо співробітник або хтось інший, пов’язаний із бізнесом, бере участь у діяльності чи поводить себе неетично або незаконно. Це може статися на робочому місці або поза ним і може бути пов’язане з роботою або особистим життям. Погано впливає на репутацію компанії.

Організаційна криза 

Компанія якимось чином образила своїх клієнтів, зробивши щось, що негативно на них  вплинуло чи може вплинути. Наприклад, передача особистої ​​інформації про клієнтів третім особам без узгодження може призвести не тільки до руйнування репутації, але й до значних фінансових втрат.

Технологічна криза 

Коли з ладу виходять сервери, програмне забезпечення або перестає працювати належно інша технологічна система. Це може призвести до того, що бізнес втратить великі доходи, змусить клієнтів сумніватися в його надійності та зіпсує свою репутацію.

Природна криза 

Урагани, землетруси, повені та зимові бурі — це приклади природних криз, які можуть пошкодити або повністю зруйнувати офісні приміщення (або будь-яку територію, яку використовує бізнес). Крім удару по фінансах компанії, може призвести до часткової або повної зупинки бізнесу.

Глобальна криза

Це те, що впливає на світ або декілька країн загалом, наприклад, як пандемія або війна. До такої кризи важко підготуватися, тому що зазвичай вона комплексна. Проте це не значить, що не варто брати її до уваги.

Коли трапилась криза, дуже важливо реагувати швидко, чітко та злагоджено. Саме тому варто призначити відповідальних заздалегідь, розробити план дій і визначити функції кожного.

Основні функції антикризової команди

  1. Виявлення ознак наближення кризи.
  2. Робота зі співробітниками для підготовки та втілення в життя плану антикризового управління.
  3. Забезпечення позитивної репутації компанії під час кризової події та після неї.
  4. Підготовка до будь-яких майбутніх кризових ситуацій.

Існує три типи команд з антикризового менеджменту

Регіональні команди 

Регіональні групи управління надзвичайними ситуаціями відстежують місцеві потреби в умовах кризової ситуації. Якщо у вас розгалужений бізнес з офісами в різних містах чи областях, ця команда буде керувати подоланням наслідків кризи, які стосуються регіону. Цей тип команди зазвичай складається з людей, які вже живуть і працюють у цьому районі.

Група реагування на надзвичайні ситуації

Ці команди працюють із кризою там, де вона трапилась. Якщо це інше місто або країна — виїжджають туди. До складу цього колективу входять співробітники на місцях, призначені працівники та місцеві посадові особи.

Команди підтримки бізнесу

Команди з підтримки бізнесу керують впливом кризи на бізнес в цілому. Це команда, яка часто складається з працівників, які забезпечують виконання всіх планів управління для вирішення кризи. Команди підтримки бізнесу можуть включати співробітників із декількох різних місць та офісів.

Кого найняти для управління кризовими ситуаціями

Якщо у вас корпорація або велика компанія з багатьма філіалами, є сенс зібрати постійну антикризову команду. Середні компанії можуть об’єднати деякі з цих посад в одну або делегувати обов’язки одному чи кільком співробітникам. Малому бізнесу теж варто продумати план дій на випадок криз та скласти список сторонніх спеціалістів, до яких можна звернутися.

Кризовий менеджер

Керує та схвалює як створення, так і реалізацію плану антикризового управління. Відповідає за те, щоб план здійснювався відповідно до кризи.

Радник із кризових питань

Радник із кризових ситуацій зазвичай працює безпосередньо під кризовим менеджером і допомагає в усьому, що може знадобитися. Це включає підтримку управлінням та забезпеченням усіх ресурсів та інструментів, необхідних для виконання роботи.

Директор із надзвичайних ситуацій

Директори з питань надзвичайних ситуацій працюють безпосередньо з правоохоронними органами, якщо обставини потребують цього.

Спеціаліст зі зв’язків з громадськістю

Під час кризової ситуації важливим є спеціаліст зі зв’язків з громадськістю (або команда PR-спеціалістів), який підтримує контакти зі співробітниками компанії, клієнтами, конкурентами, підписниками у соцмережах, а також пресою. PR-команда допомагає керувати репутацією та всією інформацією, яка йде назовні.

Радник із людських ресурсів

Радник із людських ресурсів забезпечує та оновлює поточну базу даних усіх контактів: співробітників, радників та груп реагування.

Юридичний радник

Юрисконсульт має стежити, щоб криза вирішувалась законним шляхом, і попереджувати правові перепони. 

Галузевий радник (Медицина/Безпека /Екологія тощо)

Вам може знадобитись допомога вузьких спеціалістів, у яких ви отримаєте пораду щодо подолання кризи або її наслідків.

Антикризова команда може бути великою та складатись із багатьох спеціалістів різного профілю або зовсім маленькою. Проте до неї мають входити ті, кому ви зможете довіряти та в кому будете впевнені: хто не боїться брати на себе відповідальність та приймати правильні рішення, навіть якщо вони непопулярні в компанії. 

Тому, крім професійних навичок, варто звертати особливу увагу на персональні якості людей. Особливо тих, кого ви призначаєте керувати антикризовими діями.