Постановка бізнес-цілей сприяє підвищенню мотивації та рішучості як керівника, так і колективу. Відсутність чи невірно визначені цілі, навпаки, призводять до організаційних проблем. Якщо ви не знаєте, з чого почати, рекомендуємо ознайомитися в цій статті з основами планування цілей, а потім вже заглиблюватись у нюанси.

Існує безліч книжок, курсів та відео щодо того, як правильно визначати бізнес-цілі та досягати їх. Здебільшого всі вони розкривають загальні правила та показують на прикладах, як це працює. Ми, навпаки, зібрали коротку витримку з принципів та рекомендацій, на основі яких вже можна скласти план дій для малого та середнього бізнесу. А власники великих компаній можуть відтворити в пам’яті базис — це корисно, особливо якщо маєш справу з багатьма деталями.

Перед тим як визначити цілі, проаналізуйте стан компанії та порадьтеся з колегами

Зробіть SWOT-аналіз

Це спеціально розроблена модель для стратегічного планування бізнесу, яка дозволяє оцінити слабкі та сильні сторони компанії, можливості та ризики. Почавши зі SWOT-аналізу, ви зможете визначити свої стратегічні виклики та можливості й встановлювати цілі, виходячи з того. 

Проаналізуйте конкурентів

Чужий успіх зазвичай складно повторити, а ось чужі помилки — надзвичайно легко. Можливо, ваші конкуренти вже спробували досягти тих цілей, які ви встановили для себе, і зіткнулись із проблемами, які вам теж варто врахувати при плануванні.

Ретельно проаналізуйте ринок

Під час визначення цілей для компанії варто орієнтуватися не лише на власне бачення та бажання досягнень, а й на потреби людей, яким ви пропонуєте свої товари та послуги

Перегляньте минулі результати

Оцініть, наскільки успішно вам вдалося досягти встановлених цілей торік. Дайте відповідь на питання, чому ви не дотягнули або, навпаки, перевершили власні сподівання. Проаналізуйте, що вам допомогло та заважало. Варто відштовхуватися від цього під час нового планування.

Поцікавтеся думкою співробітників

Вони бачать всі процеси зсередини та безпосередньо беруть в них участь, спілкуються з клієнтами та знають, що їм потрібно, і, напевне, мають практичні поради щодо змін та напрямку руху. Проте якщо ви станете радитись із колегами, будьте готові й врахувати їхні ідеї під час планування, інакше більше з вами ніхто співпрацювати не схоче.

Визначте коло тих, хто буде встановлювати цілі та відповідати за їхнє виконання

Якщо цілі є, проте немає людини, що повинна втілити їх у життя, плани можуть так і залишитися лише планами.

Важливо, щоб та людина, на яку покладається відповідальність, мала можливість впливати на сам процес визначення цілей. Це буде більше її мотивувати.

Коли ви все проаналізували та перейшли безпосередньо до планування, дотримуйтесь наступних правил.

Цілі мають бути конкретними та кількісними

Першим кроком у встановленні бізнес-цілей є визначення саме того, чого ви прагнете досягти. 

Переконайтеся, що ваша мета варта ваших зусиль. Подумайте, які б цілі ви встановили, якби абсолютно точно знали, що зможете їх досягти. І навпаки, якою була би ваша стратегія в разі останньої можливості врятуватися перед крахом? 

Важливо ставити чіткі цілі; ви повинні точно знати, куди хочете піти, і вам не слід відмовлятися від своєї мети, незалежно від поразок на шляху. Будьте максимально конкретними, щоб ви могли зрозуміти, коли ціль врешті-решт досягнута.

Кількісними цілями можуть бути:

  • не виходити за межі встановленого бюджету;
  • збільшити частку ринку на х% — тобто продати товари та надати послуги певній кількості нових клієнтів;
  • збільшити відсоток продажів нових товарів чи послуг в х разів — тут ви концентруєтеся саме на результатах продажів;
  • збільшити середній чек до х тощо.

Деталізуйте цілі

Встановлюйте ціль відразу з планом дій, які можуть виглядати як підцілі. 

Для цього спочатку визначте кінцеву ціль, а потім пропишіть, як саме ви збираєтеся досягти своєї мети. Конкретно визначте, якими мають бути показники і до якого строку, що робитимете, коли не зможете встигнути або, навпаки, впораєтеся на випередження.

Наприклад, ваша ціль — за рік підняти продажі на 20%.

Для цього ви спочатку маєте скласти список нових товарів для збільшення асортименту — на це відводите собі два тижні від моменту складання плану.

Потім — замовити товар у постачальників: три дні. Далі — провести тренінг поміж продавцями за новими позиціями: тиждень після прийняття товару. Наступний крок — провести рекламну кампанію: впродовж місяця після завершення тренінгу. На аналіз реакції покупців ви відводите собі три місяці після завершення рекламної кампанії, а потім, якщо потрібно, коригуєте план чи рухаєтеся за графіком.

Дотримуйтеся своїх цілей

Здається, що це очевидно, але на вас постійно буде тиснути спокуса відкласти досягнення встановлених цілей та зайнятись чимось новим або простішим. Наприклад, замість однієї послуги впровадити іншу.

Звичайно, ваші плани мають бути гнучкими, але більше в тактичному плані, ніж у стратегічному. Після затвердження плану не відкладайте його реалізацію та не змінюйте все докорінно.

А ще не забувайте насолоджуватися власне процесом і винагороджувати себе за успіхи.

Розкажіть про свої цілі співробітникам, партнерам та близьким

Надзвичайно ефективна методика досягнення бізнес-цілей — це зробити їх публічними, якщо вони не є комерційною таємницею.

Оберіть людей, думка яких має для вас значення, та поділіться з ними своїми планами. Можливо, вони не лише мотивують вас не полишати свої задуми, а й нададуть корисні поради.

Завжди встановлюйте конкретні строки

Ціль без строків — не ціль, а фантазія.

Якщо у вас немає чітко визначеного часу, ви не можете скласти графік, встановити контрольні точки та не маєте орієнтиру, щоб зрозуміти, на якому етапі перебуваєте та чи взагалі рухаєтесь у потрібному напрямку. 

Обирайте розумні адекватні дати, які не надто тиснуть, але також і не дають розслабитись.

Винагороджуйте себе та інших

Ви думаєте, що досягнення однієї з цілей, встановлених для компанії, вже є винагородою для керівника. Проте ви не лише бізнесмен, а й людина.

Тому коли досягли мети або значної межі на шляху до своєї цілі, обов’язково позначте подію. Ви вклали неймовірну кількість часу, енергії та рішучості, щоб дістатися сюди, тому знайдіть хоча б хвилину, щоб відсвяткувати свій успіх.

Читайте інші статті про основи бізнесу в нашому блозі: