Бізнес вже давно перестав бути лише інструментом для заробляння грошей. Зараз кожна компанія, яка себе поважає, має певне бачення того, що відбувається в соціумі, й намагається підтримувати позитивні зміни в суспільстві. І не лише тому що це чудова можливість розказати про свої цінності та розробити унікальну ідентичність, а й тому що зв’язок між суспільством та бізнесом стає все міцнішим, і неможливо залишатися осторонь.

Корпоративний активізм — це те, що демонструє бізнес, коли хоче показати свою позицію щодо зміни політики уряду, соціальних чи морально-етичних питань тощо. Це не те саме, що корпоративна соціальна відповідальність: наприклад, якби Walmart просто припинив продавати гвинтівки в США, це було б розцінено як корпоративна соціальна відповідальність, оскільки компанія дистанціювалася від галузі вогнепальної зброї.

Але у 2019 році, після масової стрілянини в магазині Walmart, його генеральний директор Дуг МакМіллон займався корпоративним активізмом, коли закликав законодавців вжити більш жорстких заходів щодо контролю над зброєю.

Чи от, наприклад, нещодавно Amazon, Coca-Cola, Nike, Facebook та Uber пообіцяли зробити великі пожертви на боротьбу з расовою нерівністю та реформу кримінального законодавства — так ці компанії стали учасниками корпоративного активізму.

Приклади корпоративного активізму

Багато відомих компаній показують приклади змістовної корпоративної активності. 

Компанія Ben and Jerry’s, яка виготовляє морозиво, — чудовий приклад послідовного активізму, орієнтованого на бренд. Агітація за соціальну справедливість стала невід’ємною частиною бренду від дня його заснування, тому коли його представники висловлюються про рух Black Lives Matter, права ЛГБТ та зміни клімату, люди їм довіряють.

Netflix підтримує афроамериканців, виводячи створений ними контент на перші сторінки сайту — так важливі твори цієї частини населення стають доступними для всіх. Останнім часом вони також придбали багато робіт афроамериканських авторів. Таким чином компанія допомагає людям зрозуміти соціальний рух.

Компанія Patagonia, яка продає одяг, давно підтримує рух за збереження довкілля, в тому числі боротьбу зі зміною клімату та просування sustainability в галузі. Вони встановили самі для себе “податок на Землю” та віддають 1% свого прибутку екологічним некомерційним організаціям у всьому світі.

Nike пообіцяв протягом наступних чотирьох років пожертвувати 40 млн доларів спільнотам темношкірих.

Ці приклади показують, що найважливіше для корпоративного активізму — підкріплювати свої слова діями.

Активність акціонерів 

Це коли акціонери намагаються використати свій вплив учасника компанії та публічно виступають за введення змін в організації. Зміни можуть стосуватись як екологічних чи соціальних проблем, так і питань управління чи розподілу прибутку в компанії.

Активізм акціонерів може стати ефективним інструментом контролю, який підвищує ефективність корпоративного управління та позитивно впливає на результативність роботи компанії та ухвалення рішень. Якщо керівна команда компанії знає, що акціонери здатні за необхідності використати свої права для позитивних змін в організації, вона, швидше за все, сама їх реалізує.

Активність акціонерів позитивно впливає на вартість акцій компанії

З 2001 по 2006 рік Thomson Financial вивчала результати діяльності 75 компаній, в яких акціонери мали активну позицію, і побачила, що за перші три місяці акції зросли майже на 12%. Водночас акції контрольної групи зросли лише на 1,5%. Через рік ці компанії мали приріст у 17% порівняно з 7,2% приросту контрольної групи.

Пристосування до більшості

Цей вид активізму є по суті pr-ходом, який може викликати більше негативу та недовіри, ніж принести позитивні результати.

Коли в США спалахнули протести проти жорстокості та расової дискримінації з боку поліції, великі та малі компанії почали розміщувати гасла підтримки на своїх сайтах, у соцмережах та в рекламі. Nike випустила хвилинну рекламу проти расизму з хештегом #Don’tDoIt, і майже одразу бренди одне за одним почали штампувати гасла з білим текстом на чорному тлі: “Ми проти расизму”, “Ми виступаємо за інклюзію”, “Настав час змін” тощо. Це призвело лише до того, що споживачі побачили пусті слова й зрозуміли, що бренди розміщують їх тільки тому, що від них цього чекають.

Ефект пристосування до більшості — таке явище, коли рівень прийняття переконань, ідей чи підтримки зростає на основі раптової популярності цих вірувань чи ідей. Така активність виражається в зростанні кількості брендів та компаній, які беруть участь у соціальних рухах, оскільки зростає популярність їх підтримки. Але як тільки тема стає менш актуальною, бізнес одразу про неї забуває.

Але все ж таки подібний активізм все одно кращий, ніж нічого. Зважаючи на такі важливі складові бізнесу, як корпоративна репутація, формування бренду, набуття відданих шанувальників, створення іміджу надійного союзника та благодійного партнера, набагато краще будувати стійкий інтерес до соціальних питань. Тоді компанію будуть сприймати як таку, що дійсно піклується про те, що відбувається навколо, та має певну чітку позицію.

Як зробити корпоративну активність вагомою

Пристосування до більшості — це легкий спосіб для компанії висловити мінімальну публічну підтримку справи без відповідальності за змістовні зміни.

Але якщо ви дійсно прагнете змістовно підтримати справу, вам варто зробити шість кроків до цього:

  1. Визначте свою мотивацію до підтримки. Компанія повинна мати чітке уявлення про те, чому вона приєднується до певної справи. Краще знайти якусь іншу причину, крім тієї, що виглядатиме погано, якщо організація цього не зробить. Обирайте причини, які узгоджуються з бізнесом. 
  2. Будьте обачливі й обережні в тому, про що говорите. Ви можете відчути, що на вас тиснуть та вимагають збільшити кількість освітлених питань, але це один із найпоширеніших способів потрапити в пастку “пристосування до більшості”. Замість того, щоб робити пусті заяви, обережно обирайте проблеми, які відповідають цінностям вашої компанії. Переконайтесь, що ви не просто берете участь у тому чи іншому русі, але й вносите позитивні зміни у власну компанію. Наприклад, активно просуваючи національну й гендерну різноманітність колективу та інклюзивне середовище чи розподіляючи сміття і використовуючи енергоефективні лампи, насправді зосередьте свої зусилля на цьому.
  3. Взагалі, перед тим як робити голосні заяви, змініть щось у компанії. Важливо, щоб ваш бізнес вже був на правильному шляху, перш ніж виступити на підтримку руху. Недостатньо сказати своїм клієнтам та співробітникам, що вони повинні підтримувати справу. Вам потрібно спочатку виконати важку роботу у власній компанії.
  4. Ви маєте бути впевнені в тому, що все керівництво розуміє, що саме ви підтримуєте та чому, і ухвалює рішення з урахуванням корпоративної позиції. 
  5. Будьте послідовні у своїх діях. Багато компаній мовчать про соціальні проблеми, поки не з’явиться якась гаряча новина, а потім раптом розводять активну діяльність. В такій поведінці немає щирості, і це завжди видно. 
  6. Зробіть зміни частиною системи цінностей вашої компанії. Якщо ви здійснили вагомі зміни в бізнесі, наступним завданням є забезпечення їх тривалості. Найкращий спосіб досягти цього — внести це відчуття змін та активності у все, що ви робите. Навчайте своїх співробітників і клієнтів та проявляйте свою позицію всюди: від політики найму персоналу до стратегії з розвитку компанії.

Не зупиняйтесь на внутрішніх змінах для підтримки соціального руху, шукайте й інші способи надання підтримки. Це можуть бути фінансові пожертви для активістів, благодійних організацій та політиків, які працюють на зміни, чи навіть відгули для співробітників, які хочуть взяти участь у діяльності цих організацій або у мирних мітингах. Ви також можете засновувати свою активність на діяльності бізнесу: наприклад, надавати безкоштовні консультації з певних питань.

Компанія Baker Tilly активно підтримує різні соціальні рухи вже багато років. Ми піклуємось про екологію, економічний розвиток в країні та підтримуємо соціально незахищені верстви населення — сиріт та людей похилого віку.

Більше про соціальну активність Baker Tilly  ви можете дізнатись у нашому новому річному звіті. Тисніть на банер: