Вам необов’язково наймати сертифікованого бухгалтера в штат або навіть на неповний робочий день, щоб скористатися його знаннями тонкощів бізнес-фінансів. За необхідності можна звернутися до аутсорс-послуг чи отримати разову консультацію. 

Щоб стати сертифікованим спеціалістом із фінансів, потрібно мати вищу освіту та досвід роботи за спеціальністю, а також (залежно від сертифікації, наприклад, ACCA, CFA, CIMA, RICs) скласти іспити з аудиту, фінансового обліку та фінансової звітності, податків і права та ділового середовища.

Бухгалтери чи аудитори з такими сертифікатами знаються не лише на розрахунках та фінансах, а й на широкому колі питань, пов’язаних із діяльністю бізнесу. Не всі компанії мають завдання, необхідні для того, щоб взяти такого спеціаліста у штат, але в деяких випадках виникає потреба звернутися до нього за консультацією. 

1. Коли ви розпочинаєте бізнес

Може здатися, що коли ви відкриваєте бізнес і шукаєте фінансування, віддати гроші за консультацію — досить екстравагантне рішення. Проте воно виправдає себе, коли ви значно зекономите на тому, що уникнете помилок. Тому варто вважати це інвестиціями.

Сертифікований фінансист може надати вам рекомендації щодо вибору найкращої форми реєстрації конкретно для вашого бізнесу. Від того, що ви оберете — ФОП, партнерство, ТОВ, корпорацію чи кооператив, — залежатиме, як сплачуватимете податки, яку понесете відповідальність за різні порушення та якими будуть вимоги до звітності. Змінити це пізніше може бути важко, і, можливо, вам доведеться навіть наново реєструвати компанію.

Також консультант допоможе визначитись, яким чином краще вести бухгалтерський облік: за методом нарахувань чи за рухом грошових коштів. Це важливо, якщо ви плануєте налаштувати та використовувати спеціалізоване бухгалтерське програмне забезпечення. Різниця полягає в тому, що за методом нарахування ви фіксуєте доходи та витрати тоді, коли виставляється рахунок, а не коли отримуєте гроші. Перевагою цього методу є те, що власники бізнесу мають більш реалістичне уявлення про доходи та витрати протягом певного періоду часу.

2. Під час підготовки та подачі податкової звітності

Сертифікований бухгалтер може не лише готувати податкові документи та подавати податкові декларації, а й давати поради щодо податкового планування й допомогти скласти стратегію зменшення податкових зобов’язань.

У податковій звітності дуже легко заплутатись та забути про якісь зміни чи нові правила. Якщо ви працюєте (чи плануєте вихід) на міжнародному ринку чи маєте філіали за кордоном, без допомоги фахівця взагалі обійтися буде складно — існує велика можливість помилитись чи пропустити щось важливе. 

Сертифікований фінансист не лише врахує всі нюанси, а й допоможе зрозуміти, які саме зміни відбуваються в податковому законодавстві, чи стосуються вони вашого бізнесу та як їх дотримуватись. 

3. Коли трапляються особливі обставини і вам потрібна консультація та допомога бухгалтера

За консультацією до фахівця варто звернутись, якщо ви потрапили у ситуацію, коли вашого досвіду та знань недостатньо для розв’язання проблеми. Наприклад, якщо прострочили терміни подання податкової звітності чи невірно заповнили документи або вас попередили про податкову перевірку. 

Зазвичай сертифіковані бухгалтери вже мають досвід роботи з різними податковими питаннями та допоможуть відповісти належним чином на запити, надати необхідну інформацію та безболісно розв’язати проблему. Справи з податковою службою можуть здаватися простими, але якщо ви неправильно до них поставитеся, це може швидко обернутися великими негараздами.

Ще сертифікований бухгалтер може стати в пригоді, коли ви плануєте взяти кредит для бізнесу. Він вивчить, чи відповідає фінансування бізнесу вашим довгостроковим бізнес-планам, рекомендує найкращий вид позики, встановить її ідеальний розмір та вплив платежів на ваш грошовий потік. Також фахівець підготує фінансову звітність для подання заявки на позику.

Важливо отримати кваліфіковану допомогу й у справах, коли події у особистому житті можуть вплинути на ваші бізнес-фінанси або форму організації компанії. Наприклад, якщо помер член родини, який був вашим діловим партнером, або якщо бізнес є подружнім активом, а власники розлучаються. Фахівець роз’яснить, які наслідки потягне за собою подія, допоможе розрахувати вартість бізнесу та підготувати фінансову звітність для підготовки бізнесу (чи частки) до продажу.

4. Коли ви хочете придбати, об’єднати, продати або закрити бізнес

Якщо ви маєте справу зі значними структурними або операційними змінами у своїй діяльності, наприклад, розглядаєте можливість придбання бізнесу, злиття з іншою компанією, плануєте продати або закрити свій бізнес, хочете залучити нового ділового партнера або завершити ділове партнерство, слід проконсультуватися з сертифікованим фінансистом щодо податкових наслідків для компанії.

Якщо ви купуєте бізнес, фахівець зможе проаналізувати фінансові записи продавця та due diligence, перевірить його активи та зверне вашу увагу на сумнівні моменти. А якщо ви продаєте бізнес — підкаже, якою буде його реальна ринкова вартість, та приведе ваші фінансові звіти до ладу. Якщо у вас є серйозний покупець, він, безумовно, чекатиме на ваші досконалі бухгалтерські записи, а також точну оцінку. Ви можете втратити потенційних покупців і отримати нижчу ціну, якщо не відповідатимете цим очікуванням.

Утримання бухгалтерського відділу з висококласними спеціалістами — досить суттєве навантаження навіть на велику компанію, а малому чи середньому бізнесу з невеликими обігами це може бути й не потрібно. Проте не варто нехтувати допомогою спеціалістів у дійсно важливих питаннях, на яких знається далеко не кожен. У такому випадку аутсорс — ідеальний розумний вихід.