ROI — return on Іnvestment, або окупність, рентабельність інвестицій. Це загальновживаний термін у бізнесі, який використовується для визначення минулих та потенційних фінансових прибутків. Розбираємося, для чого такий показник потрібний та як його рахувати. 

Менеджери та керівники звертають увагу на рентабельність інвестицій у проєкті чи певній діяльності, оскільки цей показник може розповісти, наскільки успішним буде результат. Часто ROI виражається у відсотках або співвідношенні й може описати що завгодно — від фінансової віддачі до підвищення ефективності.

Рентабельність інвестицій вимірює зростання або втрату коштів, вкладених у бізнес

Будь-які витрати компанії можуть бути розраховані з точки зору рентабельності інвестицій. Хоча деякі витрати або види діяльності — наприклад, придбання скоб для степлера або ремонт туалетів — можуть не мати прямої фінансової окупності, кожна витрата впливає на ROI. Найм графічного дизайнера для створення реклами, оплата фотографа за фотографування офісу компанії та ребрендинг вебсайту — все це може впливати на ROI.

Часто ROI використовується для обчислення вигоди від інвестування, коли інвестори хочуть дізнатися про потенційну рентабельність інвестицій, перш ніж виділяти будь-які кошти. Розрахунок потенційної або фактичної фінансової рентабельності інвестицій зазвичай передбачає ділення річного доходу або прибутку компанії на величину початкової чи поточної інвестиції.

Рентабельність інвестицій також використовується для опису “альтернативної вартості”, або прибутку, від якого інвестор відмовився, щоб інвестувати в компанію. Тобто якби інвестор вклав свої гроші у фондовий ринок (на депозит тощо), він міг би розраховувати на щорічну прибутковість щонайменше на 5%. Вкладаючи ці самі гроші в бізнес, він очікує побачити подібну, якщо не більшу, рентабельність інвестицій.

Також компанії використовують ROI для вимірювання успіху конкретного проєкту. Коли власник бізнесу вкладає гроші в рекламну кампанію, він аналізує обсяг продажів, згенерованих рекламою, і використовує цю інформацію для визначення рентабельності інвестицій. Якщо зароблені гроші перевищують витрачену суму, бізнес може вважати це прийнятною рентабельністю інвестицій.

Розрахунок середньорічної рентабельності інвестиції показує, наскільки бізнес є вигідним в цілому — оскільки ROI не враховує зберігання інвестиції у своїй формулі. Річна рентабельність інвестицій може допомогти вам проаналізувати та порівняти ефективність ваших інвестицій протягом певного періоду часу.

У довгостроковій перспективі виживають лише ті компанії, які розумно витрачають кошти та контролюють рентабельність інвестицій. Якщо ви не бачите оптимальної рентабельності інвестицій у певній діяльності або в проєкті, припиніть вкладати в них гроші.

Сприйняття “хорошої” рентабельності інвестицій залежить від того, у що саме ви вкладаєтесь. Наприклад, коли компанія витрачає гроші на обладнання, рентабельність інвестицій виражається у підвищенні продуктивності. А ось маркетингові витрати вимагають збільшення продажів. Тож рентабельність інвестицій, яку ви очікуєте від зусиль з оптимізації сайту під пошукові системи, буде відрізнятися від ROI нового заводу.

Проблеми рентабельності інвестицій

Хтось вважає, що може передбачити рентабельність інвестицій, але ніхто не бачить майбутнього. 

Перш ніж інвестувати в партнерські проєкти, зустрінеться з партнерами особисто. Огляньте об’єкт та познайомтесь з бізнесом. Перегляньте якомога більше документації, щоб підтвердити, що все насправді так, як вам розповідають. Будь-хто може зареєструвати бізнес та орендувати торговий простір, але це не означає, що ви отримаєте позитивну рентабельність інвестицій.

Наприклад, якщо ви інвестували в біткойни у 2010 році та продали на початку 2018 року, ви виграли. Але якщо ви купили їх на початку 2018 року і все ще тримаєте, ви не можете сказати напевне, чи це правильне рішення. Два інвестори, які зробили однакові інвестиції, можуть мати різний досвід та погляди на них, залежно від часу.

Пориньте у фінансову історію бізнесу, документацію, щоб не отримати неприємних сюрпризів. Проведення належних досліджень перед вкладанням грошей у бізнес дасть вам більше шансів отримати здорову рентабельність інвестицій.

Обмеження рентабельності інвестицій

Ви можете зробити багато фінансових прогнозів, підрахувавши рентабельність інвестицій, але й вони мають свої обмеження.

Ось три обмеження, на які слід звернути увагу.

  1. Грошовий потік компанії не відображається безпосередньо у рентабельності інвестицій, тому фінансовий стан вашого бізнесу не завжди можна точно виміряти, використовуючи лише рентабельність інвестицій. Наприклад, рентабельність інвестицій може становити 5%, але вони можуть зменшувати грошовий потік і бути дуже дорогим вкладенням. А інша інвестиція, яка приносить 4%, може водночас позитивно впливати на грошовий потік. Залежно від рентабельності інвестицій, оцінка фінансового стану проєкту дає вам лише частково розуміння того, що впливає на ваші фінанси.
  1. Щоб розрахувати точну рентабельність інвестицій, вам потрібно чітко зрозуміти ваші майбутні бізнес-витрати. Якщо у вас ще немає точних цифр для майбутніх витрат або якщо цифри є змінними, наприклад, процентні ставки, що можуть змінитися, рентабельність інвестицій може бути неточною.
  1. Рентабельність інвестицій вимірює лише фінансовий успіх проєкту. Наприклад, інвестиції у нові комп’ютери та технології для співробітників можуть мати від’ємну рентабельність, але це зробить співробітників щасливішими та збільшить рівень утримання персоналу (і зменшить витрати на HR). ROI проєкту або підприємства не враховує нефінансові вигоди від інвестицій.

Переваги показника рентабельності інвестицій

Розуміння вашого прибутку та впливу інвестицій на ваш бізнес є важливим та надзвичайно корисним при ухваленні рішень щодо розвитку компанії.

Ось дві переваги, які дає вам розрахунок рентабельності інвестицій.

  1. ROI дозволяє власникам компаній відстежувати та аналізувати короткострокові та довгострокові проєкти. Рентабельність інвестицій допоможе визначити, наскільки швидко і легко ви досягаєте цих показників.
  2. ROI допомагає утримати компанію на правильному шляху, демонструючи, чи бізнес приносить прибуток вище чи нижче середнього. Це гарне нагадування для власників компаній про те, чи правильним шляхом вони рухаються.

Формула рентабельності інвестицій

Одним зі способів обчислення рентабельності інвестицій є розподіл чистого прибутку на вкладену суму:

Рентабельність інвестицій (%) = (чистий прибуток / інвестиції) х 100

Інший спосіб — взяти прибуток від інвестицій, відняти вартість інвестицій та розділити результат на вартість інвестицій:

Рентабельність інвестицій = (прибутки – витрати) / витрати

Наприклад, ви купуєте будинок за 1 000 000 доларів. Ви прожили у своєму будинку три роки і продаєте його за 1 120 000 доларів. Тобто через три роки ціна на ваш будинок збільшилася на 120 000 доларів.

Якщо слідувати формулі рентабельності інвестицій = (прибуток – витрати) / витрати, ми виявимо, що рентабельність інвестицій становить 12%.

($1 120 000 – $1 000 000) / $1 000 000 = 0,12

Іншим прикладом рентабельності інвестицій є інвестування на фондовому ринку. Якщо ви вкладете в акції Tesla 100 000 доларів, а за 12 місяців вони зростуть до 160 000 доларів, ROI становитиме 60%, оскільки:

 ($160 000 – $100 000) / $100 000) = 0,6

ROI не можна назвати точним методом вимірювання, але цей показник дозволяє зробити приблизні висновки. Розуміння рентабельності інвестицій будь-якого проєкту чи маркетингової кампанії допомагає обирати успішні ділові практики.

Багато компаній використовують цей показник для визначення підходів до маркетингу та реклами, які приносять найбільшу віддачу, на основі попередніх успіхів. Таким чином, рентабельність інвестицій стає не лише показником минулого успіху, а й прогнозом на найближчі місяці.

Розрахунки рентабельності інвестицій корисні, оскільки вони допомагають аналізувати прогрес вашого бізнесу, і хоча вони є досить приблизними, але можуть вказати на кращі рішення, які допоможуть компанії зростати.

 

Читайте інші статті про основи бізнесу в нашому блозі: