Щодня ми стикаємось з різноманітними ризиками та загрозами. Ризики в роботі і ризики в особистому житті. До ризиків відношення різне. Для когось – це небезпечна зона, і якщо вигода не очевидна, краще почекати більш кращої нагоди, інші – сприймають ризики, як можливості, навіть, попри велику вірогідність зазнати поразки. Втім, саме найсміливіші ідеї найчастіше допомагали підприємцям досягати визначних результатів, а компаніям – ставати відомими на увесь світ. Як же перетворити загрозу на бізнес-можливість?

Для підприємця, який починає свою діяльність, головний ризик – це можлива втрата грошей, які він вкладає в початок свого бізнесу. Для існуючого бізнеса вартість ризиків значно більша. Мова вже не тільки про гроші, які було вкладено на початку. Під загрозу попадають персонал, клієнти, матеріальні і нематеріальні активи та відносини у діловому середовищі.

Ризики бувають емоційні і раціональні. Емоційний шлях обирають більшість підприємців, коли є гарна ідея, їм вона дуже подобається, вони готові бути максимально залученими у процес і витрачати на це багато часу. При цьому більшість людей взагалі не сприймають емоційне рішення як ризик, тому що не вірять у сам факт, що вони можуть чогось не досягти і їх ідея може не спрацювати. Такі люди зазвичай досягають мети за рахунок своєї енергії та завзятості. Раціональний шлях обирають ті, хто схильні приймати зважені рішення. Коли досліджується ринок, ведуться пошуки того, чого не вистачає на цьому ринку, і що яскраве можна цьому ринку запропонувати. Готується бізнес-план. Але, рухаючись цим шляхом, може банально не вистачити енергії, не вистачити зацікавленості в тому, щоб розвивати, щоб витрачати більше, якщо знадобиться, та вкладати в цю справу усього себе.

Великий перелік ризиків може здатись страшним, але це небезнадійна ситуація. Ви можете керувати процесом, якщо класифікуєте ризики, як низькі, середні та високі. Коли перед вами з’явиться лінія горизонту – стане простіше побачити ризики у більш широкій площині. Повна картинка допоможе краще усе спланувати і дасть розуміння, як діяти за певних обставин.

Взагалі, бізнес – це така справа, в якій ніхто не гарантує прибуток, але точно гарантовані видатки і збитки. Якщо ви починаєте новий проєкт, то ви повинні поставити собі певні маркери та рамки: часові та фінансові. Або встановити певні реперні точки. Ви повинні зрозуміти як рухатись до проміжних чи кінцевих результатів і дивитись, чи виконується усе відповідно до запланованого.

Керувати ризиками можна після того, як ви зробите наступні кроки:

  • зрозумієте ризики;
  • зробите оцінку ризиків;
  • виберете стратегію реагування на ризики;
  • спостерігатимете і звірятимете зміни.

Коли йдеш на ризик, головне – мати усвідомлення ступеня ризику або можливої небезпеки у майбутньому. Усвідомлення тих перешкод, які будуть на шляху до мети, створює певний баланс між емоціями та бажанням – і тоді картинка із райдужної стає об’єктивною. Усвідомлення ризиків також створює баланс між вигодами і втратами та дає розуміння того, яким чином можна пом’якшити загрози і мати контрольовану ситуацію з точки зору фінансового благополуччя вашого нового проєкту чи продукту. Таке усвідомлення не повинно обмежувати бажання та можливості підприємця, а має допомогти йому у майбутньому робити менше помилок.

Треба розуміти, що чим більша у вас ймовірність втратити гроші, тим більша ймовірність отримати значні доходи у разі, якщо справа буде успішною. Завжди варто оцінювати ризики з обох сторін. З одного боку, якщо ідея не спрацює – чи заподіє це незворотної шкоди вашому бізнесу, не підірве сталість його розвитку. З іншого – якщо це ризикована зона, але там є бізнес, то скоріш за все туди підуть не усі, адже страх втратити гроші може переважати можливі вигоди. У бізнесі ніколи не буває просто. По суті, ми повинні частіше ризикувати, адже без ризику золоту рибку навряд чи можна спіймати.

Ризик вимірюється не тільки у грошах. Є ще сторона взаємовідносин, комунікацій, друзів, сім’ї, здоров’я тощо. Якщо у вас обмежені фінансові можливості, але є досить гарна ідея, – є ризик втратити свій час. Зрештою, ви ризикуєте розгубити баланс у житті. Різноманіття ризиків – безмежне. Звичайно, ми не зможемо визначити усі ризики, але треба все ж таки мати певну маршрутну мапу і більш зважено оцінювати свої шанси.

Іноді, аби піти на ризик, треба переступити певний бар’єр. Бар’єр з’являється тоді, коли ви порівнюєте можливі втрати і гіпотетичні вигоди від нового проєкту. Перехід бар’єру – це своєрідний стрибок з парашутом. Якщо ви не стрибнете з парашутом, то ніколи не дізнаєтесь, чи досягнете тих сміливих ідей, про які ви мріяли. Але якщо ви вже стрибнули, то вже точно маєте знати, чим ризикнули і бути готовими зустріти перешкоди заради своєї ідеї та мрії.

Перед тим як почати рух у напрямку спокусливої пригоди, треба поміркувати, дати трохи часу, аби ваша ідея могла визріти. Намагайтесь не рухатись вперед виключно на емоціях. Краще довше запрягати, щоб потім швидко їхати, але якщо ви вже почали рух – тримайтесь за кермо міцно.