Стандарти GRI — це єдина зрозуміла мова для різних організацій: великих і малих, приватних чи державних. Вона дозволяє послідовно та якісно звітувати про їх вплив на сталий розвиток. За їх допомогою стейкхолдерам простіше порівнювати результати минулих років та різних компаній, а бізнес стає більш прозорими.

Стандарти допомагають компаніям проаналізувати та розповісти про їх вплив на навколишнє середовище та соціум таким чином, щоб задовольнити потреби багатьох зацікавлених сторін. Крім самих компаній, які звітують, стандарти GRI дуже актуальні для багатьох інших груп, в тому числі інвесторів, політиків, ринків капіталу та громадянського суспільства.

Стандарти розроблено як простий у використанні набір модулей. Вони містять як універсальні стандарти, так і специфічні 

Ви можете обрати для себе специфічні стандарти на основі тем, які компанії важливо розкрити: економічні, екологічні чи соціальні. Отже, ваш звіт про стійкість надасть вичерпну картину впливу компанії на різні сторони життя та продемонструє, як ви керуєте цим впливом.

Звітність — це показник відповідальності компанії

Нефінансовий річний звіт — це один із способів для компанії показати, що вона прагне бути відкритою та чесною зі своїми стейкхолдерами.

Завдяки звітності компанія може оцінити свою роботу та краще керувати впливом на людей і планету. Такий звіт може виявляти ризики та допомагати їх зменшити, показати нові можливості та підкреслити зони, де потрібно вживати додаткових заходів для того, щоб стати відповідальною компанією, якій довіряють у стійкому бізнес-середовищі.

Стандарти GRI допомагають організаціям зрозуміти їх зовнішній вплив на економіку, навколишнє середовище та суспільство. Це підвищує підзвітність та прозорість їхнього внеску у сталий розвиток.

Компанії можуть використовувати всі стандарти GRI для підготовки звіту, лише деякі або навіть їхні частини 

Оскільки стандарти GRI структуровані як набір модульних взаємопов’язаних положень, існують два основні підходи до їх використання.

 

При першому підході під час підготовки звіту про сталий розвиток, який базується на принципах звітності та фокусується на суттєвих темах, компанія має використовувати три стандарти в універсальній серії (100) та лише специфічні для конкретної теми стандарти (серії 200, 300 та 400).

 

Другий підхід — це використання вибраних стандартів або їхніх частин для розкриття конкретної інформації.

 

Цей варіант називається посиланням на GRI. Якщо застосовується такий підхід, компанія обирає настільки багато або мало, скільки потребує конкретна звітність.

 

Для кожного із цих способів використання Стандартів існує відповідна заява про використання, яку компанії повинні вносити до будь-яких звітів або опублікованих матеріалів із розкриттям інформації, заснованої на Стандартах. 

 

Якщо ви вирішили зробити звіт за Стандартами вперше, почніть із вивчення розділу GRI 101 — це основа та вихідна точка для складання звітності. В цьому розділі ви знайдете детальні вказівки щодо використання стандартів, інформацію про ключові моменти та принципи.

Стандарти допомагають правильно структурувати та викласти інформацію, але варто пам’ятати й про подачу

Наскільки б ідеальною не була структура звіту, ви не розкриєте повністю його потенціал, якщо просто складете кілометри тексту та гігантські таблиці в один файл.

 

Звіт має бути цікавим та простим для сприйняття. І це вже стосується не інформації, а дизайну. Ваш звіт має бути таким, щоб будь-хто від нового працівника до партнерів та потенційних інвесторів, взявши його до рук, зрозумів, що відбувається в компанії. 

 

Не відкидайте вплив візуалу на загальне сприйняття звіту. Від кольорів, шрифтів, розміщення тексту на сторінці теж залежить, з позитивним чи негативним настроєм будуть гортати сторінки стейкхолдери. До того ж простота подачі — це додаткові бали до прозорості та відкритості компанії.

 

Карколомні таблиці та гігабайти даних, зрозумілі лише експертам, можна перетворити на компактну та яскраву інфографіку. Вона не лише повідомить факти, а й пояснить глядачеві, що до чого, проілюструє взаємозв’язки та допоможе зробити правильні висновки. Потім ці ж візуальні матеріали можна використати для соцмереж, сайту компанії, навіть при наймі персоналу як додатковий аргумент за те, що ваша компанія крута і сучасна. 

Сприймайте нефінансовий звіт як презентацію своєї компанії всьому світу

Використання стандартів GRI приведе звіт до єдиного, зрозумілого на міжнародному рівні формату. Щороку стає все більше компаній, які орієнтуються саме на нього. 

 

 

В Україні стандартами користуються лише декілька компаній, але їх кількість поступово збільшується, хоча це і не можна назвати шаленою популярністю 

 

Проте варто зазначити, що до цього списку входить третина компаній з топ-25 платників податків. Але все одно загальна кількість звітів, особливо на довгій дистанції, незначна. Це означає, що більшість компаній не відчуває вигод та користі, які можна отримати з нефінансового звіту, зробленого за міжнародними стандартами.  

 

Першими це зрозуміли компанії з українським капіталом. Можливо, через те, що їм потрібно було привернути увагу іноземних інвесторів та показати, що бізнес стійко розвивається попри складнощі в українській економіці та політиці. Поступово до них приєднався бізнес із іноземним капіталом та державні підприємства.

 

 

Більшість українських компаній звітує повністю за стандартами GRI

 

 

Водночас компанії прагнуть до якісного та зрозумілого візуального оформлення звітів.

 

Сьогодні, коли питання стійкого розвитку стають все гострішими, недостатньо просто заявляти про свій рівень стійкості. Компаніям необхідно показати реальну, правдиву та зрозумілу для аудиторії інформацію, дотримуючись належних вказівок щодо складання звітів.

 

Тож у такий спосіб компанії створюють репутацію бренду та формують лояльність серед споживачів та всіх зацікавлених сторін, що, своєю чергою, безпосередньо впливає на бізнес. Ділова аксіома “ви не можете керувати тим, що не можете виміряти” перетворює прозорість на валюту, що формує довіру, на якій будується бізнес.

 

Отже, для будь-якої компанії якісно складений та оформлений звіт про стійкість — це корисний інструмент управління ризиками, додаткова основа для кращого прийняття рішень та спосіб підвищити довіру стейкхолдерів.

 

Більше інформації про стандарти GRI та їх використання в Україні ви можете дізнатися з повної інфографіки нижче.