Щороку втрати бізнесу від корпоративного шахрайства становлять 5-10% валового доходу організацій. Недобросовісні працівники знаходять найбільш уразливі місця: починаючи з підробки або фальсифікації документів і закінчуючи використанням підставних постачальників або посередників. Це відбувається навіть тоді, коли у компаніях працює начебто бездоганна служба безпеки. Як же розпізнати загрози і нейтралізувати зловживання співробітників?

Нещодавно Міжнародна асоціація сертифікованих фахівців, яка досліджує випадки шахрайства (ACFE), опублікувала звіт щодо внутрішніх зловживань у компаніях. Досліджувалось більш ніж 2,5 тис. випадків шахрайства співробітниками компаній у 125 країнах світу. Внаслідок таких неправомірних дій протягом року компанії втратили близько $3,6 млрд, що в середньому становить приблизно $1,5 млн на один випадок.

Корупція, яка включає такі злочини, як хабарництво, конфлікт інтересів та вимагання у компаніях називають «основним» фактором реалізації фінансових схем працівниками. При цьому найбільш поширеним типом шахрайства було неналежне поводження з активами, найменш поширеним – маніпулювання даними фінансової звітності: 86% та 10% випадків відповідно. Проте збитки від останнього були найбільшими.

Керівникам компаній важливо подивитись на результати дослідження щодо індикаторів виявлення та факторів з мінімізації ризиків шахрайства. Так, близько 43% шахрайських схем було виявлено завдяки отриманій інформації на гарячу лінію, половина з яких надходила від самих працівників компанії.

Відмічається, що співробітники у 1,5 рази частіше повідомляють керівництву про зловживання, якщо у компанії запроваджена програма навчань щодо ризиків шахрайства. Найчастіше компанії, які усвідомили необхідність побудови комплаєнс-системи, запроваджували такі інструменти, як гарячу лінію для повідомлень, антикорупційну політику, програму навчань для керівництва та співробітників компанії, а також вводили посаду комплаєнс-контролера.

Що цікаво, серед внутрішніх шахраїв у компаніях переважають чоловіки – близько 72% скоєних злочинів, які також переважають і за завданими фінансовими збитками для бізнесу «жіночі шахрайства» майже у 2 рази. Розкриття обману в основному здійснювалось завдяки дослідженню фінансового стану та статків працівників-крадіїв. Так, у 42% випадків витрати шахраїв суттєво перевищували рівень доходів, а у 26% випадків у таких співробітників були фінансові труднощі.

Чим довше «живе» шахрайська схема, тим дорожче це для компанії: піврічна схема в середньому обходилась компаніям у $50 тис., середній річний збиток від схем із «витримкою» 5 та більше років міг сягати $740 тис.

Виявити випадки крадіжок – завдання непросте. Проте, воно стає ще важчим, якщо у компанії неналежно або зовсім не працює система внутрішніх контролів (у тому числі контроль з боку керівництва), не виявлені та неоцінені всі притаманні ризики, не діють комплаєнс-процедури, не функціонує внутрішній аудит.

Які інструменти та важелі впливу треба запровадити у компанії, щоб уникнути або зменшити вплив шахрайських дій:

Перший важіль. Вибудовуйте лінію довіри. Вона може бути як власна, так і та, що обслуговується аутсорсинговими компаніями.

Другий важіль. Демонструйте тон згори. Відповідальний за комплаєнс-функцію та керівництво компанії мають показувати своїм прикладом і вживати усілякі заходи щодо впровадження та контролю низки інструментів, які допоможуть швидко виявляти і управляти інцидентами в компанії.

Третій важіль. Впроваджуйте політики та процедури щодо етики, належної поведінки, а також проведення періодичних навчальних заходів для всіх працівників компанії.

Четвертий важіль. Намагайтеся створити дієву функцію внутрішнього аудиту, яка на основі ризик-орієнтованого підходу зможе вчасно оцінити ефективність контролю у процесах з найвищими ризиками.

Отже керівництву компаній не варто толерувати шахрайські дії навіть найменшого масштабу. Замовчування інформації про шахрайства теж не повинно мати підтримку будь-якої ланки менеджменту. Навпаки, zero tolerance до шахрайства та зловживань, політика анонімного повідомлення про випадки, і найголовніше тон згори допоможуть вибудувати належні правила поведінки та довіри у компанії будь-якого розміру.

Чим більш структурованою у компанії є система внутрішніх контролів та чим більш проінформованими є працівники щодо комплаєнс-процедур, тим потенційно меншими є втрати компанії від шахрайських дій.