Волатильний 2020 рік прискорив цифрове зрушення у використанні різних фінансових сервісів. Криза, яку спричинив COVID-19, підштовхнула бізнес до активного залучення у технології, відбулося чимале зростання попиту на дистанційні фінансові послуги та гнучкості в управління власними фінансами. Фінтех-трансформація набирає обертів і все більше проникає як у сфери життя, так і в усі сфери бізнесу. Чи здатна Україна на технологічний стрибок у майбутньому?

В минулому році після початку пандемії COVID-19 були запровадженні заходи соціального дистанціювання усіх категорій клієнтів, які гостро відчули необхідність широкого застосування онлайн-продуктів та послуг: від комунальних платежів для фізичних осіб до управління ліквідністю та факторингу у великих компаніях. Фінтех адаптується до пандемії і пропонує ідеї для регуляторів та політиків, які прагнуть сприяти інноваціям та отримувати вигоди від галузі, одночасно керуючи ризиками, що виникають для споживачів, інвесторів, фінансової стабільності та цілісності.

За словами Керолайн Фрейнд, глобальної директорки Світового банку з питань фінансів та інновацій, фінтех індустрія продемонструвала свій потенціал для усунення перешкод у наданні фінансових послуг домогосподарствам та компаніям на ринках і у країнах, що розвиваються. Цей ринок розвивається і показує стабільне зростання. За даними Світового банку, у першому півріччі 2020 року значні позитивні тренди відмічали тисячі компаній у 169 юрисдикціях. У середньому фірми у таких сферах, як обмін цифровими активами, платежі, заощадження та управління фінансами, повідомили про зростання кількості транзакцій та обсягів на 13% та 11% відповідно.

Фінтех по всьому світу представлений чималою кількість послуг, проте, найпрогресивніші компанії розвиваються у таких напрямках:

    • Кредитування
    • Блокчейн/віртуальні активи
    • Регулювання у сфері аудиту, ризик-менеджменту та комплаєнсу
    • Персональні фінанси
    • Платежі та перекази
    • Страхування
    • Управління капіталом
    • Іпотека та нерухомість

    В Україні фінтех-індустрія теж знаходиться в активній фазі росту. Пандемія спричинила зростання чисельності користувачів мобільних пристроїв, а динамічний розвиток електронної комерції сприяв швидкій адаптації цифрових платежів по країні. За даними UAFIC, в Україні працює понад 100 фінтех-компаній, переважна більшість з яких – провайдери платіжних сервісів. На нашому ринку гарно розвинені ринок онлайн-кредитування та інфраструктурні рішення. А найвідоміший і найбільший гравець – необанк MonoBank. За останній час на ринку з’явилась чимала кількість фінтех-стартапів із мобільними додатками та у співпраці з провайдерами інших послуг (медичних, туристичних, салонів краси тощо).

    Доступний мобільний інтернет, залученість держави і бізнесу, а також сильна IT-сфера – роблять Україну одним з найбільш перспективних і вдалих місць у світі для зародження фінтех-проєктів. Розуміючи переваги, та аби нівелювати перепони і стримуючі фактори на ринку, Національний банк розробив власну модель сталої фінтех-екосистеми України-2025, основою якої є такі елементи: регулювання та політика, капітал, попит і таланти. Ці елементи у взаємодії створять замкнутий цикл – від зародження інновацій та їхньої акселерації до регулювання інноваційних продуктів, сервісів та їхньої капіталізації.

    Аналізуючи минулий рік, можна стверджувати, що попит на дистанційні послуги буде й надалі зростати швидкими темпами, очікується розширення партнерства з іншими установами, крім банків, що надають послуги споживачам (страхові компанії, рієлтори та забудовники, фінансові компанії). Нові фінтех-рішення і продукти у майбутньому допоможуть створити безшовність у використанні сервісів, що буде задавати напрямок для розвитку українського ринку.

    Технологічна революція дісталася й України, тому компаніям, які тільки придивляються до фінтех-індустрії, доведеться поквапиться із запровадженням своїх продуктів у гонитві за клієнтом.

    Назву п’ять переваг, які отримує український споживач від розвитку фінтех-послуг:

    1. Знижується вартість та швидкість проведення безготівкових розрахунків.
    2. Зменшується необхідність відвідування фінансових установ для управління власними фінансами, проведення операцій з кредитами.
    3. Знижується ризик шахрайських дій, пов’язаних із утриманням готівки.
    4. Конкуренція на ринку за клієнта розширює перелік запропонованих продуктів та встановлюватиме високі критерії якості.
    5. Розвиток інших напрямків фінтеху (окрім банківських послуг) надасть можливість зручного використання послуг страхування, медичного обслуговування, обслуговування нерухомості та ін.

    Про яке б яскраве цифрове майбутнє ми не мріяли, воно вже наступило, і буде дивно їм не скористатись. Фінансові послуги стають простішими і будуть ще й доступнішими. Можливо трохи згодом ті, хто боявся колись банків, буде згадувати цей період з посмішкою. Сподіваємось на краще. Сьогодні, заради майбутнього.