Due diligence буквально перекладається як “належне уважне ставлення” або “належна ретельність”. Тобто це дуже ретельний, старанний аналіз стану підприємства з усіх боків. Зазвичай такий аналіз замовляє у незалежних аудиторів потенційний покупець бізнесу, рідше — його продавець або власник для оцінки власної компанії. Розбираємось детально, що показує та як проводиться такий аудит.

Спеціалісти-аудитори збирають величезну кількість даних, в тому числі:

  • звіти про доходи;
  • баланси;
  • угоди про партнерство;
  • наявні контракти;
  • звіти про прибутки та збитки;
  • річні звіти;
  • податкові декларації;
  • ділову та операційну практику.

Щоб результати аудиту були максимально повними та корисними, due diligence проводиться у декілька етапів, які можуть відбуватись одночасно або послідовно 

Визначення цілей аналізу

Залежно від того, хто замовляє аналіз та для чого, спеціаліст буде збирати ту чи іншу інформацію та занурюватися у конкретні деталі. Відповідно до цілей проєкту визначаються необхідні ресурси, дані, які потрібно зібрати і, врешті-решт, узгодженість процесу перевірки із загальною стратегією фірми. 

Аналіз фінансових звітів бізнесу 

Цей крок — вичерпний аудит фінансових записів компанії. Він дозволяє оцінити стан її активів, загальні фінансові показники та стабільність, а також виявити будь-які невідповідності та проблемні місця. На цьому етапі перевіряються:

 

  • баланси та звіти про прибутки та збитки;
  • графіки інвентаризації;
  • плани та прогнози на майбутнє;
  • дохід, прибуток та тенденції зростання;
  • історія акцій та опціони;
  • короткострокові та довгострокові борги;
  • податкові форми та документи;
  • цінові коефіцієнти у порівнянні з конкурентами та галузевими показниками.

Ретельний огляд документів 

Цей етап due diligence відбувається в форматі двосторонньої розмови між покупцем і продавцем. Покупець запитує відповідні документи для аудиту, проводить співбесіди або опитування з продавцем і відвідує сайт. Чуйність та організованість продавця є ключовими для прискорення такого процесу. В іншому випадку може створитися важкий досвід для покупця.

Далі покупець вивчає зібрану інформацію для забезпечення належної ділової практики, а також дотримання законодавчих та екологічних норм. Це основна частина процесу належної перевірки. Загалом покупець краще розуміє фірму в цілому і може краще оцінити довгострокову вартість.

Аналіз бізнес-плану та бізнес-моделі 

Цей етап потрібен, щоб оцінити, чи є бізнес життєздатним та наскільки добре модель фірми інтегрується з компанією покупця чи майбутніми планами.

Формування кінцевої пропозиції 

Після збору і вивчення інформації та документів спеціалісти обмінюються оцінками й висновками. Аналітики використовують зібрану інформацію для презентації результатів оцінки. Це обґрунтовує остаточну вартість, яку покупець готовий запропонувати під час переговорів, або яку встановлює продавець.

Управління ризиками 

На цьому етапі компанія розглядається в цілому та прогнозуються ризики, які можуть бути пов’язані з операцією купівлі-продажу, злиття та подальшим розвитком згідно з планами.

Due diligence триває від кількох тижнів до року

В процесі перевірки важко спрогнозувати, скільки часу вона триватиме. Проте попри високий рівень прискіпливості аналізу, в ідеалі due diligence повинен проводитись за місяць чи два. Але все залежить від розміру компанії, впорядкованості  та кількості документів, наявності спірних моментів та багатьох інших чинників. Щоб вкластись у терміни, краще делегувати завдання ефективній, динамічній команді спецалістів-аналітиків

Але насправді під час перевірки важко розкрити абсолютно всі проблеми та потенційні ускладнення. Деякі з них не проявлять себе, поки компанія не буде продана чи об’єднана з іншою, або до настання певних подій. Однак те саме стосується і потенційних вигод. 

Під час due diligence перевіряються не лише фінансові документи, а абсолютно вся діяльність компанії

Успішний розвиток компанії та стратегічне планування — це те, на що орієнтується спеціаліст під час проведення due diligence, тому все проводиться за прозорою та зрозумілою системою. Діяльність компанії можна розбити на умовні зони, які належать перевірці:

  • документи, пов’язані з майбутньою угодою купівлі-продажу чи злиття;
  • корпоративні документи;
  • контракти та угоди;
  • клієнти, продажі та маркетинг;
  • закупівлі (постачальники);
  • майно та обладнання;
  • вплив на екологію;
  • відповідність діяльності законодавству та нормативам, судові справи;
  • інтелектуальна власність;
  • фінанси;
  • податки;
  • HR та співробітники;
  • страхування;
  • операційна діяльність;
  • інформаційні технології;
  • діяльність у сфері промисловості та ін.

Як спростити процес due diligence та зробити його максимально ефективним

Ця перевірка — непроста та досить виснажлива, тому потребує належного підходу. Ось декілька порад, які допоможуть оптимізувати процес.

Використовуйте програмне забезпечення для due diligence 

Програми для due diligence поєднують в собі функції сховища даних із системою управління проєктами. Це дозволяє користувачам не тільки надійно зберігати дані, але й ефективно керувати файлами та ділитися ними.

Почніть якомога раніше

Перевірка та прийняття рішення щодо угоди можуть відібрати дуже багато часу, тому аудит неможливо почати занадто рано. 

Контролюйте процес

Перевірку можна розбити на декілька стадій й вивчати результати кожної одразу по її завершенні. 

Усувайте ризики протягом усього процесу due diligence

Під час перевірки аудитори визначать ризики та слабкі місця компанії, які слід негайно пофіксити та розробити план протидії потенційним проблемам.

Наймайте експертів 

Професійні консультанти з великим досвідом проведення due diligence зроблять процес більш ефективним та швидким, а результат — надійним. Такі команди мають налаштовану схему роботи, знають всі нюанси та працюють за стандартами.

 

Інформація, виявлена під час due diligence, є критично важливою для успіху угоди злиття чи поглинання компанії. Він покаже інвесторам, чи варто ризикувати грошима та вкладатись у розвиток компаній, тобто чи є в неї майбутнє та потенціал до зростання.

Якщо аудит замовляє продавець, він має додаткову перевагу при ухваленні рішення про продаж компанії: можливо, результати покажуть, що бізнес можна продати дорожче за запропоновану покупцем вартість; підростити та продати більш вигідно; чи проявляться нові напрями розвитку; або взагалі допоможуть зрозуміти, що краще відмовитися від продажу та розвивати компанію самостійно.

Але не слід нехтувати аудитом власної компанії, навіть якщо ви не плануєте її продавати. Детальний аналіз покаже, чи рухаєтесь ви у правильному напрямі, виявить помилки в управлінні та операційній діяльності, допоможе сконцентруватись на тому, що дозволить компанії розвиватись, та усунути перепони та неефективні підходи до ведення бізнесу.

В будь-якому випадку такий глибокий та складний аналіз бізнесу краще довірити спеціалістам в галузі аудиту, які мають надійну репутацію та широкий досвід роботи в різних сферах.