Уряд розблокував заборону на перевірки бізнесу. Відновлюються планові та позапланові інспекції, які були призупинені навесні минулого року з початком карантину. В Уряді кажуть, що здійснювати перевірки будуть «за певними сигналами ризик-орієнтованої системи податкової». Втім, рішення Кабміну не є таким вже однозначним. Таким чином на підприємців чекає нове випробування, за яким готуватись доведеться все одно – або до самої перевірки, або до захисту своєї правової позиції у разі не допуску податківців.

Кабмін затвердив Постанову «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» № 89 від 03.02.2021, яка набрала чинності 09.02.2021 (далі – Постанова № 89).

Отже, починаючи з 09.02.2021 згідно положень Постанови №89 посадовими особами ДФС України можуть бути проведені наступні перевірки:

  • тимчасово зупинені документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 р. та не були завершеними;
  • документальні перевірки, право на проведення яких надається з дотриманням вимог п. 77.4 ст. 77 ПКУ;
  • документальні позапланові перевірки з підстав, визначених пп. 78.1.1 та/або 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПКУ, суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії ВРУ з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови ВРУ від 24 квітня 2020 р. № 568-ІХ);
  • документальні позапланові перевірки платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
  • документальні позапланові перевірки з підстав, визначених пп. 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 п. 78.1 ст. 78 ПКУ.

Тобто передбачається: завершити документальні (треба розуміти, планові та позапланові) та фактичні перевірки, розпочаті у «доковідний» період; розпочинати позапланові перевірки, у разі не надання платниками податку письмової відповіді та документів на її підтвердження на запит посадових осіб органів ДФСУ та розпочати перевірки у сфері ТЦУ.

Проте, прийняття цієї Постанови може мати протиріччя із ПКУ, яким було встановлено саме цей мораторій, про що поговоримо докладніше.

Отже, з чого все почалось. Постанову № 89 прийнято на виконання вимог п. 4 Перехідних положень Закону України «Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2020 рік”» від 17 вересня 2020 року № 909-IX (залі – Закон № 909), згідно якого Верховна Рада наділила КМУ повноваженнями у період дії «ковідного» карантину, встановленого тим самим КМУ, скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи. Саме посилаючись на зазначену норму, КМУ і прийняв Постанову № 89.

Таким чином, з одного боку в нас є діюча Постанова, прийнята на виконання Закону. З іншого боку, одночасно з Постановою № 89 залишаються чинними і положення п. 522 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, яким визначені ті види перевірок, які дозволено проводити під час карантину, та запроваджено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок, які були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершені на момент запровадження карантину.

Зважаючи на певну практику з минулого, коли КМУ приймалися певні рішення щодо зміни податкових правил, або Верховною Радою вносилися зміни до ПКУ через внесення змін до Закону України про Державний бюджет на відповідний рік, і ці всі норми в подальшому скасовувалися Конституційним судом України, ми не виключаємо, що і Постанова № 89 може бути оскаржена найближчим часом.

Таким чином, поки на сьогоднішній день ми маємо дві протилежні діючі норми щодо права податківців проводити певні перевірки, платникам податків, щодо яких потенційно можуть бути проведені перевірки доречно або розпочати активну підготовку до проведення таких перевірок, або підготувати власну правову позицію щодо захисту своїх прав у разі прийняття рішення про не допуск перевіряючих до перевірки. При цьому, варто пам’ятати і про наслідки не допуску податківців до перевірки, зокрема, про накладення адміністративного арешту.