Купівельна поведінка споживачів значно видозмінилась з початком пандемії по всьому світу. Покупці все частіше опановують нові види замовлень. Майже 15% респондентів, опитаних у 13 найбільших країнах компанією McKinsey, заявили, що і далі збираються користуватись “альтернативними каналами”. E-commerce показує турбо-зростання, демонструючи в деяких країнах історичні досягнення. Очікується, що до 2040 року на електронну торгівлю може припадати до 95% усіх покупок.

Пандемія начебто катапультувала нас у майбутнє. У 2020 року глобальне зростання продажів e-commerce прискорилось по усьому світу, а фактичні продажі в інтернеті дістались рівня, який до 2022 року і не очікувався. У США рівень проникнення електронної комерції вже в липні 2020 року досяг 33% від загального числа роздрібних продажів, хоча ще рік тому там орієнтувались на частку у 25% в найближчій п’ятирічній перспективі. Електронна комерція стала процвітати там, де раніше вона становила лише невелику частину роздрібної торгівлі. Наприклад, у Мексиці в 2020 році продажі в мережі зросли на 54%, а в Бразилії на 66%. Схожа тенденція відбувалась і в Індії, а в Європі за минулий рік онлайн-продажі зросли до таких обсягів, на які можна було б піднятись лише за два-три роки за звичайних обставин. В Україні показники не менш вражаючі. За підрахунками компанії EVO, у 2020 році онлайн-ритейлери зібрали 107 млрд грн, що на 41% більше, ніж роком раніше.

Інтернет став магічною кнопкою для багатьох нових гравців, особливо тих, хто використовував традиційні офлайнові формати, зокрема продавці продуктів харчування та медикаментів. Багато ритейлерів вкладають все більше і більше коштів у технології, які підтримують онлайн-торгівлю. З’являється чимало змішаних каналів продажів, будуються нові екосистеми.

Втім, зростання e-commerce торкнулось не тільки роздрібної торгівлі. Активно розвиваються в інтернеті продажі фінансових послуг та послуг, які пов’язані з навчанням та освітою. Чимало товарів та послуг все частіше можна побачити на майданчиках у соціальних мережах та месенджерах. Тепер, аби конкурувати недостатньо просто потрапити в інтернет, потрібно працювати над якістю сервісу та над швидкістю доставки. Деякі компанії пішли на відчайдушний крок у цій божевільній гонитві за клієнтом. Наприклад, в Латинській Америці ситуація дійшла до того, що найбільший онлайн-продавець MercadoLibre використовував власні літаки для скорочення часу доставки, оскільки онлайн-продажі різко зросли по всьому регіону.

Вже до 2024 року більше половини доходу отримають компанії, які налаштують свої координати на цифрові канали продажів, – підрахували аналітики компанії Google. Кількість міграцій теж стане значно більше. До інтернету буде підключено практично все, включаючи персональні пристрої і мультизадачні публічні девайси. Деякі країни взагалі можуть відмовитись від готівки у майбутньому, створюючи інфраструктуру для електронних платіжних систем.

Очікується, що до кінця 2021 року обсяг роздрібних продажів у всьому світі досягне $4,9 трлн, коли онлайн-продажі складуть більше 18% світового ринку, а до 2040 року на електронну торгівлю може припасти 95% усіх покупок. Споживачам будуть цікаві інтегровані послуги і зручний процес покупки незалежно від обраного каналу. Втім, з появою безпечних способів онлайн-оплати, зменшенням часу доставки і поліпшенням якості обслуговування, кількість компаній, продажі яких прив’язані до якогось конкретного місця, істотно зменшиться.

Проте, не усе так бездоганно. Серед бар’єрів розвитку ринку називається обмежена доступність і дороговизна доставки за межами великих міст і їх найближчих передмість. Ба більше, як тільки країни почали прискорювати доставку товарів, проявились уразливі місця у довгих і складних ланцюжках поставок цілого ряду компаній. Як з’ясувалось, через відсутність критично важливих компонентів зупинялось чимало виробництв. З початком використання аналітики даних і штучного інтелекту підприємства можуть швидше передбачити подібні нестиковки, проводити аудит і підключатись до усіх своїх ланцюгів створення вартості.

У будь-якому випадку підприємствам потрібно добре підготуватись і серйозно проаналізувати питання безпеки та відмовостійкості своїх постачальників, аби бути готовими обслуговувати швидкозростаючі споживчі ринки.