Стале управління фінансами починається з бюджетування. Будь-який підприємець має зважати на те, що фінансовий ресурс є обмеженим і налаштовувати свій бізнес таким чином, щоб акумулювати якомога більше коштів, при цьому витрачати якомога менше. Треба чітко розуміти, якщо ви несете витрати, то за рахунок чого ви хочете досягти примноження і розвитку власного бізнесу.

Всім нашим клієнтам я завжди раджу планувати прибуток. Коли ми плануємо, ми створюємо маршрутну мапу, по якій ми будемо крокувати і це є певним вимірюванням, чи вірним шляхом ми рухаємось на протязі фінансового року. Далі ми дивимось на фінансову звітність, тому що нам завжди треба співставляти, чи всі процеси в роботі відбуваються правильно, залучати елементи контролю, аби бути в курсі, що гроші ніде не зникають. Ваша дохідна і видаткова частини повинні бути контрольованими, тому що окрім незапланованих витрат можуть бути ще різного роду зловживання як з дохідної частини, так і з витратної. Тому система внутрішнього контролю має забезпечувати прозорість використання цих коштів на підприємстві. Для сталого розвитку бізнесу у фінансовому сенсі потрібно мати якісну фінансову гігієну на підприємстві.

Звичайно завжди треба аналізувати ринкові чинники, які впливають на надходження чи видатки. Планування чи прогнозування своїх прибутків, доходів чи витрат – не є якоюсь магією. Якщо ви щось спланували, тоді ви чітко розумієте, що впливає на продажі у вашій справі. І хоча зараз для багатьох бізнесменів важко планувати доходи у кризу, все одно треба дивитись на певні тенденції і намагатись закладати зростання. Тому що якщо бізнес не планує зростання, то він втрачає свої позиції, і потім конкурувати йому буде достатньо складно. Навіть у кризу треба мати якийсь консервативний дохідний прогноз.

Кожна компанія – це наче держава в мініатюрі. Тому після того, як ми запланували дохідну частину, треба її правильно розподілити. Це звичайний процес. Маємо собівартість, маржу і поточні витрати на функціонування і розвиток бізнесу. Тобто потрібно сформувати баланс між тим, що бізнесмен хоче залишити собі і тим, що потрібно для господарської діяльності компанії. Аби вміло управляти фінансами компанії не достатньо озвучувати ідеї, бажання і мріяти, потрібно усе це перевести в об’єктивну форму, щоб можна було побачити повну картинку, яка допоможе зробити чіткі висновки.

Необхідно постійно аналізувати, що відбувається на ринку, адже це визначає, яким саме надалі буде ваше планування і які підходи ви оберете для розвитку вашого бізнесу. Фактично на ринку є усього два стани: падіння і зростання. У першому випадку, нам потрібно просто втриматись, другий – означає, що потрібно розширюватись і захоплювати нові ніші. Завжди треба скептично ставитися до витрат. Все що можна не витрачати, краще не витрачати. У кращому випадку, ви закумулюєте прибуток, який компанія зможе залишити і потім далі при виході з кризи використовувати для розширення бізнесу, в іншому випадку – це може бути певним стабілізаційним фондом, який дозволить бізнесу пережити важкий період.

В принципі у бізнесі треба діяти так само, як ми робимо у нашому особистому житті. Коли бачимо, що за вікном настають важкі часи, тоді потрібно закумулювати гроші, сформувати для себе подушку безпеки для того, щоб можна було з цими грошима пройти цей період спокійніше. Так само і у бізнесі варто дивитись на те, які в нас є резерви для того, щоб пережити нелегкий період чи період «затишшя». Знаєте чому радянські підприємства не витримали? Вони не здатні були реагувати на кризу. Вони намагалися зберегти те, що в них є, не розуміючи, що насправді є джерелом їх фінансової стабільності. Ці підприємства просто вимили свої кошти і не змогли вижити. Тому у кризу компаніям потрібно реагувати на виклики, дивитись, що є ефективним для збереження бізнесу і як діяти далі.

Наявність у компанії грошей є своєрідним показником фінансової спроможності. Навіть без детального аналізу можна розпізнати, чи усе добре з бізнесом, подивившись на те, як він функціонує і чи достатньо для цього функціонування грошей на рахунку. Фінансова звітність робиться не для статистики, а для того, щоб можна було аналізувати ті тренди, які відбуваються у вашому бізнесі. Чим швидше ви вмієте складати звітність і аналізувати основні показники бізнесу, тим більше ви маєте об’єктивної інформації. Стале управління фінансами компанії – це правильне планування бюджету, своєчасне коригування і оперативне співставлення ваших цілей з фактичними результатами.

Все неможливо врахувати, але коли ви точно знаєте, що відбувається з вашими фінансами, ви отримаєте впевненість і контроль над ситуацією, а також зможете приймати виважені рішення, які впливатимуть на збільшення капіталізації вашої компанії.