Світова криза COVID-19 загнала багато компаній у скрутне становище, змусивши деяких звузити зони діяльності, скоротити штат чи ще гірше — повністю закритися. Власники бізнесу у всьому світі шукають шляхи змінити свої компанії і знайти щось, що допоможе їм знов піднятись на повний зріст, як тільки-но пандемія буде позаду. Ось деякі поради, як цього досягти.

Наново визначте пріоритети для бізнесу, розробіть актуальну стратегію та реструктуризуйте компанію

Здається, що це крок назад, але він дозволить зрозуміти, якими повинні бути нові бізнес-цілі в цьому новому світі. Отже, ви маєте побудувати пріоритети та чітко знати, як досягти мети. Розробка нового плану із найкращим способом домогтися нових бізнес-цілей допоможе зберегти наявний бізнес чи побачити нові можливості для створення іншої компанії.

У міру того, як світ змінюється, компанії також мають зазнати змін. Тимчасовий попит на певні товари та послуги зменшився, тоді як на інші, як-от медичні витратні матеріали, захисні маски та дезінфікуючі засоби, збільшився. І це стосується не лише медичної сфери. Керівники бізнесу повинні розуміти, що через те, що люди втратили рекордну кількість робочих місць і через низьку довіру споживачів витрати на несуттєві предмети чи послуги будуть мати менше значення ще довго. Тож якщо у вас бізнес, пов’язаний саме з такими речами, і ви все ще не переформатували його під нагальні потреби — ви вже спізнилися.

Наприклад, частину потужностей Givenchy та Dior використовують для тимчасового виробництва дезінфікуючих засобів для рук замість лакшері-парфумів. Це не лише дає компаніям можливість працювати далі, а показує рівень їхньої соціальної відповідальності.  

Перерозподіл пріоритетів та повторна розробка стратегії часто призводить до необхідності реструктуризації операційної діяльності та роботи з персоналом. Бо стає чітко видно, що за старими методами прибуток отримати важко чи взагалі неможливо. Також має змінитись маркетинг: пошук способів креативно та обґрунтовано звернутися до клієнтів під час кризи та після неї є головним завданням бізнесу, оскільки покупка — це не лише фінансове, а й психологічне рішення. Наприклад, безліч ритейл-компаній почали виконувати послуги доставки, щоб обмежити контакт від людини до людини. А автосалони пропонують спеціальні варіанти фінансування, за якими можна відкласти перші платежі клієнтів на кілька місяців, щоб люди почувалися більш спокійно щодо свого рішення про покупку.

Переходьте до роботи в інтернеті

Світ вже не повернеться до звичного сприйняття бізнесу. І навіть те, що існує зараз, не залишиться таким самим — варто очікувати на постійні безперервні зміни. Поки весь світ все ще з’ясовує, якими вони можуть бути, прийняття та впровадження технологій дозволить налагодити взаємодію зі співробітниками, партнерами та споживачами по всій планеті. Якщо у вас був локальний бізнес, варто подивитись ширше — через вікно браузера.

Продовжує зростати кількість користувачів платформ для відеоконференцій — Zoom, Skype та Webex. Чат-платформи, як-от WhatsАpp та Telegram, також стають все більш популярними і залишаться такими, адже спілкуватися в інтернеті стане звичкою не лише для молоді та міленіалів, а й для людей старшого віку.

Якщо ви вважаєте, що немає нічого продуктивнішого за роботу в офісі та живе спілкування с клієнтом, давно вже час переглянути цей шаблон мислення. Подумайте, чи ви зможете зекономити, найнявши команду співробітників в іншій країні, і як ви можете вийти на нові ринки, розширити компанію, створити філіали або франчайзинг за кордоном. А особливо добре обміркуйте, як стати корисним для своїх клієнтів та потенційних покупців в інтернеті. А також як зробити клієнтський досвід на своєму сайті ідеальним, які послуги додати до списку обслуговування, на яких платформах з ними спілкуватись та як саме.

Наймайте підрядників та персонал попроєктно

Після кризи дуже складно повернутись до того ж штату персоналу, що був раніше. Можливо, це навіть не потрібно. Утримання лише основних працівників, які безпосередньо впливають на робочі процеси, допоможе скоротити витрати. Але можна піти й іншим шляхом — наймати підрядників та персонал на конкретні проєкти. Це може стати конкурентною перевагою як під час пошуку талантів на ринку праці, так і при роботі з клієнтом. Такий підхід робить компанію максимально гнучкою: ви можете брати людей залежно від потреб та вимог замовника замість того, щоб тримати всіх про всяк випадок. Аутсорсери або фрілансери від самого початку налаштовані на конкретні терміни роботи із конкретною оплатою, їм не потрібно обіцяти підвищення, організовувати корпоративи чи оплачувати відпустку. Такий підхід до роботи з персоналом дозволяє миттєво реагувати на зміни обставин у клієнта чи всередині компанії. І навіть якщо після відновлення ви повернетесь до класичного стилю роботи, у вас завжди буде резервна робоча сила.

Будьте консервативні з бюджетом і витратами

Незалежно від того, переживаємо ми економічний спад чи підйом, одне в обох випадках залишається незмінним:

Дохід – витрати = прибуток

Оскільки мета будь-якої компанії — залишатися відкритою та прибутковою, компаніям, щоб відновитися, потрібно збільшувати дохід чи зменшувати витрати. А в ідеалі застосовувати найоптимальніший підхід і робити це одночасно. Якщо раніше з фінансовими звітами та складанням чи дотриманням бюджету в компанії було “не дуже”, то краще найняти спеціалістів, які зроблять це правильно та нададуть вам цінні висновки, на основі яких можна буде наново визначити пріоритети та розробити актуальну стратегію.

Не поспішайте після завершенням пандемії знов орендувати офіс — залиште на період “ренесансу” співробітників працювати дистанційно. Замініть постачальників на тих, які пропонують більш конкурентоспроможні ціни на витратні матеріали, страхування, сировину, упаковку, програмне забезпечення тощо. Ці заходи дозволять зменшити витрати, отже, забезпечити вищий рівень прибутку, який потрібно буде розумно розподілити. Щоб збільшити прибуток, подумайте про створення нових пропозицій для клієнтів, злиття з іншою компанією чи відмову від сумнівних проєктів на користь “робочих конячок”.

Якщо пандемія та локдаун добряче потрясли ваш бізнес, просто знайте, що саме ця криза може також послужити каталізатором для оптимізації рівня діяльності вашої компанії, і вона стане кращою, ніж це було раніше. Ви можете вийти з цього сильнішим. Можливо, ви ще просто не усвідомлюєте, що ця криза насправді веде вас до найбільшого успіху.