Показати життєздатність нового бізнесу, отримати оцінку його вартості ще до того, як витрачені перші гривні, почати перемовини з інвесторами і партнерами без багаторічної фінансової історії… Зробити все це і багато чого іншого допоможе якісний бізнес-план.  

Коли ми робимо щось нове, завжди думаємо: чи можливо це зробити, скільки ресурсів доведеться витратити, що потрібно для того щоб втілити ідею в життя, що і як треба для цього зробити. Так само і в бізнесі: техніко-економічне обгрунтування проекту (якщо воно потрібно) відповідає на питання про можливі варіанти реалізації задуму. Найбільш вірогідний з них потрапить у бізнес-план: документ, що містить візію засновників про те, яким чином з ідеї отримати гроші. Помилки в ньому можуть коштувати часу, прибутків або навіть зведуть гарну ідею нанівець. 

Помилка 1. Формальний підхід до бізнес-плану

Григорій вирішив, що українцям не вистачає апельсинів. Тому він вирішив продавати токени, що підтверджують володіння частками апельсинового гаю, розташованого в Каліфорнії. Все гарантується за допомогою блокчейн-технологій, модно і креативно — час шукати інвесторів. Але всі вони вимагали бізнес-план, тож Григорій знайшов шаблон в інтернеті, заповнив так, як спало на думку, і надав його потенційним інвесторам. Але всі відмовлялись від інвестицій, коли побачили перші сторінки документу.

Де він помилився? Він скачав стандартний шаблон бізнес-плану і поставився до його заповнення формально, не розуміючи економічного змісту різних розділів і показників. До того ж, у нього нова невелика компанія, стартап, а те, що він заповнив, більше підходить для великої промислової компанії. 

Побачивши це, інвестори одразу розуміли, що Григорій не розуміє економічну суть того, що намагається зробити.

Помилка 2. Невірна оцінка показників і ризиків

Олександр декілька років працював в господарстві, що вирощує картоплю. Часто господарству не вистачало техніки для того, щоб вчасно зібрати врожай. Олександр вирішив придбати собі декілька самохідних комбайнів, що збирають картоплю, аби здавати їх в оренду — він знав, скільки втрачає господарство, і знав, що керівництво із задоволенням орендує один-два комбайни. Склав бізнес-план, знайшов партнерів, взяли техніку в лізинг. Наступного року закрили компанію, бо через низькі ціни на картоплю всі відмовились орендувати комбайни, а просто лишили продукцію у полі.

Де помилився Олександр? Він поклав в бізнес-план занадто оптимістичні фінансові показники які не підтвердилися, зробив помилковий прогноз щодо попиту, не врахував потрібну суму в резервах. 

Помилка 3. Інформаційне сміття в бізнес-плані

Олексій з партнерами замислилися над створенням  маркетплейсу вживаної будівельної техніки. Всі члени команди були досвідченими менеджерами, працювали в відомих компаніях і знали про важливість бізнес-плану. Його складанню присвятили пів року і близько 50 зустрічей. В підсумку вийшов величезний документ. Команда була задовільнена, а ось інвестори читати 200 сторінок не стали.

Де помилився Олексій? Складання бізнес-плану — не іспит на знання індустрії, ринку чи економічної теорії. В бізнес-плані важливо показати показники майбутньої діяльності, всю менш важливу інформацію слід виносити в додатки або прибирати з документа.

Отже, хороший бізнес-план…

— дає чітке розуміння того, що ви, як підприємець, знаєте хто ваш споживач,

— як до нього дійти з новим продуктом/послугою, 

— в чому ваші переваги над конкурентами, 

— з ким ви збираєтесь реалізувати бізнес,

— має основні фінансові показники діяльності. 

Поганий бізнес-план містить емоції і фантазії менеджменту, а також спроби приховати проблеми або надати неправдиву інформацію.

Для чого і кого складається бізнес-план

Насамперед для себе. Набагато дешевше пройти шлях майбутнього продукту на папері, ніж через спроби і помилки, які сплачуються з банківського рахунку.

Водночас під час складання бізнес-плану можна зрозуміти, які пункти викликають найбільше сумнівів або суперечок. Можливо, по деякий пунктах буде потрібна допомога сторонніх експертів. 

А ось коли для себе все вирішено, настає час капіталізувати бізнес-план: отримати оцінку вартості проекту. Вона дозволить залучити фінансування, знайти інвесторів, партнерів. Додатково якісний бізнес-план допоможе оптимізувати діяльність компанії: виробництво, логістику, управління.

 

Ми розуміємо, що інколи в процесі розробки бізнес-плану може знадобитися допомога експертів. В команді Baker Tilly є досвідченні спеціалісти, які брали участь в складанні таких документів для багатьох клієнтів, і ми маємо окрему послугу — складання бізнес-плану. Ми з багаторічного досвіду знаємо, як підготувати бізнес-план таким чином, щоб банк або інвестор поставилися до бізнес-плану максимально позитивно. Будемо раді відповісти на всі ваші питання. Пишіть ваш запит, клікнувши на банер нижче.