Автотранспорт впливає на екологію і здоров’я громадян значно більше, ніж можна було очікувати. Як виявилося, людство мусить платити за технічний прогрес та комфорт. Україна поступово наздоганяє ЄС щодо законодавчого регулювання екологічної шкоди, завданої авто. Як Україна відрізняється від Європи, яке місце серед рейтингу забруднених міст займає Київ і як Європа збирається подолати цю проблему?

У середньому, на кожні 150 м дороги згорає 1 кг бензину

І для його горіння необхідно 15 кг атмосферного повітря (з них 5,5 кг кисню). Для порівняння, приблизно стільки ж повітря вам вистачить для того, щоб дихати весь день.

Якби не було транспорту, повітря б стало на 60% чистішим

І хоч завдяки сучасній медицині збільшилась тривалість життя, забруднення повітря стало новим фактом сучасності, яке викликає цілу низку хвороб. Які шкідливі речовини виділяє транспорт?

Оксид вуглецю СО або чадний газ – це токсична речовина, яка реагує з гемоглобіном і призводить до кисневого голодування клітин. Особливо загрозу несе при вдиханні з вихлопної труби або у погано провітрюваному просторі.

СО2 — вуглекислий газ, який викликає головний біль, знижує концентрацію уваги і є причиною парникового ефекту. Більш того, підвищення концентрації СО2 вже збільшило кислотність океанів на 30%, що ставить під загрозу життя його мешканців.

NxOx — оксиди азоту; реактивні гази, які є причиною кислотних дощів, до того ж подразнюють слизові оболонки, спричиняють астму, алергічні реакції і призводять до злоякісних новоутворень.

SO2 — двоокис сірки, який шкодить легеням і подразнює слизові оболонки, а також спричиняє кислотні дощі, що підвищує кислотність ґрунту і впливають на врожай.

Кожен другий житель мегаполісу страждає від шумового забруднення

Дуже часто цьому чиннику не приділяють належної уваги, тоді як соціологи стверджують, що кожен другий житель мегаполісу страждає від акустичного забруднення, головною причиною якого є автотранспорт. Шумове забруднення погано впливає на самопочуття, збільшує шанси захворіти на серцево-судинні хвороби, які є причиною смертності номер один в Україні. Згідно з британськими дослідженнями, при застосуванні звукоізоляційних матеріалів спостерігалося зниження кількості серцево-судинних хвороб.

Автомобільний транспорт — головна причина забруднення повітря в столиці

Голова Управління екології та природних ресурсів КМДА Андрій Мальований повідомив, що забруднення повітря Києва на 90% спричинене транспортними засобами, 86% з яких припадає на автомобільний транспорт і лише 4% — на водний, залізничний та авіаційний. Дослідження проводились у 2018 році.

Зараз повітря в Києві відносно чисте, проте це швидко змінюється

За даними порталу Iqair, що відстужує рівень забруднення повітря в режимі реального часу, станом на 13 травня рівень забруднення в Києві сягає позначки 48. Це в межах норми. Але показники постійно змінюються. Наприкінці квітня рівень забруднення повітря в Києві сягав позначки 55, а 8 травня — 16. Тож турбота про екологію — це справа кожного дня.

Впровадження стандартів Євро-6 відклали до 2025 року

Ще у 2010 році Україна приєдналася до Женевської угоди, за якою забороняється ввезення, виробництво і реєстрація авто, які не відповідають екологічним стандартам “Євро”. 2018 року планувалося впровадження стандартів Євро-6, проте ініціативу відклали аж до 2025 року, тоді як країни ЄС ще в 2015 році ввели в дію ці норми.

Проте, на жаль, спостерігається низький рівень контролю за виконанням цих вимог. Відповідність транспортних засобів вимогам перевіряється лише на стадії виробництва, решта — залежить від добропорядності посередників.

Відповідність палива європейським стандартам відслідкувати майже неможливо через тіньовий ринок паливно-мастильних матеріалів.

ЄС підписав “Зелену угоду”: водень як альтернатива нафти

Ахмед Шейх Ямані, міністр нафти Саудівської Аравії, мав на увазі саме водень, коли під час “нафтових потрясінь” у 70-80-х роках сказав, що епоха нафти закінчиться до того, як у світі закінчиться нафта. Водень можна виробляти без токсичних забруднень і викидів СО2. Він несе в три рази більше енергії на одиницю ваги, ніж бензин або дизельне пальне, проте має певні недоліки. Паливні елементи та інше обладнання, призначене для використання водню, мають багато рухомих частин, які потребують дорогого обслуговування, а також це вибухонебезпечно.

У липні 2020 року ЄС опублікував “Зелену угоду”, мета якої – скорочення викидів СО2 на 55% в порівнянні з базовим рівнем 1990 року до 2030 року, а також їх повне усунення до 2050 року.

План заснований на збільшенні потужності електролізерів в ЄС з нинішніх 60 МВт до 6 ГВт до 2024 року і до 40 ГВт до 2030 року при вартості від 24 до 42 мільярдів євро. Щоб забезпечити це, знадобиться витратити 220-340 мільярдів євро на 20-120 ГВт енергії, отриманої з альтернативних джерел — сонячних батарей або вітрових станцій. Ще 11 млрд — на переобладнання половини вже наявних установок, які працюють на видобувному паливі. Загальна сума, куди входить також транспортування і зберігання екологічної енергії, сягає 320-458 млрд євро.

В Україні вже налічується майже 24 тис. електромобілів, і попит буде зростати

Відповідно до підрахунків МВС, станом на 2020 рік, українськими дорогами їздять вже 23 872 електричних авто.

Але чи настільки екологічним є електротранспорт? Дослідники з Лейбніцького інституту економічних досліджень запевняють, що використання електромобілів є ще більш шкідливим для атмосфери, ніж звичайних. Цей висновок вони зробили, порівнявши викиди вуглецю, які залишає Мерседес і Тесла.

Для об’єктивної оцінки слід враховувати викиди парникових газів у процесі виробництва, заправки та утилізації. Для виробництва акумуляторів необхідно добувати і обробляти літій, манґан і кобальт, а це дуже енергоємно.

Проте, попит на електрокари продовжує зростати. Уряд США запропонував новий план щодо усунення викидів до 2050 року, за яким передбачається вже в 2035 році виробляти лише електромобілі.

Якщо використовувати “традиційну” енергію, то шкода від електрокарів приблизно дорівнюватиме шкоді від звичайного авто. Тож, чим екологічніша електроенергія, тим більш екологічними ставатимуть електрокари.