Україна може інвестувати кошти в побудову нового нафтопереробного заводу. Про це ще на початку червня заявили в Офісі президента.  Що відбувається з нашими НПЗ, яка у нас ситуація з постачанням нафти і нафтопродуктів – трохи цифр. 

Україна споживає набагато менше нафтопродуктів, ніж сусідні країни

Україна не має великих покладів нафти, а ті, що є значною мірою вичерпані. Резерви «чорного золота» в наших надрах оцінюються від 63 до 137 мільйонів тонн. Внутрішнє споживання нафтопродуктів в декілька разів перевищує видобуток нафти в Україні. І навіть якщо вдасться збільшити видобуток сировини, то на тривалий час її не вистачить. Тобто Україна наразі не може відмовитися від імпорту нафти.

З 2005 по 2016 рік імпорт нафти в Україну скоротився з понад 14 мільйонів тонн до 400 тисяч. Тобто не маючи резервів, ми ще й фактично стали втрачати власну переробку. Зараз нафта в нашу країну постачається  з Азербайджану, США і Лівії. В 2006-2015 роках майже 90% сировини надходило з Росії.

Із зменшенням імпорту сировнин нафтопереробна галузь України увішла в кризу — в 2004 році наші НПЗ переробили більше 20 мільйонів тонн нафти, а в 2016 лише 2,5 мільйони — власний видобуток і мізерний імпорт з Казахстану. Маржу місцевих НПЗ поділили постачальники з Росії і Білорусі.

В 2019 році на українські заводи надходило 64 тисячі барелів нафти на добу. Це в 4 рази менше, ніж їх потужності, і набагато менше, ніж внутрішнє споживання. Теоретично, збільшивши імпорт сировини, України могла б задовольнити попит, але практично — ні.

В Україні 6 нафтопереробних заводів, з яких працює один. Інші було зупинено, а до цього приватизовано. Російські компанії придбали Одеський, Лисичанський, Херсонський НПЗ і частково Кременчуцький. Група Приват — Надвірнянський і Дрогобицький.

Водночас, в Україні 89 підприємств декларують переробку нафти і газового конденсату. Діють міні-НПЗ, але яку продукцію і скільки її вони виробляють, точно сказати не можна — частина українського ринку нафтопродуктів залишається в тіні.

В енергетичній стратегії України до 2035 року передбачається модернізація нафтопереробних заводів і навіть будівництво нового. Але як змусити приватного власника інвестувати мільярди доларів в НПЗ в той час, коли більшість країн Європи вже планують відійти від автомобілів з ДВЗ — питання. Чи варто будувати завод за бюджетні кошти під час електромобільної революції — питання. Зробити ставку на нафтохімію без власних покладів нафти — ще одне питання.