В жовтні 2021 року Україна і Євросоюз зробили черговий крок назустріч один одному — було підписано угоду про повітряне сполучення, яка є основою для створення “спільного авіаційного простору” між нашою державою і ЄС.

В 2019 році 9,8 мільйона людей скористалися повітряним транспортом при подорожах між Україною і Європейським союзом. Безвізовий режим, поява лоукостерів, модернізація інфраструктури в основних аеропортах — все це сприяло тому, що ми стали 13-м за пасажиропотоком на авіалініях партнером ЄС. А ось нормативна база, яка регулює авіасполучення між Україною і країнами Євросоюзу, залишалася застарілою і складалася з двосторонніх угод? підписаних, в переважній більшості, в 90-х роках минулого сторіччя. Наразі підписано комплексний документ, який замінює старі договори, модернізує і виводить на новий рівень стосунки між Україною і ЄС в сфері авіатранспорту.

Наразі між Україною і країнами ЄС діють 26 двосторонніх угод про регулярне повітряне сполучення

Процес укладання договорів з іноземними державами розпочався після того, як Україна стала незалежною. З деякими країнами вдалося домовитися про необмежені польоти в будь-які пункти призначення, а ось інші не бажали вільного доступу до власного ринку, наприклад, угода з Чехією передбачає лише 10 рейсів Прага-Київ на тиждень для українських компаній, а між Португалією і Україною може працювати лише 2 авіаперевізники. 

угода про спільний авіаційний простір

ЄС “відкриває” небо з початку 2000-х

В 2002 році в Євросоюзі розпочався процес відмови від двосторонніх договорів про повітряне сполучення з країнами, що не є членами спільноти. Їм на зміну мали прийти Горизонтальні угоди. Близько 1000 двосторонніх угод привели у відповідність до законодавства Євросоюзу. Було проведено перемовини про приєднання до Горизонтальних угод з 50 країнами-партнерами. “Відкрите небо” між ЄС і США працює з 2008 року. Спільний авіапростір між Україною і Євросоюзом почне створюватись відповідно до готовності нашої держави імплементувати норми і правила ЄС до законодавства. Угода остаточно вступить в дію після ратифікації, але деякі положення почнуть працювати раніше.

Безпека, захист, конкуренція в авіасфері: в Україні як в ЄС

Наразі Україна і ЄС мають різні стандарти і правила в сфері авіатранспорту. Угода повинна змінити це. Наша держава буде приводити законодавство у відповідність до норм, що діють в Євросоюзі. Безпека, захист прав споживачів і навколишнього середовища, соціальні аспекти, управління авіарухом — все це має бути як в ЄС. Деякі важливі умови угоди почнуть працювати лише після того, як Україна виконає домашнє завдання.

Нові маршрути за наявністю вільних слотів в аеропорту, а не за дозволу бюрократів

Авіакомпанії більше не будуть оглядатися на міждержавні угоди — бачимо вигоду, узгоджуємо слоти в аеропортах і можна літати. Це дозволить перевізникам гнучко і швидко керувати маршрутною мережею. Конкуренція на прибуткових маршрутах зробить ціни привабливими для пасажирів. Згодом, авіакомпанії будуть виконувати рейси, частина яких є внутрішніми для України і ЄС. Наприклад, літак європейського перевізника зможе полетіти за маршрутом Барселона-Київ-Одеса-Берлін.

угода про відкрите небо

Перші результати підписання угоди — лоукостери анонсували нові рейси і робочі місця в Україні

Угоду підписано в жовтні, а вже за кілька тижнів лоукостери оголосили про розширення діяльності в Україні. Наприклад, Wizzair запланував 26 нових маршрутів і хоче збільшити кількість літаків, що базуються в нашій державі. Це додаткові робочі місця для українців. А ось Ryanair бачить великий потенціал регіональних аеропортів.

 

Спільний авіапростір з ЄС буде сприяти конкуренції і, одночасно, покращенню якості авіапослуг. Кращі умови і низькі ціни — чудова новина для споживачів. Водночас ті авіакомпанії, що заробляли на маршрутах, де конкуренцію було штучно обмежено, програють. Особливо важливим є те, що на ринок внутрішніх авіаперевезень зможуть вийти нові гравці, це допоможе регіональним аеропортам отримати додатковий пасажиропотік, а людям подорожувати в Європу з найближчої авіагавані, а не їхати для цього через пів країни до Києва.