З 1 січня 2020 року “Нафтогаз” більше не буде займатися транспортуванням газу. Ця функція перейде до спеціально створеної компанії — Магістральні газопроводи України. Таке розділення називається анбандлінгом. Але навіщо він потрібен Україні?

Все почалося з того, що у 2011 році уряд ратифікував Протокол про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства. Одним з зобов’язань, що накладаються цим договором, є відокремлення оператору транспортування газу від компаній, що займаються видобутком та постачанням. 

Також український парламент вніс у законодавство зміни, згідно з якими газотранспортна система має перебувати у державній власності та не підлягає приватизації. 

Для чого це потрібно?

  1. Це дозволить уникнути монополізації газового ринку.
  2. З’явиться можливість повноцінно відкрити конкурентний прозорий ринок газу.
  3. Ми зможемо створити газовий хаб на території України та зберегти транзит газу.
  4. Підвищиться ефективність та безпечність енергосектору.
  5. Збільшиться інвестиційна привабливість українського ринку газу.

Що заважало анбандлінгу?

  1. Стокгольмський процес, розпочатий “Нафтогазом” проти “Газпрому”, який базується саме на тому, що “Нафтогаз” здійснював транзит російського газу. Якщо б відбулося відчуження транспортної системи до закінчення контракту з “Газпромом”, то юридичні претензії “Нафтогазу” не мали б підґрунтя. 
  2. Затягували анбандлінг й суперечки “Нафтогазу” з урядом щодо моделі анбандлінгу. Але наразі згода досягнута.

Що ми показуємо на інфографіці?

Систему газотранспортування до та після анбандлінгу. Розкриті переваги, які отримує Україна у результаті здійснення анбандлінгу. Показано, як змінилися частка України у забезпеченні поставок російського газу після відкриття маршрутів в обхід нашої держави.